Recensie: World of Final Fantasy

Samenvatting
World of Final Fantasy is een ode aan een langlopende game-serie. Desondanks probeert het op vele vlakken het bekende met het onbekende te combineren. Zo wordt er gebruik gemaakt van een schattige grafische stijl die ongekend is voor Final Fantasy en heeft de gameplay wat weg van Pokémon door het gebruik van de Mirages. Ondanks wat kleine minpunten heeft deze unieke combinatie van oud en nieuw goed uitgepakt en is het een super game met zijn schattigheid, voor zowel fans als nieuwkomers. Bovendien ben je er zeker wel zo’n 30-40 uur mee zoet!
Good
  • Schattig
  • Nostalgie
  • Gameplay
Bad
  • Save points
  • Veel random encounters
8

Final Fantasy is 30 jaar geworden en daarom komen ze met een nieuwe game: World of Final Fantasy. In World of Final Fantasy draait alles om nostalgie voor de trouwe Final Fantasy fans. Maar doet het ook eer aan deze langlopende serie en is het ook leuk voor mensen die onbekend zijn met Final Fantasy? Een ding is in ieder geval zeker, het is wellicht de schattigste Final Fantasy ooit!

World of Final Fantasy draait om twee nieuwe karakters: Reynn en Lann. Een tweeling met twee totaal verschillende personaliteiten, want Reynn is nogal bijdehand en Lann is nogal lui. Dit zorgt dan ook voor de nodige humor in het verhaal. Maar buiten dat de hoofdpersonages nieuw zijn kom je dus veel oude bekenden tegen, zoals: Lightning, Cloud en Vivi. Ook oude bekende gebieden en monsters ontbreken niet, zoals: Chocobo, Cactuar en enkele primals, summons of een van hun vele andere namen, zoals Ifrit. Dit alles is dan ook nog op zijn schattigst vormgegeven!

Het verhaal is redelijk simpel: de tweeling is zijn geheugen kwijt geraakt en komt er achter dat ze eigenlijk niet van de wereld zijn waar ze nu in wonen maar van een wereld genaamd Grymoire en ze moeten nu terug om deze wereld te redden. In Grymoire is iedereen schattig en klein en Reynn en Lann komen er dan ook achter dat ze beschikken over de mogelijkheid om zowel klein als groot door Grymoire te kunnen lopen, al zijn ze in hun normale versie net een reus voor de stadjes en gebieden. Soms moet je juist groot of klein spelen om bepaalde gebieden te kunnen bereiken.

woff_screenshot_tera-and_legends_25082016_1472140669

De wereld redden kunnen ze echter niet alleen. De talloze wezens die in Grymoire leven, de zogeheten Mirages, spelen hierbij een grote rol. Reynn en Lann zijn in staat deze Mirages te vangen waarna ze aan hun zijde vechten. De Mirages zijn er in allerlei soorten en maten en vereisen ook allemaal hun eigen wijze om gevangen te kunnen worden. Sommige moeten bijvoorbeeld een deel van hun HP terug krijgen om de mogelijkheid te krijgen om ze te vangen, maar een ander genereert alleen de mogelijkheid om gevangen te worden als er een vuur-aanval gebruikt wordt. Als je dan geen Mirage hebt die vuur aanvallen kan, kun je op dat moment de Mirage niet vangen en moet je dus je team aanpassen. Dit zorgt voor de nodige uitdaging om ze allemaal te vangen.

Het team bestaat uit maximaal vier Mirages, Reynn en Lann, waarbij zowel Reynn als Lann beide twee Mirages onder hun hoede kunnen nemen. Zoals al eerder gezegd zijn de Mirages er in allerlei soorten en maten. Je hebt grote Mirages, hele kleine en nog een tussenmaatje.  Afhankelijk van of je groot of klein aan het spelen bent (wat je overigens elk moment kunt wisselen) maak je daar een team voor. De kleine mirages kun je altijd op je hoofd meenemen terwijl je de grote juist kunt gebruiken om op te zitten. En door de juiste Mirages te combineren kun je zelfs speciale aanvallen vrijspelen, maar het is wel even puzzelen voor je ze gevonden hebt.

Er zijn ook nog extra grote Mirages, deze zijn zo groot dat ze niet in je team passen en zijn dan ook speciaal. Je kunt deze oproepen en dan voor je laten vechten voor een kleine periode en zijn vooral handig als je net even die extra power nodig hebt bij bijvoorbeeld een baas, maar zij zijn ook lastiger te krijgen.

screenshots_11

Je kunt de Mirage ook aanpassen aan je eigen voorkeuren door middel van de Mirage-Board. Wanneer je Mirage levels omhoog gaat krijgt deze daarvoor punten die je kunt besteden op je Mirage-Board om statistieken te verhogen of aanvallen vrij te spelen. Maar om die supergave aanval vrij te spelen kan het best zijn dat je eerst wat andere eigenschappen vrij moet spelen. Uiteindelijk kun je zelfs je Mirage laten evalueren, of zoals in het spel ook wel genoemd: “transfiguration”.

De gameplay is Turn-Based, maar als je meer agility krijgt kun je sneller weer aanvallen en kan het zomaar zijn dat je zelfs twee keer kunt aanvallen voordat je tegenstander weer aan de beurt is. De encounters in de gebieden zijn ook compleet random en je kunt er niet aan ontkomen, behalve door te proberen te vluchten tijdens het gevecht. Op den duur gaat dit vervelen als je even snel door wilt lopen, bovendien kun je niet zomaar terug naar de bewoonde wereld om wat nieuwe potions of andere benodigdheden te kopen als je team verzwakt is. Die mogelijkheid zit alleen aan het begin en soms redelijk aan het einde van ieder gebied. Hetzelfde geldt voor de savepoints wat ook wel een nadeel is aan de game, want in zo’n gebied kun je best wel wat tijd kwijt zijn voordat je er weer uit bent.

Er zijn ook nog wat extra’s in de game, zoals The Coliseum en wat sidequests. Het coliseum is redelijk voorspelbaar met wat je daar kunt doen: je kunt er vechten tegen andere monster en spelers. Zo kun je bijvoorbeeld nieuwe Mirage combinaties uitproberen of nieuwe tactieken. Een andere leuke extra is dat je je oude vertrouwde Final Fantasy karakters na verloop van tijd kunt oproepen om te helpen in je gevecht. Ze komen dan even hun mega-aanval doen op jouw tegenstander met een leuke animatie erbij en dan vertrekken ze weer. Je kunt ze alleen niet zomaar oproepen want ze hebben wel een oplaadtijd en ze moeten ook eerst vrijgespeeld worden.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.