Recensie: World War Z

World War Z weet de gamer op de juiste plekken te raken, mits je van het type shooters houdt waar World War Z zich mee wil vergelijken. Ben jij een echte teamplayer en wil jij je met maximaal 4 man door eindeloze hordes zombies worstelen? En dat in een toffe setting? Dan is World War Z helemaal voor jou.
8

Eerst Brad Pitt, nu jij!

Brad Pitt was in 2013 al slachtoffer van de Amerikaanse overheid en werd aan zijn lot overgelaten in een eindeloze zee van zombies en gevaar. Nu is het de beurt aan gamers om zelf te ervaren hoe het is om opgesloten te zitten in deze onvergeeflijke wereld. Er is namelijk een nieuwe game uit die zich afspeelt in de wereld van World War Z en deze game heeft ook nog eens dezelfde naam gekregen als de film. Wij werden net als Brad Pitt aan ons lot overgelaten en mochten ons een weg uit New York knokken.

Zombies in New York, kennen we dat niet al?

Ja en nee. World War Z kenmerkte zich als zombiefilm door het ondode gespuis gemeen, slim en snel te maken. In de film heeft Brad Pitt het dan ook erg moeilijk om de zombies van zich af te schudden en zijn gezin veilig te houden. De game begint op hetzelfde moment, maar op een andere plek in New York. Afhankelijk van hoe jij het spel start begin jij met drie vrienden of drie AI spelers aan jouw avontuur in één van ‘s werelds grootste steden. First order of business? Uiteraard het ontvluchten van New York. Daarna? Op zoek naar de oorzaak van de zombieuitbraak! De game World War Z stopt namelijk niet in New York, maar trekt het verhaal verder door dan de film. Daardoor krijg jij als gamer ook wat meer informatie voor jouw kiezen. Hoe jij begint aan jouw avontuur, met wie, als wie, en welke uitrusting jij meeneemt is helemaal aan jou. Deze coöperatieve shooter laat jou helemaal zelf kiezen.

Left4Dead all over again

World War Z laat zich het best vergelijken met Left4Dead en diens vervolg. Je kiest een personage, een klasse, de maten met wie je wilt spelen en gaan. Je krijgt een stukje context mee en daar mag je het mee doen. Langzaam wordt duidelijk dat jij in een oorlog tussen de levende en ondode wereld terecht bent gekomen en jij probeert te vluchten. Dat vluchten gebeurt door een viertal hoofdstukken met elk 4 á 5 levels. Het voelt echter alleen qua gameplay aan als eerder genoemde game. World War Z is een eigen beestje met een eigen gevoel en een eigen manier van spelen. Zombies komen letterlijk in honderden op jou af en het gedrag van de zombies maakt deze game juist bijzonder. De ene keer wandel je door de riolering van New York en moet je kleine groepjes zombies zien te vernietigen, andere keren sta je op een open veld en voel je je compleet ingesloten. Het wisselen van de schaal in World War Z maakt deze titel bijzonder.

Level up!

Er is meer dan genoeg keuzevrijheid in World War Z: allereerst kies je een personage, waaraan je een zestal klasses kunt toekennen. Deze klasses hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Daaraan is nog een hele batterij aan wapens verbonden die ook weer hun eigen niveau en uitbreidbaarheid hebben. Punten kun je verdienen door het spelen van de levels, zowel alleen met AI spelers als met fysieke vrienden online. Naarmate het spelen vordert, merk je dat jouw personage beter wordt in wat het doet en hoe het het doet. Doordat het hele upgradepad toegespitst is op één enkel menu, blijft het overzichtelijk maar toch diepgaand. Per personage kun je levelen, klasses kunnen verbeterd worden, wapens en vrijwel alles wat met jouw team te maken heeft kan beter gemaakt worden. Daarnaast kun je ook de moeilijkheidsgraad aanpassen. Wil je makkelijk door het verhaal wandelen? Dan zet je hem op easy. Wil je gewoon overlopen worden door de zombies? Dan zet je hem wat lastiger.

Focus Home weet hoe het moet

Focus Home Interactive en Saber Interactive hebben door hoe zij een game moeten lanceren. Geen gedoe met online spelen, maar gewoon gaan. Vanaf het eerste moment was er goed te verbinden met de online diensten van World War Z en dat is bewonderingswaardig. De laadtijden zijn prima, zelfs op een PS4 Pro met HDR en alle grote veeleisende assets en netwerkverbindingen ingeladen. Waar games zoals Destiny en Anthem jammerlijk faalden in hun eerste dagen doet World War Z dat meteen goed. Dikke vette middelvinger dus naar Activision en EA, want deze jongens kunnen het dus wel gewoon. De speelsessies zullen erg prettig zijn in alle opzichten. World War Z gooit echter nergens hoge ogen. Wat het doet, doet het goed, maar titels in dit genre moeten het niet hebben van de standaard criteria voor een game. Een game als deze leunt in zijn totaliteit op het op teams gebaseerde gameplayelement en daar doet World War Z het prima op. Wel blijven de zombies toch de ster van de show. Net zoals in de film zijn de gigantische hordes zombies een lust voor het oog. Van veraf en van dichtbij.

World War Z blijft plakken

Onder de streep blijft world War Z plakken. De game doet een heleboel dingen goed en past in het hedendaagse gaminglandschap. De game heeft alles in huis om een goede sfeer neer te zetten en tegelijkertijd is World War Z spannend genoeg om toch beklemmend aan te voelen. Ook grafisch scoort de game dikke voldoende, zelfs met honderden zombies op je scherm in spetterend 4K met alle toeters en bellen aan. Het maakt de game echter niet beter dan op de reguliere PS4 en het is aan te raden om deze titel te spelen met vrienden of bekenden die hem ook hebben; daar moeten deze coöperatieve shooters het echt van hebben. World War Z is onder de streep gewoon een aanrader en niet alleen voor fans van de film, maar ook voor mensen die enigszins fan zijn van coöperatieve online shooters.

World War Z PS4
World War Z PS4
Score 2.6 van 5 sterren.
€32,99
Roel van Lierop
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!