Recensie: Trials Rising

Trials Rising is het succesvolle vervolg op Trials Fusion. We mogen weer onze hersenen breken op het succesvol voltooien van ingewikkelde levels en vallen die verspreid liggen. De singleplayer schotelt ons deze keer geen hoofdstukken voor, maar continenten en zelfs Nederland speelt daarin een rol. De meeste uitdaging zit hem uiteindelijk in de multiplayer waarbij je tegen anderen kunt racen en het spelen van zelfgemaakte levels van andere spelers. Het creëren van je eigen level is uitdagend, maar je moet er wel veel tijd in stoppen.
8.5

Trials

De Trials-franchise gaat inmiddels al negentien jaar mee en kent inmiddels zes delen en negen uitbreidingen of spin-offs. Door de loop der jaren heeft de reeks aan populariteit gewonnen. De ontwikkelaar achter de serie is het Finse bedrijf RedLynx. Zij zijn voornamelijk bezig met het ontwikkelen van Trials, maar soms hebben ze ook wel een uitstapje naar een ander genre gemaakt zoals met het in 2017 verschenen South Park: Phone Destroyer. Maar voor nu zijn zij weer helemaal terug met inmiddels het zesde deel in de serie, Trials Rising. En ook dit keer is weer alles uit de kast gehaald om te imponeren.

Voor wie het principe niet kent, hier een korte uitleg. In Trials beschik je over een motorvoertuig waarmee je een parcours moet afleggen. Dit parcours is alleen beetje anders dan anders. Er zijn veel objecten die overwonnen moeten worden en niets is te gek. Je zult geregeld falen om uiteindelijk te kunnen winnen. Denk hierbij aan explosieve vaten waar je over moet springen of loopings die ongunstig liggen en hoge sprongen en dan hopen dat je goed terecht komt. Dat is Trials in een notendop, maar wel een ingewikkelde notendop die moeilijk te kraken is.

Rising

Met ieder Trials-deel doet men ook andere dingen. Het laatste deel verscheen in 2014, Trials Fusion. Daar kreeg je hoofdstukken die je moest voltooien. In Rising werk je niet met hoofdstukken, maar met continenten. Het voordeel hierbij is dat ieder level geïnspireerd is op het land waar het op dat moment plaatsvindt. Zo is er een level waarbij je moet racen met New York als achtergrond. Zelfs Nederland komt voor in dit spel en daarbij is goed gekeken naar het Werelderfgoed in Nederland. De molens van de Kinderdijk-Elshout spelen een grote rol op de achtergrond. Zelfs de koeien onder je zorgen voor een glimlach. Je begint in de Verenigde Staten en je werkt zo langzamerhand de gehele wereldkaart af.

Het begint allemaal erg onschuldig en makkelijk. Er komen nog geen ingewikkelde handelingen bij kijken, maar dat verandert op den duur. En dat is ook waar de uitdaging ligt van Trials. Het doel is uiteindelijk altijd hetzelfde: het behalen van goud op ieder level. Om je een indicatie te geven van hoe ver je daarmee bent rijd je niet alleen. De ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om met je mee te rijden tijdens het spelen. Je speelt tegen doorzichtige rijders die de tijd moeten voorstellen. Zo weet je altijd of je goud hebt of niet. Er zijn ook nog extra’s te verdienen tijdens het spelen. In Fusion kreeg je geheime missies die je moest voltooien voor extra punten, in Rising spreken we over contracten. Dit zijn simpele contracten als als eerste eindigen, binnen twee minuten het einde halen of minder dan vijf fouten maken tijdens het level.

De multiplayer

Naast de singleplayer zijn er ook nog andere aspecten van Rising die benoemd moeten worden. Ook nu is er weer een mogelijkheid om tegen echte spelers te racen. Het enige nadeel hierbij is dat de matchmaking erg lang op zich laat wachten. In de vroege ochtend is de kans op het vinden van een match minimaal. Maar zodra er een match gevonden is, dan begint de fun. Je racet tegen elkaar in drie rondes en iedere ronde kent je een aantal punten toe. Wie na drie rondes de meeste punten heeft, heeft gewonnen. Je kunt je voorkeur uitspreken voor welk level je wilt spelen en het level met de meeste stemmen wordt gekozen. Dit doe je dus vervolgens drie keer. Het is wel handig om hieraan te beginnen wanneer je tijdens de singleplayer ook de moeilijkste levels gespeeld hebt, want voor je het weet krijg je ineens een moeilijk level voorgeschoteld en ben je alleen maar aan het falen. Op moment van schrijven is men ook druk bezig met het ontwikkelen van de Private Multiplayer en is deze nog niet beschikbaar.

Het grootste plezier beleef je misschien wel aan Track Central. Ook Rising biedt je weer de mogelijkheid om zelfs levels in elkaar te steken en te delen met de community. In Track Central komen al deze levels bij elkaar en kan je ook levels spelen van andere spelers. Het is mooi om te zien hoeveel tijd sommigen steken in het maken van zo’n level. Sommige levels zijn zelfs geïnspireerd op andere games zoals Ace Combat. En ja, zelfs levels die spottend bedoeld zijn naar helaas bekende momenten tijdens gaming: Blue screen of Death. De community zit in ieder geval niet stil! Mocht je je willen wagen aan het maken van zo’n level, zorg dat je er voldoende tijd voor hebt. Het is best ingewikkeld om alles goed te doen laten verlopen en dat het ook nog eens uitdagend is.

Aanpassen en microtransacties

Iedere game heeft het wel op dit moment: het aanpassen van je personage of je wagens. In Rising kun je je rijder aanpassen met wat kledingstukken en zelfs dansjes. Deze kan je of kopen of verdienen uit Gear Crates. De Gear Crates krijg je wanneer je in level omhoog gaat en kunnen spullen bevatten voor je rijder of voor je voertuig. Dit zijn dan stickers of onderdelen voor je motor. Wanneer dit je te lang duurt, dan kun je ook de kratten kopen. Dit kan je doen met een ingame valuta die je verdient tijdens het voltooien van levels of door het spenderen van euro’s.

Trials Rising - Gold - PS4
Trials Rising - Gold - PS4
€26,99