Zombies zijn overal tegenwoordig. Je ziet ze terug in series, films en games, maar worden we daar niet een beetje moe van? Of zijn zombies een onuitputtelijke bron voor genot waar we door vermaakt worden? Ontwikkelaar Rebellion Games tast in de buidel en breidt hun portfolio uit door Zombie Army Trilogy uit te brengen. Ben jij al zombie-moe?
Zombie Army Trilogy komt voort uit de Sniper Elite-series waar al verschillende games van zijn verschenen. De spin-off Zombie Army is daar al onderdeel van. Deze zat verwikkeld in Sniper Elite V2 en deze game is daar een opgepoetste versie van, met een stuk meer content. Voor wie niet bekend is met Sniper Elite een kleine omschrijving. Het spel draait om de kunst van het sniperen: mensen afschieten met een lange afstandsgeweer. Vaak zoek je een afgelegen plekje op waar je moeilijk zichtbaar bent en van daar schiet je zoveel mogelijk vijanden af. Dit gaat gepaard met een kill cam waarbij je de kogel in slow-motion je loop ziet verlaten en je doelwit ziet penetreren op de plek waar je op richt. Botten verbrijzelend tijdens het proces. Natuurlijk komen vijanden ook wel eens dichtbij, maar daar heb je een trouw handgeweer of een automatische rifle voor.
In Zombie Army Trilogy draait het om Hitler, die op het punt staat om de tweede wereldoorlog te verliezen. Zijn kanselieren zien geen uitweg meer. Hitler wel en schreeuwt; “Stel plan Z in werking!” en daar begint het mee. Alle dode nazi’s komen terug tot leven als hersenloze zombies en dat is het. Het verhaal heeft niet meer om handen. De oosterburen zullen deze game wel gecensureerd krijgen aangezien overal hakenkruizen en andere referenties te zien zijn, maar in Nederland mogen wij genieten van de originele versie. Je kunt kiezen uit acht verschillende karakters (vier mannen en vier vrouwen), die onderling geen enkel verschil kennen behalve dat ze een ander uiterlijk en een alternatieve stem hebben. Je gekozen karakter zeult drie verschillende wapentypes met zich mee en daar mag je aan het begin van een missie wel uit kiezen. De eerste categorie zijn de sniper rifles, waar het spel om draait, daarnaast heb je een handpistool en nog een tweede wapen zoals een shotgun of een mitrailleur. De keuze in deze wapens zijn wel degelijk van belang, sommige sniper rifles hebben meer kogels in een magazijn of doen meer schade dan andere. Hetzelfde geldt uiteraard voor het tweede en derde wapen. Hoewel het spel goed te spelen is met alle wapens bepaald het wel voor een deel je speelstijl en zal je ze allemaal moeten proberen om te kijken welke het best bij je past. Daarnaast heb je ook nog granaten, mijnen, dynamiet en tripwire om je van zombies te kunnen ontdoen.
Als je vervolgens een zombie van een degelijk afstandje neerknalt met je sniper rifle zie je ook hier de bekende slo-mo kill cam uit de Sniper Elite-series en deze is zéér gaaf. Het impact geluid als de kogel een schedel binnendringt is zo bevredigend. Heb je een sub woofer staan? Zet die dan zo hoog mogelijk en geniet van het geluid van de inslag van de kogel. Als vervolgens de kogel zich nog een weg baant door de schouder van een zombie die daarachter waggelt, dan is het feest helemaal compleet. Dit kan natuurlijk vervelend worden als je twaalf keer achter elkaar een slow-motion kill cam ziet, maar gelukkig is het mogelijk deze met een druk op de knop over te slaan. In tegenstelling tot Sniper Elite, waar de vijanden nog over lichte intelligentie beschikken, is dat bij Zombie Army Trilogy totaal niet het geval. De zombies strompelen langzaam richting hun doel en kunnen makkelijk één voor één afgeknald worden, maar pas op dat je niet omsingeld wordt, want dan is het snel game over. Zombies zijn er in alle soorten en maten. Zo heb je het slachtvoer wat naar je toe strompelt, maar zijn er ook zombie-snipers die je van een afstandje belagen of sterkere zombies met geweren. Of wat dacht je van de kamikaze-zombies die op je af rennen en dan ontploffen in een glorie van vuur en ledenmaten. Zombies die helemaal verslonden worden door vuur en bijna onkwetsbaar zijn lopen ook rond in het kapotte Duitsland.
De moeilijkheidsgraad van de game ligt vanaf het begin van de game al vrij hoog. Je zal zeker meerdere keren sterven. Zeker omdat het lijkt alsof de zombies compleet willekeurig spawnen. Het komt dan ook meer dan eens voor dat ze opeens naast of achter je staan. Dit zorgt af en toe zelfs voor schrikmomenten. Kan je het in je eentje niet af? Dan is er gelukkig altijd nog de co-op mode waarbij je samen met drie vrienden de levels kunt doorspelen. De game bevat drie episodes die verdeeld zijn over vijf levels. Het voltooien van een level kost tussen de dertig en veertig minuten dus je bent er wel even zoet mee, zeker als je dapper genoeg bent om de moeilijkheidsgraad hoger te zetten. Als het je dan ook nog lukt het level binnen een half uur te halen dan verdien je een pluim. Samen met vrienden wordt het wel wat makkelijker, omdat je elkaar weer kan oppikken als er iemand neergaat, maar gaat er iemand dood, dan is het gelijk game over voor het hele team. Dit zorgt ervoor dat je constant scherp moet zijn en elkaar ten alle tijden moet dekken. Want zelfs met meerdere mensen is het een pittige uitdaging de game af te maken. Helaas (of juist gelukkig, dat hangt van jezelf af) zie je de kill cam een stuk minder in de co-op mode. Een logische keuze aangezien dat de snelheid uit het spel zou halen. Een ander puntje waar je op moet letten is je ammunitie. Deze gaat sneller op dan je denkt. Je kan het uiteraard bij vullen in de safehouses die je tijdens je reizen tegenkomt, maar als je als een Terminator in de rondte loopt te schieten dan red je het niet eens tot aan de safehouse. Zombies willen ook nog wel eens met ammunitie strooien als ze overlijden, alleen is het dan zaak om bij hun ‘lijken’ te komen voordat deze oplossen en jij je ammunitie kwijt bent. Nog een kleine tip is: maak zoveel mogelijk headshots. Doe je dit niet, dan heb je weer kans dat de zombies opstaan om hun aanval voort te zetten.
Naast het ‘verhaal’ die je in singleplayer en co-op kunt doorlopen heb je ook nog de overbekende horde-modus. Hierin moet je zo lang en zoveel mogelijk golven van vijanden overleven die steeds met meer zijn en sterker worden. Op deze modus ben je snel uitgekeken want er zit weinig variatie in. Net zoals de rest van het spel eigenlijk. De kill cam is echt gaaf gedaan, maar na tien uur heb je het allemaal wel gezien. Hoewel ze het wel interessant houden door steeds nieuwe omgevingen en nieuwe zombies te introduceren kan het gameplay technisch niet allemaal boeien. Het blijft zo nauwkeurig mogelijk schieten op letterlijk alles wat beweegt en dat blijft wel een tijdje leuk om te doen. Replayability zit er wel in, in de vorm van het verdienen van punten. Voor elke kill krijg je punten. Voor de afstand waarvan je schiet, het maken van een headshot of omdat je een zombie in de rug schiet. Je kan dus proberen je eigen record te verbreken of meer punten te verdienen dan de rest van je team, maar er zullen maar weinig mensen zijn die dat kunnen bekoren.