Marvel’s Midnight Suns

Marvel's Midnight Suns doet iets heel anders dan dat we gewend zijn. Het is turn-based waardoor het speltempo flink wat lager ligt. Ondanks dat het verhaal niet heel spectaculair is, is de diversiteit aan helden dat wel. Het is strategisch nadenken welke kaarten je speelt en welke je wilt omruilen. Gelukkig is er ook een moment van rust en kan je het klooster en diens omgeving vrij verkennen. Marvel's Midnight Suns moet je wel liggen. Als dat het geval is, dan zal je als fan hier veel voldoening uit kunnen halen.
8.5

Wat krijg je als Firaxis Games (ontwikkelaar van XCOM) en Marvel samen een kind maken? Het antwoord mag duidelijk zijn als je de beelden bekijkt: Marvel’s Midnight Suns. Een Marvel-game met de bekende en wat minder bekende superhelden en slechteriken die zorgen voor veel actie in een langzame setting.

Marvel’s Midnight Suns

Firaxis Games staat vooral bekend om de XCOM-franchise en Civilization. Toen in augustus 2021 Marvel’s Midnight Suns werd aangekondigd stond iedereen er wel even van te kijken. Ook de fans waren even verbaasd of dit wel zou kunnen werken. Het eerdere werk van Firaxis Games bestaat vooral uit turn-based strategiegames waarbij het tempo erg laag ligt. Hoe dichter bij de releasedatum van deze game, hoe meer hyped mensen ervoor begonnen te raken. Niet zo gek ook, want het is en blijft Marvel met de bekende superhelden. Immers worden we ook nog steeds doodgegooid met de Marvel-films.

Toch doet Firaxis Games wel iets nieuws in dit universum van Marvel. Voor Marvel’s Midnight Suns hebben zij een nieuwe held aangemaakt, genaamd Hunter. Hunter is de zoon van de Moeder van alle demonen, Lilith. Lilith is door HYDRA opgewekt en onder aanvoering van The Caretaker, de Midnight Suns en Doctor Strange wordt Hunter opgewekt om aan hen zijde te strijden tegen zijn moeder.

Marvel's Midnight Suns Sanctum

Kaartje leggen

Zoals gezegd gaat het allemaal wat langzamer in Marvel’s Midnight Suns. Geen knopjes in blijven drukken tot een soldaat van HYDRA neer is. Nee, je moet gewoon netjes op jouw beurt wachten. En als je dan aan de beurt bent, dan is je hand zo uitgespeeld en mag je weer wachten en toekijken hoe jouw helden een pak rammel krijgen. Iedere hand die je krijgt telt vijf kaarten. Je kies je dus aan de hand van één van de kaarten in jouw hand jouw actie. Dit kan een aanval zijn of een verdedigende actie. Daarnaast moet je ook nog eens kijken naar de heldenpunten. Hoe sterker de aanval, hoe meer punten deze aanval kost. Je krijgt meer heldenpunten door verdedigende kaarten te spelen die je punten oplevert en je niets kosten. Het is een kwestie van goed opletten wat je wilt spelen.

Mocht je kaarten hebben die je niet aanstaat, dan kan je per beurt twee kaarten omruilen tegen twee nieuwe. De vraag is dan alleen of dit wel een kaart is die je kunt gebruiken. Soms heb je ook kaarten die je sterker kunt maken als je ze omruilt om een extra effect op die kaart te krijgen. Naast het kiezen van je kaarten is er ook de mogelijk om per beurt één keer een personage te verplaatsen. Dit brengt aardig wat voordelen met zich mee. Op het speelveld zijn ook attributen geplaatst die je kunt gebruiken tegen de vijand. Wel opgepast, er zijn ook attributen die tegen je gebruikt kunnen worden.

Bekende en onbekende superhelden

Wat Marvel’s Midnight Suns zo leuk maakt is de diversiteit aan helden. Naarmate je vordert in het verhaal krijg je toegang tot nieuwe superhelden. Zo krijg je op den duur Spider-Man en Wolverine tot je beschikking, maar je begint echter met een paar superhelden waarvan niet iedereen bekend is bij het grote publiek, daar moet je echt groot fan van de stripboeken voor zijn. Nico Minoru en Magik zijn er daar een paar van. Naast hen zijn er ook nog wat bekende superhelden waar je uit kunt kiezen zoals Iron Man, Doctor Strange, Blade en Captain Marvel. Je kunt het team zo divers maken als dat je zelf wilt. Je kunt per missie maar maximaal drie helden kiezen waarmee je wilt spelen. Kies daarom verstandig en probeer alle helden ook op hetzelfde niveau te houden.

Het op hetzelfde niveau houden is best belangrijk. Er zijn missies waarbij je een bepaalde held nodig hebt. Als die missie een level twaalf missie is en het benodigde personage is maar level negen, dan zal deze het niet lang volhouden. Gelukkig is er daar dan nog wel The Abbey, een plek waarbij je tot rust kunt komen.

Marvel's Midnight Suns THE ABBEY

Een gezellig klooster

Het klooster genaamd The Abbey in het spel is een plek waarbij je tot rust kunt komen tussen de missies door. Het is ook deze plek waarbij je vooral alles op een rijtje zet. Je speelt altijd als Hunter in het klooster om meer te weten te komen over wat er allemaal is gebeurd in jouw afwezigheid. Je kunt met ieder personage kletsen om een hechtere band met ze te krijgen. Ook kan je sparren met ze om hun niveau tot jouw niveau te brengen. Naast sparren kan je je gevonden voorwerpen aan het einde van de missies naar Doctor Strange en Tony Stark brengen om zo nieuwe kaarten te krijgen of dubbele kaarten die je weer kunt gebruiken om die te verbeteren. Het geeft je tevens de rust om je kaartendek aan te passen en zo een divers mogelijke kaartendek te hebben voor je volgende missie.

Wat het klooster en diens omgeving zo interessant maakt is dat er genoeg te verkennen valt. Er is veel achtergrondinformatie te vinden over Hunter en Lilith, maar ook de geschiedenis van The Abbey. Sommige gebieden zijn echter afgeschermd en dus aan de speler om te zoeken naar mogelijkheden om daar voorbij te komen. Soms moet je daarvoor wel even wachten, want er zijn extra missies daar die van je vragen dat je een bepaald niveau bent.

Weer eens iets anders

Op dit moment zijn er meerdere Marvel-games in ontwikkeling. Zo is Marvel’s Wolverine al aangekondigd en verschijnt komend jaar sowieso Marvel’s Spider-Man 2. En dat is nog niet alles, want Marvel’s Iron Man is ook nog onderweg en eerder dit jaar werd er bevestigd dat er een samenwerking komt tussen Captain America en Black Panther. Dit lijken allemaal actievolle games te worden. Daarom is het wel goed dat Marvel’s Midnight Suns even een tandje lager doet. Het mooie is ook dat het totaal iets anders doet dan het geflopte Marvel’s Avengers van een paar jaar terug. Echter moet deze gameplay je wel liggen en je moet het overzicht kunnen houden. Mocht je dat kunnen, dan zal je veel plezier beleven aan Marvel’s Midnight Suns wetende dat er binnenkort nog meer helden bijkomen, zoals Storm en Morbius.

Marvel Midnight Suns - Enhanced Edition - PS5
€44,09
Op voorraad. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis