Recensie: Twin Mirror

Twin Mirror is een aardig tussendoortje wat zichzelf wel in de voet schiet op momenten. Het onderzoeken van Nicks dood komt wel goed uit de verf, maar het einde is behoorlijk voorspelbaar. Tel daar ook nog eens bij op dat het spel best aan de korte kant is en dat het er grafisch op momenten ook niet helemaal goed uit ziet. Er zijn geen momenten waarbij je denkt dat het spel nu ook echt dat psychologisch effect gaat krijgen. Het enige wat het echt goed doet in Twin Mirror zijn de momenten dat Sam zijn geest binnentreedt en zijn analytisch vermogen loslaat op wat je moet onderzoeken. Helaas komen deze momenten te weinig aan bod.
6

Twin Mirror

Je hebt van die games die onder de radar vliegen, waarvan je pas achteraf denkt: “O ja, die heb ik toen ook gezien!” Dat is dus ook het geval met Twin Mirror. De game is ontwikkeld door Dontnod Entertainment en is aan het publiek getoond in 2018. Het verliep allemaal wel wat rommelig, want de game zou een episodische game worden, zoals hun eerder ontwikkelde Life is Strange, en had al in 2019 moeten uitkomen. Uiteindelijk werd de game uitgesteld naar 2020 en stapte zij van het idee af om er een episodische game van te maken. Met als resultaat dat Twin Mirror begin van deze maand op de markt kwam.

Dontnow Entertainment heeft al de nodige ervaring als het gaat om verhalende games. Life is Strange was namelijk een daverend succes. En als dat nog niet genoeg is kwamen zij dit jaar ook met Tell me Why voor op de Xbox-consoles. Beide games waarbij verhaal een belangrijke rol speelt. De vraag is dan ook: weten zij met Twin Mirror een zelfde ervaring te bieden?

Twin Mirror Xbox Series S

Basswood

In Twin Mirror neem je de rol van Sam op je. Sam is een journalist die voor de begrafenis van zijn beste vriend Nick terugkeert naar Basswood. Dit gaat alleen een beetje gepaard met de nodige argwaan van de lokale bewoners. Sam heeft namelijk Basswood twee jaar daarvoor verlaten toen de relatie stukliep met zijn toenmalige vriendin Anna. Dat niet alleen, want Sam schreef voor de lokale krant een pittig artikel over de mijnen waardoor deze uiteindelijk gesloten zijn. Zo kwamen velen in Basswood zonder werk te zitten en dat wordt Sam nog erg kwalijk genomen. Dit blijkt ook wel tijdens het rondlopen in Basswood.

Tijdens de wake van Nick wordt hij aangesproken door de dochter van Nick: zij gelooft niet dat haar vader is verongelukt, maar dat er meer aan de hand is. Sam wilt het zeker gaan uitzoeken voor haar, maar zuipt zichzelf nog even lam aan de bar. Wat volgt is een gigantische kater de volgende ochtend en een t-shirt dat onder het bloed zit. De ideale combinatie om een paniekaanval te krijgen.

Twin Mirror Basswood

Spelen met je geest

Wat Twin Mirror onderscheidt van bijvoorbeeld Life is Strange is dat Sam vooral bezig is met zijn eigen. Dit klinkt gek, maar Sam heeft een beetje last van stemmen in zijn hoofd. Zo wordt hij geregeld bijgestaan door een jongere versie van zichzelf waar hij tegen praat. Deze jonge versie van Sam helpt je af en toe met het maken van keuzes tijdens het spelen. En keuzes moeten er zeker gemaakt worden. Je krijgt als speler een beperkte vrijheid om rond te lopen, maar wel de kans om met iedereen te praten of objecten te onderzoeken. Wanneer je dat allemaal gedaan hebt kun je verbanden gaan leggen. Wat Twin Mirror vermakelijk maakt zijn de momenten dat je je eigen geest gaat binnentreden. Sam gaat dan verbanden leggen en kijken of zijn theorie werkt.

Als speler moet je daarom ook al het bewijs vinden dat er op dat moment te vinden is. Je kiest wat er eventueel gebeurd is en dan kan je kijken of je theorie klopt of niet. Dit voelt ook aan alsof je een echte journalist bent die de waarheid wil achterhalen. Het is alleen jammer dat deze momenten best schaars zijn. Erg jammer, want deze momenten zorgen ervoor dat Twin Mirror best aardig is. Vooral omdat deze keuzes ook het einde van het verhaal bepalen. Er zijn namelijk meerdere eindes mogelijk.

Twin Mirror Mind Palace

Psychologische thriller?

Het spel wordt gekenmerkt als een psychologische thriller. Op het begin zou je daar ja op zeggen, zeker gezien je eerste paniekaanval en het aantreffen van een t-shirt dat onder het bloed zit. Toch bekruipt je het gevoel dat het spel helemaal niet zo’n goede thriller is. Het is namelijk na het eerste uur best tam. Dit komt voornamelijk omdat het spel best voorspelbaar is op momenten. Zoals het onderzoeken van de bovenverdieping van een huis en je weet dat er iemand in de kast zit. Dit soort momenten zorgen ervoor dat het nooit echt spannend gaat worden. Tel daar ook nog bij op dat het spel aan de korte kant is. Met zo’n drie uur ben je al door het verhaal heen. Ook begint het plot zich steeds meer te ontvouwen en heb je al vroegtijdig door hoe de vork in de steel steekt.

Waar het ook aardig aan schort zijn de animaties. Sam ziet er heel realistisch uit, net als de omgevingen. De andere personages zien er helaas minder ontwikkeld uit waardoor het nogal sullig overkomt. Vooral de momenten waarop zij praten merk je het verschil erg tussen de animaties van Sam en de personen waarmee hij praat. Een ander moment waarop je merkt dat het spel grafisch minder ontwikkeld is, is wanneer je richting objecten loopt. Deze zijn voorzien van een titel en een korte omschrijving. Wanneer je daar recht voor staat en je beweegt een beetje, dan zijn de textures wazig en best onleesbaar. Dit alles zorgt ervoor dat Twin Mirror niet een ervaring zal bieden zoals een Life is Strange en Tell me Why.