Warhammer of niet, Dungeon Crawlers hebben bij heel veel gamers een plekje in hun hart verovert. Zeker titels zoals Diablo, Fallout, en The Legend of Zelda waren niet uit het straatbeeld weg te denken. Nu het genre een wat betere cult status heeft, komt er nu en dan een titel uit die dan ook meteen hoge ogen gooit. NeoCore games dacht daar hetzelfde over en is enkele jaren bezig geweest om deze nieuwe action RPG te ontwikkelen. Onze vraag is alleen of de jaren aan ontwikkeltijd de moeite lonen. Maak kennis met Warhammer 40k Inquisitor: Martyr. De nieuwe action RPG van NeoCore Games.
Warhammer 40k Inquisitor: Martyr (vanaf nu simpelweg “Warhammer”) vindt plaats in de 41e eeuw. Jij bent een Inquisitor die de taak heeft gekregen om een deel van een sterrenstelsel (De Caligari Sector) te herstellen. Wat gebeurde hier? Verschillende facties maken de verschillende gebieden waar jij in terecht komt onveilig. De demonen, ketters, mutanten en aliens hebben het normale leven compleet verwoest en de Inquisitors zijn er op af gestuurd om een einde te maken aan de chaos. In een hele berg met verschillende missies is het aan jou om je missie te volbrengen. Natuurlijk wordt iedere missie op zichzelf weer moeilijker en uitdagender dan de vorige. Levels zijn random opgebouwd en zorgen samen met de onvoorspelbare vijanden voor een uitdagende tocht door de gehele sector op zoek naar de vijanden. En de Inquisitors stoppen niet tot alles en iedereen is uitgeroeid. Wie zijn de Inquisitors dan? Het zijn de geheim agenten van het imperium die alleen de meest uitdagende en moeilijkste missies aannemen.
De spelstand voor een enkele speler bestaat uit een redelijk lineaire ervaring die het hoofd biedt aan het hoofdverhaal. Jij mag als Inquisitor van het imperium een einde maken aan de situatie in een ruimtekathedraal. De gameplay doet heel erg denken aan andere titels in het genre zoals Diablo, maar dan in een stevig ruimtejasje en dat voelt nergens aan als repetitief. Hier komt het voordeel naar boven dat levels willekeurig opgebouwd worden. De verschillende gebieden en missies waar je doorheen loopt, voelen nergens hetzelfde, ook al zie je in een aantal gevallen dezelfde objecten en texturen op een bepaalde manier voorbij komen. De singleplayer modus bestaat uit vijf hoofdstukken waarvan één hoofdstuk dient als introductie. Het gehele verhaal dient echter als introductie voor de open wereld die gebouwd is binnen de kathedraal. Echter zijn de beide delen van de game wel los te benaderen.
Speel je met een vriend of vriendin? Dan kun je vrij bewegen door de ruimtekathedraal. De lineaire levels worden daar ingerold door een open wereld die eveneens dynamisch wordt voorgeschoteld. De ervaring is dus voor iedereen anders maar als jij samen speelt met iemand anders dan is de ervaring voor die spelers dus wel hetzelfde. De open wereld onderscheidt zich doordat je geen verhalend component hebt, maar bezig bent met missies. En zoals voor alle missies in alle games gelden, voorbereiding is cruciaal. Welke uitrusting neem je mee, welke wapens en welke upgrades passen het beste bij de missie die je doet. Je hebt gelukkig wel een beetje een hand in hoe een bepaalde missie er uit zou moeten zien. Het probleem is alleen dat de missies die afgestemd zijn op jouw personage ook meteen een stuk moeilijker zijn, omdat je jezelf er beter op kunt voorbereiden.
Het systeem van het levelen is bij Warhammer tweedelig. Je kunt een personage bouwen met een bepaalde klasse (Crusader, Assassin en Psyker) en die gebruiken. Dit personage kan levelen en zo sterker worden, maar de nadruk in deze titel ligt hem op de uitrusting en dan in het bijzonder de wapens die je vind in de game. Elk wapen heeft zijn eigen skillset, plus- en minpunten en een manier van spelen waardoor ieder wapen dat je vind een potentiële slechterikenkiller kan zijn, als je maar weet hoe je ermee moet om gaan. De wapens in deze game voelen heel divers en fris aan ondanks dat de setting gewoon bruut is, wanhopig aanvoelt en je het gevoel geeft door de meest ranzige uithoeken van de ruimte te paraderen. De wapens stelen vooral de show binnen deze Warhammer game.
Warhammer 40.000 Inquisitor – Martyr is een prima dungeon-crawling action RPG. Kan het zich meten met de grote jongens zoals Diablo 3? Nee, maar dat is niet erg. Deze Warhammer titel gooit het over een net iets andere boeg en daardoor komt de vergelijking wat minder goed over. Ook de scheiding tussen singleplayer en multiplayer ervaren wij als positief. De modi voor een enkele speler zijn vrijwel altijd lineair en zorgt daarmee voor een prima basis. De multiplayer begrijpt hoe het moet en gooit de mooie wereld van Warhammer open. Door het vrije rond bewegen kom je nergens in de verdrukking, tenzij je zelf de uitdaging aan gaat. Het enige grote probleem wat wij kunnen vinden in deze titel is de binding die je moet hebben met het Warhammer 40.000 universum. Heb je dat niet dan kan het zijn dat je de draad al snel kwijt raakt. Aan de andere kant is het geen slecht universum om je in te verdiepen. Wil je dus een keer iets anders spelen en ben je op zoek naar een ervaring zoals degene die je met bijvoorbeeld Diablo 3 krijgt? Dan is deze titel voor jou.