Recensie: Xenoblade Chronicles 3D

Samenvatting
Xenoblade Chronicles blijft ook op de 3DS staan als een huis. Het is een RPG met een grandioze cast en episch verhaal die nog lang in je geheugen zal blijven hangen. Boven dit alles heeft het ook nog een uniek gevechtssysteem. Alles klopt gewoon aan deze game. Heb je de originele Wii-versie thuis in je kast staan? Dan zou ik hier geen New 3DS voor aanschaffen tenzij je het geweldige tafereel onderweg nog een keer wilt meemaken. Heb je de game nog nooit gespeeld en smacht je naar een geweldige RPG? Wat doe je hier dan nog? Ga die New 3DS halen en scoor die game! Het is niets voor niets mijn beste RPG van de vorige generatie.
8.5

<Disclaimer: Deze game is alleen te spelen op de New 3DS (XL). Indien je over de oude versie beschikt, zal je eerst de nieuwste iteratie op de kop moeten tikken>

De gedachte is er wel een geweest dat de aarde gewoon een levend organisme is. Vulkaanuitbarstingen, orkanen en andere natuurrampen zijn gewoon een manier van de aarde die de mensheid vertelt dat ze pijn heeft. Oftewel een boodschap dat de mensheid maar een ander onderkomen moet zoeken. In de wereld van Xenoblade Chronicles klopt dat wel een beetje. Het spel speelt zich namelijk af op ‘kadavers’ van twee gigantische monsters. Ben je klaar om een gigantisch avontuur hierop te beleven?

In Xenoblade Chronicles 3D speel je met de jongeman Shulk. Shulk woont op de voet van de Bionis, één van de gigantische monsters waarop het spel zich afspeelt, in Colony 9. Shulk is tevens geobsedeerd door een mysterieus zwaard genaamd de Monado. Dunban, een bekende van Shulk, heeft dit zwaard een jaar geleden gebruikt om een oorlog tegen de Mechon te winnen. Mechon zijn robots die zonder duidelijke redenen achter mensen aangaan en hele dorpen uit moorden. Het gebruiken van de Monado heeft ook zijn tol geëist van Dunban en hij heeft bijna al zijn kracht in zijn rechterarm verloren. Een jaar lang was het rustig en werd er bijna geen enkele Mechon gezien, tot nu toe. Mechon vallen Colony 9 aan en er heerst totale paniek. Shulk en zijn vriend Reyn proberen de Monado te bemachtigen omdat dit het ultimate wapen is tegen de Mechon. Hierin slagen ze uiteindelijk, maar niet zonder gevolg. Een gigantische Mechon, met een metalen gezicht, heeft namelijk veel schade aangericht. Dankzij de Monado krijgt Shulk flitsen van de toekomst welke er alles behalve rooskleurig uitzien Hierdoor besluit Shulk op zoek te gaan naar deze Mechon om met hem af te rekenen.

maxresdefault

Xenoblade Chronicles is groots opgezet. Alle omgevingen waarin je rondbanjert lopen naadloos in elkaar over en het ene gebied is nog imposanter dan het andere. De reis leidt je niet alleen langs alle lichaamsdelen van de Bionis, maar Mechonis (waar de Mechon vandaan komen) wordt uiteraard ook nog vereert met een bezoekje. Het dag- en nachtsysteem zorgt voor verschillende vijanden en verschillende NPC’s die je quests geven. Hierbij is zelfs nog een weersysteem aan toegevoegd wat ook weer invloed heeft op de reacties van de monsters. Monsters lopen gewoon vrij rond in de omgevingen waar je doorheen huppelt (behalve de dorpen uiteraard) en de meeste zullen je met rust laten totdat je ze zelf aanvalt waardoor je vrij snel progressie kunt maken. Toch zijn er ook vijanden die wel achter je aankomen als je ze zien en dit zijn vaak ook net de vijanden die op dat moment te sterk voor je zijn, oppassen geblazen dus. De game bevat geen apart vechtscherm en alle gevechten zijn real-time met een strategische twist.

Als je een gevecht begint valt je personage uit zichzelf aan, mits je dichtbij genoeg staat. Daarnaast kun je verschillende vaardigheden gebruiken die zich na gebruik moeten opladen. Veel aanvallen hebben een betere invloed als je je vijanden vanaf een bepaalde kant aanvalt. Zo heb je backslash die ‘critical damage’ geeft als je een monster van achteren aan valt. Gebruik je ‘air slash’ als je naast een monster staat, dan krijgt deze de ‘slow’ en ‘break’ status. De locatie van je personage ten opzichte van je vijand is dus heel belangrijk, maar vijanden zullen zich snel richten op jou als je ze steeds lastig valt met een sterke aanval. De kunst is dus om ervoor te zorgen dat de monsters je personage met de meeste HP en defensieve kracht (de tank) blijfven aanvallen (in het begin van de game is dit Reyn) zodat jij speciale aanvallen tactisch kunt inzetten. Het gevechtssysteem heeft nog een grote twist dankzij de Monado. Shulk krijgt soms visies van de toekomst tijdens de gevechten, zo zie je wat een monster gaat doen en kan jij hierop inspelen om dit te voorkomen. Een extra element wat nog een tactische laag aan de gevechten toevoegt en wat een spelelement naadloos in de gameplay integreert.

xeno-chron-3d-2

Het spel zit boordevol quests, maar helaas zijn deze vaak in de vorm van “vind x-aantal voorwerpen” of “slacht monster x keer”. Het voordeel hiervan is dat deze quests vrij gemakkelijk te voltooien zijn, zelfs als je alleen het hoofdverhaal volgt. De monsters en de voorwerpen liggen/ lopen namelijk verspreid rond in het veld. Elk veld is namelijk bezaait met voorwerpen die je kunt verzamelen, wat wordt aangegeven met een blauw zwevend bolletje. Hoewel deze quests vrij saai klinken, is het toch handig ze uit te voeren. Je krijgt er niet alleen betere voorwerpen en geld van, maar je affiniteit met de dorpelingen die de quests geven stijgt ook. Hierdoor ontgrendel je meer en moeilijkere quests en soms zelfs hele achtergrond-verhalen van karakters. Later in de game kan je zelf je eigen kolonie opbouwen en daarbij is het voltooien van quests en het krijgen van affiniteit een hoge prioriteit. Affiniteit speelt ook een grote rol onder de groep van speelbare karakters. Als deze namelijk een hogere affiniteit hebben dan wordt het vechten makkelijker en kan je elkaar vaker helpen.

Als je de 3DS-versie naast de Wii-versie legt zie je dat ze vrijwel identiek zijn. Zowel grafisch als in content. Het ziet er op de 3DS allemaal net wat strakker uit, maar dat komt alleen omdat het beeldscherm wat kleiner is dan een tv. Onthoudt wel dat we hier in origine met een Wii spel te maken hebben dus de graphics kunnen wat tegenvallen. Desondanks hebben ze er een indrukwekkend resultaat kunnen uitpersen, want de werelden en personages zitten vol met kleine details. De game ademt gewoon sfeer uit elke porie. Wat ze wel uit de 3DS-versie gehaald hebben is de mogelijkheid om de voice acting op Japans te zetten. Dit zal voor sommige mensen een gemis zijn. De Engelse voice acting is niet per se slecht en je went er wel aan na flink wat speeluur, maar een zwaar bekakt Brits accent past totaal niet in deze wereld past en kan een grote stijlafbreuk zijn. Verder heeft de 3DS Amiibo-support, maar dat stelt niets voor. Daarmee ontgrendel je alleen karakter-modellen en muziek in de galerij waar je anders Play Coins voor moet betalen. Het 3D-effect voegt weinig toe wat voelt als een gemiste kans. De 3D-schuif stond daarom ook standaard uit tijdens mijn speelsessies. De besturing is goed afgesteld op de 3DS en dankzij de kleine analoge stick en de extra schouder knoppen speelt het als een trein.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.