Scarf

Samenvatting
De game Scarf bestaat uit een kleurrijke, zachte wereld dat bijeengehouden wordt door het avontuurlijke verhaal en de relatie tussen twee verschillende wezens. Het blauwe wezen en andere wezens lijken af en toe te zweven boven de grond in plaats van te lopen. Daarnaast worden de puzzels op gegeven moment te repetitief. Ben je echter op zoek naar een lichte en kleurrijke game waarbij je het verhaal ingezogen wordt dan is Scarf de game die je wilt spelen.
6

Soms heb je gewoon zin in een game, waarbij je grotendeels weet waar je aan toe bent. Eén die je meezuigt het verhaal in. Zo één die je rustig kan spelen, zonder tijdsdruk en zonder al te grote uitdagingen. Waarbij je de tijd kan en mag nemen om de omgeving te verkennen. Een platform game kan hier uitermate geschikt voor zijn, één zoals Scarf.

Scarf is een avonturen 3D-platformgame, die de platformen combineert met puzzels. Het biedt een prachtige reis door verschillende werelden. Waarbij het het ontroerende verhaal  vertelt van een draakachtig wezen dat zijn moeder verliest aan wezens die haar krachten willen gebruiken om door werelden te reizen en daar verschillende dingen willen veranderen. Je speelt een blauw wezen dat door het draakachtige wezen om hulp wordt gevraagd om zijn of haar moeder te redden. Tijdens de zoektocht om de moeder van het draakachtige wezen te redden, helpt het wezen jou in de vorm van een sjaal om verder te komen in de verschillende werelden.

Scarf: draakachtig wezen ontmoetenScarf: Het verhaal van het draakachtige wezenScarf: Omgevingscarf

Een sjaal warm en comfortabel

Deze game ziet er lieflijk uit. Dit komt door het kleurgebruik en de ronde vormen die je als speler veel ziet terugkeren. De werelden geven een gevoel van weelde en rijkdom, terwijl ze tegelijkertijd ook heel verlaten en leeg aanvoelen. De gebouwen, die je tegenkomt, lijken verwaarloosd en uiteengevallen. Dit draagt bij aan het algemene mysterie van de game. Er zijn een heleboel kleine details en aanwijzingen. Deze geven je als speler het idee dat het verhaal veel meer omvat dan dat je in eerste instantie denkt. Naarmate je verder komt in de game Scarf beginnen de details en aanwijzingen als puzzelstukjes in elkaar te vallen. Hieraan merk je hoe goed het verhaal verweven is met de game.

Of te strak?

Zowel het blauwe wezen als andere bewegende personages lijken af en toe te zweven. Hoewel ze bewegende animaties hebben, zien ze eruit alsof ze over oppervlakken glijden in plaats van lopen of rennen. Er zijn ook kleine dieren die levenloos door de omgeving bewegen waardoor het onnatuurlijk aanvoelt.

Een draadje los

Dat de game Scarf niet helemaal lekker loopt merk je ook in de besturing. Het blauwe wezen beweegt niet erg snel en heeft ontzettend lage springhoogtes. Dit maakt het springen op een platform niet altijd even gemakkelijk. Sommige sprongen lijken daardoor ook onmogelijk, mits je ze niet op de precieze timing uitvoert. Dit kan een kort gevoel van frustratie geven of de gedachte dat je ergens de puzzel niet helemaal goed hebt gedaan. Daarnaast heeft het blauwe wezen de neiging om iets boven de grond te zweven terwijl het rondloopt. Dit oogt en voelt onnatuurlijk.

De puzzels voelen op een gegeven moment vrij repetitief aan. Je hebt op een gegeven moment alle uitdagingen weleens gehad. De game heeft er namelijk maar een beperkt aantal van. Deze worden tijdens het avontuur herhaald. Ondanks dat er veel schoonheid te beleven valt bij het verkennen, valt iets van deze schoonheid weg omdat het navigeren door de werelden meer als een hele klus dan als een uitdaging kan gaan voelen. Veel van de puzzels kunnen namelijk met geen of weinig moeite worden opgelost. Het kan enige tijd duren voordat sommige elementen zijn voltooid. Bijvoorbeeld omdat je moet wachten totdat je een sprong kan maken, doordat een plateau net de verkeerde kant op beweegt als je daar aangekomen bent.

Scarf: SpringenKracht terugpakkenDe donkere kantScarf

(Ver)weven

Zoals eerder geschreven is het verhaal goed verweven met het avontuur. De relatie tussen het blauwe wezen en het draakachtige wezen – de sjaal – is een belangrijk aspect van het verhaal en de game. Op sommige momenten kunnen het blauwe wezen en het draakachtige wezen met elkaar botsen. Het draakachtige wezen maakt zich dan ook echt even los van het blauwe wezen dat je speelt. Dit zorgt ervoor dat ze allebei aanvoelen als opzichzelfstaande wezens in plaats van dat ‘de sjaal’ alleen als accessoire aanvoelt.

Rafelen

Scarf wil je spelen als je op zoek bent naar een lichte en kleurrijke game, waarbij het verhaal goed verweven is met het avontuur. Mocht je je kunnen storen aan licht zwevende personages en veel herhalingen – in dit geval van de puzzels – dan is dit geen game voor jou en kan je deze beter overslaan. Mocht je hier echter doorheen kunnen kijken en op zoek zijn naar een game waarbij je weet waar je aan toe bent, de tijd mag nemen en volledig het verhaal ingezogen kan worden; dan is dit de game die je wilt spelen!

Geschreven door
Vanaf jongs af aan leest Shanne graag boeken. Haar favoriete genres zijn: thrillers, fantasy, mysterie en (historische) romans. Daarnaast laat ze zich graag verrassen door andere genre boeken als het verhaal haar aanspreekt. Inmiddels speelt ze ook wel een game of twee en kijkt ze tevens graag een film of serie.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.