Mijn Week in Beeld: Knus binnen met de storm!

Het is verbazingwekkend hoeveel tijd we tegenwoordig doorbrengen met het kijken naar een beeldscherm en hoeveel verschillende dingen we dan zien. De redacteuren van Play Watch Read zien dit echter als een pluspunt en daarom vertelt iedere dinsdag een redacteur iets over zijn of haar week in beeld. Deze week is het de beurt aan Jurriaan.

De laatste weken is er geen ontkomen aan in Nederland: een stormpje hier en een regendruppeltje daar. Dit hondenweer is voor de zomerliefhebber absoluut geen pretje. Regen kan heel leuk zijn, maar je moet er maar net van houden! Some people feel the rain, others just get wet. Gelukkig als gamer zijnde zit ik lekker warm binnen en heb ik me vermaakt met een aantal toffe games. Daarnaast liet ik me verrassen door een nieuwe toffe accessoire van Sony, veel lees plezier!

Wintersport als nooit tevoren!


Steep is zo’n titel die mij aanvankelijk niet zo interesseerde. Toch heb ik Steep uiteindelijk – nadat deze op PS plus verscheen – een kans gegeven. Gelukkig heb ik dat gedaan, anders had ik namelijk nooit geweten wat ik nou eigenlijk miste! Lekker snowboarden en skiën van de ruigste pistes. Steep biedt je verschillende vormen van extreme wintersport aan om je in uit te leven binnen een prachtige open wereld. Dat is ook het toffe aan de game, snel switchen tussen verschillende disciplines werkt makkelijk en uitdagingen aangaan is fun! Het proberen om de scores en tijden van je vrienden te verbeteren nodigt uit om het te blijven proberen en geeft je het ‘nog een poging!’-gevoel. Misschien nog wel belangrijker is de diepgang van de verschillende disciplines, zo is er zeker een learning curve aanwezig en voelt het belonend om beter te worden. Thanks PS plus!

Back button attachment


De standaard Dualshock controller van Sony – zowel de eerste als tweede generatie – schreeuwt eigenlijk al jaren om een innovatieve toevoeging. Veel fanatieke gamers hebben namelijk de behoefte om op andere manieren te spelen zonder een fors pak geld neer te leggen voor bijvoorbeeld een scuff controller, of andere controllers op de markt. Na jaren kwam Sony dan eindelijk met de Back Button toevoeging voor de Dualshock Controller, origineel gezegd: Back Button Attachment. Op het eerste gezicht ziet de attachment eruit als een praktisch stukje technologie en dat is het in wezen ook wel, maar waarom was dit niet eerder op de markt?! Het is ideaal voor de mensen die extra knoppen willen gebruiken om bijvoorbeeld de reactiesnelheid te verhogen in shooters, of simpelweg andere vingers willen gebruiken aangezien die oude vertrouwde duim inmiddels misschien wel lam is geworden van jaren game abuse. Even serieus, er wordt naar mijn mening veel te weinig aandacht besteed aan fysieke problemen in de gaming scene. Ergonomisch gamen is zó belangrijk. Serieuze gamers kunnen al gauw kwaaltjes krijgen die het gamen vervelend of zelfs ondragelijk maken, ik spreek uit ervaring. Veel repetitieve handelingen kunnen namelijk leiden tot bijvoorbeeld een tennis elleboog, ontstoken pezen of allerlei andere ellende; geen pretje! Maar goed, even terug naar het topic. De attachment is makkelijk in het gebruik, maar helaas minder makkelijk in het bevestigen. Eventjes klungelen en je klikt het er ietwat krakkemikkig op. Zit je attachment er op? Dan kun je switchen tussen 3 profielen waar je bij elk profiel 2 bestaande knoppen kunt toewijzen aan de back buttons. Het is handig om bijvoorbeeld X of L3 toe te wijzen aan de back buttons en daarnaast is het fijn om snel tussen profielen te kunnen switchen. Helaas vond ik hem persoonlijk niet heel erg lekker in de hand liggen, en voelde hij wat awkward aan in zijn gebruik. Ik gebruik hem nu een week en dit gevoel is helaas nog niet weggegaan. Al met al is deze nieuwe accessoire van Sony een oké toevoeging, maar niet helemaal waar ik op gehoopt had.

Dromen in Dreams


De nieuwste creatie van Media Molecule is er één waar je even voor moet gaan zitten. Na 7 jaar in ontwikkeling te zijn geweest is deze creatieve game bijna revolutionair te noemen. In Dreams kun je namelijk je eigen games, films, muziek, kunst etc. maken. Het is absurd wat mensen in korte tijd al hebben gecreëerd in Dreams. Misschien denk je nu, ahh, dat zullen wel simpele spelletjes zijn die niet heel imposant ogen. Niets is minder waar, zo zijn er letterlijk al complete games gemaakt die er erg indrukwekkend uitzien. Dreams is in een notendop eigenlijk gewoon een ballenbak vol met creativiteit. Zo kun je natuurlijk zelf dingen spelen, maar ook zelf dingen creëren. Ik heb me voornamelijk met animatie en audio design bezig gehouden, deze 2 disciplines – ja zo kun je ze zeker noemen – waren al ongelofelijk uitgebreid. Momenteel is de community relatief klein en is deze nog groeiende. Media Molecule heeft wel al een creator aangenomen die ze behoorlijk heeft geïmponeerd met een van zijn creatie’s, echt fantastisch! Ik ben benieuwd wat mensen over 1 jaar hebben gemaakt. Zien we volledige games van 30-40 uur voorbij komen? Dat zou fantastisch zijn!

Jurriaan Bartels
Geschreven door:
Jurriaan houdt al jaren van games en laat zich niet beperken tot een genre. Volgens hem kan elke game of dit nou een RPG, shooter of avonturen game is je een prachtige ervaring bieden, mits je hiervoor openstaat en deze met zorg ontwikkeld is.

reageer

Je e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.