Recensie: Little Nightmares 2

Little Nightmares 2 doet precies wat je mag verwachten na zijn voorganger. De wereld voelt nog grootser en de rillingen zullen over je rug lopen. De toegevoegde combat kan soms tot enige frustratie leiden wegens de vereiste precisie en er bleek geen co-op te zijn. Desondanks is het een volwaardige opvolger!
8

Alweer zo’n enge droom

Iedereen heeft wel eens zo’n vreselijke nachtmerrie gehad. Een vreemde gedaante met een hele lange neus die je probeert te pakken of een beest met hele scherpe tanden die jou wil laten schrikken. Nachtmerries komen voor in vele soorten, maar één ding hebben ze vaak met elkaar gemeen: je voelt je opgejaagd en je voelt je vaak te zwak of te langzaam om aan de enge gestaltes te ontkomen. Toch moet je aan ze zien te ontkomen als deze nachtmerries de realiteit worden. Weet Tarsier Studios de plank weer raak te slaan met Little Nightmares 2 na het succesvolle eerste deel? En weet jij uit handen te blijven van je nachtmerries?

Wat zit daar in die toren?

In Little Nightmares 2 speel je als Mono, een jongetje met een zak over zijn hoofd. Mono zit gevangen in een wereld die wordt aangetast door een geheim in een mysterieuze toren. Hij zit echter niet alleen gevangen in deze wereld. Ook Six, het hoofdpersonage uit de eerste Little Nightmares, zit gevangen in deze wereld en zal dit maal jouw gids en sidekick zijn in het verhaal. Samen gaan jullie proberen de duistere geheimen van deze toren te ontrafelen en moeten jullie Six redden van een vreselijk lot. Deze opdracht is echter niet makkelijk.

Van een donker bos met een nare jager tot een gemene juf (die nog enger is dan ze lijkt) in een school en nog veel meer. Jij moet je langs deze enge gevaren een weg banen naar de toren om vervolgens de geheimen te ontrafelen. Of je dit avontuur overleeft hangt af van jou. Aan jou dus de taak om goed uit het zicht te blijven en de nachtmerries te slim af te zijn.

Het is niet van belang om de eerste game gespeeld te hebben om deze game te kunnen begrijpen. Wel komt Six weer terug in het spel, die je wellicht niet zou herkennen als je de vorige game niet gespeeld hebt. Daarnaast valt er wel een connectie te leggen met de eerste game die je enkel kan vinden door beiden gespeeld te hebben, maar dit heeft geen verdere invloed op het verhaal.

Visuele weergave

Little Nightmares 2 rijkt zich uit over verschillende soorten gebieden, dit keer ook in de buitenomgeving. De kwaliteit is net als het vorige deel zo hoog als je het mag verwachten. Mocht je het vorige deel niet gespeeld hebben, dan geeft de trailer een goede indruk. Wel is het van belang dat je de instellingen voor de helderheid van het spel goed afstelt om deze kwaliteit tot zijn recht te laten komen.

Voorheen waren de achtergronden soms erg leeg of standaard, maar in dit deel hebben ze daar meer diepte in weten te brengen. De visuele kwaliteit is er hierdoor dus enigszins op vooruit gegaan en de gebieden voelen nog grootser. Later dit jaar wordt er nog een grafische upgrade voor de Playstation 5 en Xbox Series X/S verwacht. Deze upgrade zal gratis beschikbaar zijn.

Little Nightmares II_20210216204502

De gameplay

Wederom speelt het spel erg soepel en komt het nagenoeg niet voor dat het spel vastloopt. Ook de laadtijden zijn niet van lange duur. Six is toegevoegd als een metgezel en gids waardoor je weer op een andere manier tegen de platformpuzzels aan moet kijken. Six geeft precies na lang genoeg vastzitten een hint en werkt ook goed mee bij het oplossen van deze platformpuzzels. Wel is het aanbevolen om een koptelefoon te dragen met 3D-audio aangezien het geluid ditmaal deel uitmaakt bij het oplossen van sommige puzzels.

Er is combat toegevoegd aan de gameplay. De wapens zijn erg groot, dus voor jouw kleine mannetje moeilijk om te gebruiken. Timing speelt dus wederom weer een belangrijke rol in dit spel. Helaas moet je in de combat zo precies getimed en in een bepaalde richting je aanval plannen dat het soms bijna niet te doen is. Dit kan leiden tot een hoop frustratie. Ondanks dat dit maar één sectie van het spel betreft, was een ruimere marge voor het falen of een aim assistant hier wel op zijn plaats geweest.

Little Nightmares II_20210216203817

Meer van het zelfde?

Het spel geeft precies dat gevoel dat je mag verwachten en is ook nog eens dubbel zo lang als zijn voorganger. Je moet constant op je hoede zijn en je hebt het gevoel dat je ieder moment gepakt kan worden. Je voelt je zwak en machteloos alsof je al verloren hebt en toch geef je niet op. Net als in echte nachtmerries ben je dan ook vaak langzamer dan het monster en moet je goed gebruik maken van de omgeving. Dit veroorzaakt vaak een rilling van angst door je lijf. De soundtrack versterkt deze enge sfeer en is dan ook wederom een belangrijk onderdeel van het spel.

Qua collectibles zijn er dit keer hoedjes en maskers te vinden om Mono aan te passen naar jouw voorkeur. Ook kan je geestjes vinden, verspreid over alle levels. Als je alle geestjes hebt gevonden staat er een speciale verassing op jouw te wachten.

Little Nightmares II_20210216203955

De trailer met zowel Mono als Six gaven velen fans het gevoel dat er co-op in deze game aanwezig zou zijn. In velen hoofdstukken was dit een mogelijkheid geweest, maar er zijn ook hoofdstukken waar Mono alleen doorheen moet. Daarnaast zou dit ook ten kosten gaan van de tips die Six je geeft als je er niet uitkomt. Er zit dus geen co-op in deze game, tegen de verwachtingen van velen in, wat dus als een tegenvaller ervaren kan worden.

Een geslaagde nachtmerrie

Kort omschreven weet Tarsier Studios wederom een geslaagde titel neer te zetten met Little Nightmares 2. Je krijgt een game zoals je gewend was met daar nog een schepje bovenop. De visuele weergave is van gewenste kwaliteit en het spel speelt erg fijn weg. De enige te benoemen minpuntjes zijn de vereiste precisie die tot hoge frustratie kan leiden en het gebrek aan de verwachtte co-op. Het spel doet precies wat je verder mag verwachten en mag zich dan ook bekronen met een welverdiende acht.

Little nightmares II - Day One Edition - PS4
Duik in een spannend avonturenspel in Little Nightmares 2
Score 4.8 van 5 sterren.