Recensie: Vampyr

Samenvatting
Vampyr is het nieuwste project van Dontnod Entertainment en kent veel potentie. Een vampier met geweten is weer eens iets nieuws en als dokter kan je veel mensen beter maken om ze vervolgens leeg te zuigen en er beter van te worden. Het is erg spijtig dat de gevechten nooit spannend worden en dat je alleen maar aan het rennen bent. Het haalt toch de snelheid uit het spel. Vampyr is een leuk tussendoortje, maar dat is dan ook al.
7

Dontnod Entertainment

De laatste jaren zijn er immens veel games over vampieren en zombies. Toch besloot Dontnod Entertainment om ook de stap te wagen voor een game in het horrorgenre. Een gewaagde zet, want de ontwikkelaar heeft nog maar een paar titels op diens naam staan. Het zijn overigens niet de minste titels. In 2013 kwam hun eerste game uit, Remember Me. Het werd onder de pers en consument goed onthaald en daarmee was het succes geboren voor deze nieuwe ontwikkelaar. Life is Strange kwam twee jaar later uit in afleveringen en ook deze game werd een succes. Kan Vampyr dat succes evenaren?

De ontwikkeling van Vampyr is niet al te soepel verlopen. Het spel is een aantal keer uitgesteld en in de loop der tijd zijn er een aantal keuzes aangepast. Zo zou het spel oorspronkelijk zich gaan afspelen in de Verenigde Staten in de jaren vijftig. Toen Stéphane Beauverger mee ging werken aan het project werd al snel besloten dat de Verenigde Staten ingeruild moest worden voor Londen dat getroffen werd door de Spaanse griep in 1918. Het spel zou eerst in november 2017 uitkomen, maar dat werd uitgesteld naar het eerste of tweede kwartaal van 2018. Uiteindelijk werd het 5 juni en kan je in onze recensie lezen wat wij van het spel vinden.

London in 1918

In Vampyr volgen we de dokter Jonathan Reid die wordt aangevallen door een vampier terwijl hij op ziekenbezoek is bij zijn moeder. Hij ontwaakt in een massagraf en ontdekt dat hij erge trek heeft in bloed. Al snel heeft hij een slachtoffer gevonden en dit blijkt zijn eigen zuster te zijn. Wat volgt is een gevoel van wraak en een zoektocht naar de persoon die verantwoordelijk is voor zijn toestand. Zijn korte zoektocht brengt hem bij dokter Swansea. Hij biedt Jonathan een baan aan in het lokale ziekenhuis om daaruit zijn zoektocht voort te zetten.

De straten in Londen zijn veelal verlaten en de lijken stapelen zich op. Om het nog erger te maken zijn er ook nog vampierenjagers actief die op onder andere Jonathan Reid jagen. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook nog andere monsters actief die de strijd aangaan met Jonathan. Hij moet dus niet alleen de strijd aangaan met zijn maker, maar ook met de vampierenjagers en de monsters die ronddwalen in Londen. Geen gemakkelijke taak, want Jonathan heeft nog niet al zijn nieuwe krachten onder de knie. Gelukkig kan jij als speler hem daarbij helpen.

Een vampier met een geweten

Het mooie aan Jonathan Reid is dat hij als vampier nog steeds een geweten heeft. Dit komt mede door zijn dokterscode en hij wraak wil voor zijn nieuwe toestand. Daardoor zal je als speler vaak keuzes moeten maken. Ga je ieder mens leegzuigen of besluit je ze eerste te helpen om ze uiteindelijk toch leeg te zuigen? Het zijn allemaal keuzes die Jonathan helpen bij het onder de knie krijgen van zijn nieuwe krachten. Ieder district in Londen kent een aantal belangrijke spelers die je kunt bevragen en ook kunt vermoorden. Wat je ook besluit te doen, onthoud dat alles wel gevolgen heeft voor dat district.

De snelste manier om nieuwe krachten te verwerven en uit te breiden is toch het leegzuigen van de Londenaren. Je krijgt hier meer ervaringspunten voor en dus wordt je sterker en is het spel een stuk makkelijker te spelen. Het gevolg hiervan is wel dat het district een steeds negatievere sfeer krijgt en dat heeft invloed op je spel. Zo zal je een aantal quests niet meer kunnen spelen omdat de personen daarvoor dood zijn. Als je besluit de braverik uit te hangen, dan zal je minder snel stijgen in level. Het gevolg daarvan is weer dat je veel meer moeite hebt met het gespuis dat rondloopt in Londen. Je moet dus een balans vinden en dat is niet altijd makkelijk. Toch probeert het spel je daar geregeld mee te helpen.

Ieder district kent een tabblad met de personen die in dat gebied de dienst uitmaken. Ook zie je wie een bepaalde relatie heeft met iemand anders in dat gebied. Daarnaast toont ieder personage ook de kwaliteit van diens bloed. Een gezond persoon heeft meer bloed en dus krijg je daar ook meer ervaringspunten voor. Als iemand ziek is of je kent nog niet alle geheimen van die persoon, dan is de kwaliteit erg slecht en dus minder ervaringspunten. Gelukkig kan je een gesprek aangaan met die mensen en als dokter kan je ook middelen maken om personen beter te maken. Wat volgt is dan een toename in kwaliteit van het bloed. Al met al is het belangrijk om de juiste keuze te maken.

En aan de bak!

En toen was het tijd om aan de bak te gaan. Je hebt een aantal basisvaardigheden en gelukkig de mogelijkheid om ook wapens mee te nemen. Je gaat geregeld de strijd aan met het gespuis en je weet al snel welke spullen je daarvoor moet gebruiken. Iedere vijand kent een levensbalk met daaraan gekoppeld ook waar hij of zij niet tegen kan. Je kunt daarop je tactiek gaan baseren. Wel moet je uitkijken dat je niet met je level 7 tegen een vijand van level 16 gaat knokken. Dat loopt meestal niet goed af. Ondanks dit alles zijn de gevechten best saai te noemen. Je hebt de beschikking tot wat zwaarden en bijlen. Je kunt ook een zeis kiezen, maar dan ben je alleen beperkt tot dat wapen. In je andere hand kan je een houten staak pakken of een revolver voor de langere afstanden. Ook heb je aantal vaardigheden die je kunt inzetten zoals een slag met je klauwen. Indrukwekkend, maar het wordt gewoon nooit spannend. Je gebruikt telkens dezelfde combinaties en bent vooral aanvallen aan het ontwijken en dat is erg spijtig. De gevechten probeer je daarom maar te ontwijken omdat ze ook weinig ervaringspunten opleveren. Ook is afhankelijk van jouw speelstijl of je kiest om te vechten.

En daar blijft het niet bij. Londen is groot en je bent veelal heen en weer aan het lopen door de districten. Ieder district kent een safehouse waar je kunt uitrusten en nieuwe vaardigheden kan opdoen. En dat zijn vaak ook de momenten dat je besluit om te stoppen met spelen. Er is geen mogelijkheid om versneld naar een ander gebied te gaan. Je bent veelal aan het rennen en hopen dat je niemand tegenkomt. En daar is het volgend gebrek, want als je besluit uit te rusten in een safehouse om vervolgens verder te gaan, dan zijn alle eerder verslagen vijanden gewoon weer aanwezig. Zelfs die ene die je met veel moeite hebt kunnen verslaan.

Witte stad 1 -   De stilte van de witte stad
Witte stad 1 - De stilte van de witte stad
Score 0.0 van 5 sterren.
€15,-
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Klik om dit product op bol.com te bekijken
Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.