Recensie: Wolfenstein: Youngblood

Youngblood is het vervolg op The New Colossus uit 2017 en pakt het allemaal wat anders aan. Je speelt niet meer met Blazkowicz, maar met één van zijn dochters. Je kunt het spel samenspelen of alleen, maar dat laatste voelt erg frustrerend aan. Zelfs als je het samenspeelt is het enorm frustrerend, maar dan heb je gelukkig iemand om het leed mee te delen. De open wereld van Parijs voelt verfrissend aan, maar de uitwerking met de missies slaat de plank mis. Ook is de balans ver te zoeken in de missies en loopt het spel niet altijd even soepeltjes met vijanden die uit het niets in je rug staan te schieten. Geef dan toch maar Blazkowicz.
5

Twee jaar later

In twee jaar kunnen kleine meisjes erg groot worden, maar zo groot had niemand kunnen bedenken. Twee jaar geleden kwam Wolfenstein II: The New Colossus op de markt en dat was weer knallen geblazen. We zagen Anya die in volle verwachting was van een tweeling en Blazkowicz die de wereld weer heeft moeten redden en nog veel meer Duitsers heeft moeten neerschieten. Eind goed al goed? Natuurlijk niet! Want ondanks dat Hitler dood is, gaat het Duitse rijk nog steeds door. Tijd om daarom verder te gaan met de franchise.

Het zal ook niemand ontgaan zijn, er is dit jaar niet één Wolfenstein-game uitgekomen, maar twee. Beide kwamen tegelijk uit en de recensie van Cyberpilot is ook al te lezen op de website. Wolfenstein: Youngblood gaat verder waar The New Colossus ophield, maar dan wel een flinke stap vooruit in de tijd. De dikke buik van Anya heeft inmiddels ruimte gemaakt voor haar voormalig figuur, maar ze is daarmee wel twee dochters rijker. Zij en Blazkowicz hebben nu twee dochters genaamd Jessica en Sophia. En het is aan hen om nu de strijd aan te gaan met de Duitsers.

De stad van de liefde

De stad van de liefde, wie is er nog niet geweest? In Youngblood ziet Parijs er heel anders uit dan dat je gewend bent. De dochters van Blazkowicz komen erachter dat hun vader naar Parijs is vertrokken om daar het verzet te versterken. Hij is alleen al een tijdje van de radar verdwenen en dus gaan zijn dochters nu op zoek naar hem in de stad van de liefde. Veel liefde komen zij alleen niet tegen, want Parijs is bedolven onder de Duitsers en zij kennen geen liefde voor de dochters van Blazkowicz. En dat is maar goed ook, want die gedachte is zeker wederzijds. De zusjes zijn namelijk niet met lege handen naar Parijs gekomen. Ook zij hebben een power suit waarmee zij erg sterk zijn.

Zij staan er niet alleen voor, Abby, de dochter van Grace uit The New Colossus is meegekomen naar Parijs. En daar stuiten zij op het verzet, maar niet op hun vader. Toch besluiten zij om het verzet te helpen en dus ga jij als speler het verdorven Parijs ontdekken.

Anders dan anders

Dat je niet meer speelt als Blazkowicz is even wennen, je mag namelijk één van zijn dochters kiezen. En dat is niet het enige, want je hoeft het allemaal niet alleen te doen als speler. Als je namelijk de ene dochter kiest, dan zal de computer de andere besturen. Of je dat wilt is een tweede natuurlijk, want veel plezier ga je daar niet uit halen. De AI is namelijk niet erg slim en zal je dus ook meer in de weg gaan lopen. Het spel nodigt je daarom uit om het samen te spelen met een vriend of vriendin. Voordat je gaat juichen en iemand gaat uitnodigen voor op de bank, moet er wel iets gezegd worden. Het spel kan alleen maar online samengespeeld worden. Couch coöp zit er dus niet in helaas.

Wat ook anders is, is de wereld waar je je in begeeft. Alle voorgaande delen hadden een vast pad dat je moest bewandelen. Youngblood gooit het over een geheel andere boeg. Parijs ligt voor je open en als speler mag je zelf bepalen welke kant je opgaat. Je eerste missie staat vast om je te laten wennen aan het spel. Na deze missie kan je gaan en staan waar je wilt. In de catacomben onder Parijs schuilt het verzet en van hen krijg je dan ook een aantal zijmisies. Deze zijmissies zijn verspreid over vier gebieden die je kunt bezoeken in Parijs. Het hoofdverhaal kent in totaal vijf missies. Niet zo heel erg veel, maar je kunt ze wel combineren met de zijmissies. Je krijgt daarnaast ook nog speciale events tijdens het spelen.

Alles draait om groeien

Welke zus je ook kiest, het maakt weinig uit. Alle upgrades die je kunt kopen zijn hetzelfde bij de zusjes. Deze upgrades kun je verzamelen door omhoog te gaan in level, maar ook door het voltooien van bepaalde missies. Deze muntjes zijn van belang en helpen je ook bij het kunnen halen van de missies. Het omhoog gaan in level doe je voornamelijk door XP te verdienen en dat krijg je weer voor elkaar door Duitsers neer te schieten. Al met al ben je dus lekker veel aan het afknallen. Naast deze muntjes is er ook nog een andere valuta wat je kan helpen. Er ligt geld verstopt door Parijs en daarmee kan je je wapens uitbreiden. Ieder wapen heeft vijf verschillende uitbreidingsmogelijkheden die onderverdeeld zijn in drie merken. Wanneer je van een bepaald merk er drie kiest, dan krijg je een bonus. Het is dus wijs om je keuzes goed af te stemmen met elkaar.

Balans is ver te zoeken

Het idee achter Youngblood is best grappig. Een heuse coöp-game in de stijl van Wolfenstein. Ook het kiezen van je eigen missies is mooi meegenomen. Toch voelt het allemaal gewoon net niet aan. De eerste missie is erg tof omdat je al gelijk een eindbaas hebt. Wanneer je verder gaat, dan kom je dit bijna niet tegen. Je bent alleen maar Duitsers aan het afknallen en meer niet. Waar je in de voorgaande delen nog stealth moest toepassen, is dat in Youngblood ondergesneeuwd. Je kunt het wel toepassen, maar het levert je niets extra’s op. Daarnaast voelen de missies gewoon te karig aan en lijkt het allemaal op elkaar. Ga naar een gebied, vermoord twee belangrijke personages en ontgrendel een computer. Dit doe je drie keer en dan ga je vervolgens naar het laatste gedeelte in het spel. Ondertussen doe je onbelangrijke missies om je level omhoog te krijgen. Allemaal niet erg, maar het ziet er allemaal ook gewoon niet mooi uit. Te beginnen bij animaties van de zusters die niet helemaal kloppen. Schaduwen komen niet overeen met de zusjes en het lijkt allemaal erg stijfjes.

Het meest vervelende zijn toch wel de gebeurtenissen tijdens missies. Wanneer je gezien wordt, dan gaan alle alarmbellen af en is er geen houden meer aan. Hoe goed je ook je best doet om de vijanden te ontvluchten, sommigen worden gewoon ineens voor je ogen neergezet. Je kunt 100% zeker zijn van jezelf dat in de gang achter je het veilig is omdat er een muur staat. Toch gebeurt het ineens dat er een vijand achter je staat en die in je rug aan het schieten is. Ook is de balans ver te zoeken in de missies. Zo is een missie in zijn geheel best te doen, maar dan kom je bij het einde en dan wordt het ineens zo pittig dat je geregeld doodgaat zonder dat je weet waaraan. Ook is de eindbaas van het spel zo ingewikkeld dat je geneigd bent om je controller kapot te gooien tegen de muur.

Wolfenstein Youngblood  - Deluxe Edition - PS4
Wolfenstein Youngblood - Deluxe Edition - PS4
€29,99