Rise of the Ronin

Samenvatting
Rise of the Ronin neemt je mee naar een spannende tijd in de Japanse geschiedenis. Echter is daar ook alles wel mee gezegd. Rise of the Ronin leent veel elementen van bekende games als Assassin's Creed en Nioh. De gevechten kunnen relatief frustrerend zijn vanwege de verschillende stijlen die je jezelf moet aanleren. Er is daarnaast veel te beleven in de open wereld, maar het is niet altijd even mooi of uitdagend. Rise of the Ronin is daarmee vooral een game waarbij je je tussendoor voor korte tijd kunt vermaken.
6.5

13 september 2022, op de redactie zitten een aantal mensen klaar om de State of Play van Sony te kijken. Er komt op den duur een trailer voorbij van een prachtige game die wat wegheeft van Ghost of Tsushima. Echter kwam al snel de titel in beeld: Rise of the Ronin. Nu, anderhalf jaar later, is Rise of the Ronin uitgekomen op de PlayStation. Heeft Team Ninja weer iets moois afgeleverd?

Rise of the Ronin

Rise of the Ronin is een nieuwe game uit de koker van Team Ninja. Team Ninja heeft zich de afgelopen jaren zeker bewezen met games als Nioh en Wo Long: Fallen Dynasty. In diezelfde lijn werken zij voor Sony nu aan een geheel nieuw project genaamd Rise of the Ronin. Toch is dit een project wat niet zonder slag of stoot is verlopen. Wat begon in 2022 met een mooie trailer is inmiddels in 2024 uitgelopen op een project met een steeds meer sceptische blik. Dit komt omdat de beelden van de afgelopen maanden er niet altijd even goed uit zagen als die tijdens de aankondiging.

Met een frisse blik is het tijd om te kijken wat Rise of the Ronin nu precies is. Het is het beste te omschrijven als een vleugje van heel wat games. Het heeft een vleugje Nioh, een vleugje Assassin’s Creed en een vleugje Ghost of Tsushima. Het leent overal een beetje van en wat je krijgt is dan een open wereld van een Japan ten tijde van van Bakumatsu, de laatste jaren van de Edoperiode. Een periode waarin Japan voor het laatste een Shogun telde en waarin de Amerikanen wat vaker op visite kwamen, waardoor Japan meer Westerse invloeden kreeg.

Rise of the Ronin

Op zoek naar je metgezel

Op het begin van Rise of the Ronin krijg je de keuze om twee personages aan te maken, een mannelijk- en een vrouwelijk personage. Er zijn tal van mogelijkheden om je personage vorm te geven. Je kunt kiezen voor een meer Aziatisch personage, maar ook voor een meer Westers personage. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en vooral omdat je twee personages moet vormgeven. Dit is echter wel een beetje zonde, want je moet al vroegtijdig afscheid nemen van één personage. En dat is ook waar Rise of the Ronin uiteindelijk om draait. Na een traumatische gebeurtenis waarbij je je partner verliest, verlaat je ook nog eens je meester en je clan. En daarmee begint het avontuur pas echt.

Je trekt de wijde wereld in om wraak te nemen op de persoon die verantwoordelijk is voor al het leed. Wat volgt is een avontuur waarbij je de nodige gevechten niet uit de weg moet gaan, maar waarbij je ook zweeft over een bos om te landen op iemand met een mes in zijn nek. Een wijde wereld waar ook veel in te verkennen valt en waar je jezelf het ene moment in een traditioneel Japan waant en het volgende moment in een meer Westerse gemeenschap terecht komt. Het vliegt alle kanten op, maar ook de juiste?

Rise of the Ronin First Part

Uit de bocht vliegen

Zoals gezegd is er veel te beleven en over het algemeen is dat ook wel iets dat goed is. Echter, in het geval van Rise of the Ronin is het allemaal net iets té. De wereld is opgedeeld in gebieden waarvan op een paar plekken schurken de controle hebben. Als je hen verslagen hebt, dan krijg je een deel van dat gebied te zien met wat je allemaal kunt verzamelen. Van het vinden van katten waarmee je punten verdient tot het vinden van andere plekken waar gevaarlijke misdadigers zitten die gevlucht zijn. Als je dit allemaal doet in zo’n gebied, dan bouw je een band op met de regio. Dit levert je dan weer voordelen op zoals goedkoper spullen inslaan.

Het probleem hiermee is dat er veel te veel te beleven is in Rise of the Ronin. Ook het idee achter het verhaal vervaagt wat meer naar de achtergrond. Zeker herkenbaar voor spelers die een vast stramien volgen in games waarbij je eerst ieder gebied vrijgespeeld wil hebben voor je doorgaat naar het volgend gebied. Zo gaat het ook in deze game. Het nut van veel dingen wordt ook amper uitgelegd of pas veel later in het spel. Best zonde, want het is wel fijn om gelijk te weten wat iets doet in plaats van te denken: ‘oh, het is leuk om dit ook maar te verzamelen’.

Rise of the Ronin Map

Je eigen stijl bepalen

Het belangrijkste in Rise of the Ronin is je eigen stijl bepalen. Al vrij vroeg op het begin kan je kiezen waarmee je de gevechten wilt aangaan. Dit zijn twee wapens waarmee je kunt experimenten en ook tussentijds tussen kan wisselen in een gevecht. Ieder wapen heeft ook nog eens zijn eigen stijl die je kunt verbeteren of waarmee je een nieuwe stijl kunt vrijspelen. Zeker handig, want iedere vijand heeft een andere methode om te kunnen verslaan. De gevechten zijn een essentieel onderdeel in Rise of the Ronin en zeker niet de gemakkelijkste. Het hangt samen met op het juiste een tegenaanval te plaatsen zodat je meer schade kunt toebrengen. Echter is dit vrij lastig en duurt het wel even voor je dit onder de knie krijgt.

Die tijd heb je alleen soms niet, want de groepen met vijanden worden steeds groter en de gevechten ook diverser. Denk daarbij aan ninja’s die ook afwisselen met wapens of Amerikanen die ineens een geweer gaan gebruiken tussentijds. Je bent de hele tijd aan het nadenken over je zetten en daarbij ook nog rekening houdend met je uithoudingsvermogen. Rise of the Ronin lijkt daarmee op eerder genoemde games zoals Wo Long en Nioh. Het is flink nadenken over wanneer je het beste kunt aanvallen en soms is het ook geen schande om gewoon weg te rennen.

Rise of the Ronin Style

Een band opbouwen

Het is niet alleen een band opbouwen met de regio, maar ook met een aantal personages. Je hebt hier en daar een eigen huis dat je vrij kunt inrichten, maar waar je ook met NPC’s kunt praten. Je kunt ze cadeaus geven en daarmee je band versterken. Zij kunnen je soms bijstaan in gevechten of ze geven je leuke voorwerpen terug. Het is echter een onderdeel waarbij je niet altijd veel tijd zult investeren omdat je met andere zaken bezig bent. Je personage is namelijk uit te breiden met veel vaardigheden. Je hebt standaard vaardigheden, maar ook specifieke die verdeeld zijn in vier categorieën. De verschillende zijmissies zorgen ervoor dat je daar ook punten in kunt investeren.

Je moet vooral denken aan extra mogelijkheden tijdens conversaties, maar ook sterker worden met je zwaarden of de mogelijkheid tot het maken van geneesmiddelen of hulpmiddelen. Je krijgt de standaard vaardigheidspunten enkel door gewoon rond te dwalen in de wereld en dingen te ontdekken of vijanden te vermoorden. Al deze karmapunten moet je vervolgens inleveren bij een vlag en daarmee krijg je dan een vaardigheidspunt. Niet al te spannend, maar als je doodgaat ben je de verdiende karmapunten wel kwijt. Je krijgt dan één kans om de vijand te verslaan die verantwoordelijk is voor het verlies van die punten. Verslaat hij of zij je nog een keer, dan ben je ze definitief kwijt. Erg zonde, dus lever ze geregeld in.

Rise of the Ronin Cat

Conclusie

Rise of the Ronin is zeker geen slecht spel, maar het leent te veel elementen van andere videogames waarbij het een eigen identiteit mist. Dit komt ook mede doordat het allemaal net niet goed genoeg is uitgewerkt. Op grafisch vlak laat het spel wel eens wat steken vallen. Het is gewoon niet die game die je zag tijdens de aankondiging en dat is best jammer. Het weet de sfeer van Japan in die tijd wel goed in beeld te brengen, maar Ghost of Tsushima is voor de traditionele Japanse vibe wel de betere van de twee. Het zweven over de stad ziet er leuk uit, maar het is vooral gemakzucht en soms ben je zelfs sneller met een paard. Rise of the Ronin is vooral leuk als tussendoortje en zeker met het nieuws dat Sony Interactive dit jaar niet echt grote titels meer gaat uitbrengen.

Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.