Scorn

Summary
Scorn is een prachtige game die naar aanvoelt en op momenten zelfs uitdagend. De filosofie van zoek-het-maar-uit is duidelijk te merken. Dit maakt Scorn af en toe wel frustrerend, ondanks de korte speelduur van het spel. Scorn is een leuke game voor tussendoor op te pakken in dit najaarsgeweld.
8

Scorn

Soms heb je van die games die trailers hebben die je compleet op het verkeerde pad zetten. Scorn is er daar ook een van. Als je de trailers bekijkt, dan krijg je het gevoel dat het wat weg heeft van Doom. Dit komt natuurlijk ook wel een beetje door de omgeving. Al zal de omgeving je ook bekend kunnen voorkomen uit een film als Alien: Covenant en diens voorganger Prometheus. Toch is de omgeving van Scorn geïnspireerd door visual artists Zdzisław Beksiński en H.R. Giger. Laatstgenoemde is ook verantwoordelijk voor werk in de Aliens-films.

Scorn is inmiddels al heel wat jaren in ontwikkeling. In 2014 werd Scorn aangekondigd en werd een Kickstarter-project. Het doel werd niet behaald en dus werd het stil rond Scorn. Maar niet voor al te lang, want door middel van een financiering kon het spel toch verder in ontwikkeling. Het oorspronkelijk plan was om het spel in twee delen uit te brengen, maar toch koos de studio, Ebb Software, voor een volledige game. In 2017 werd er nogmaals een beroep gedaan op Kickstarter en dit keer werd het doel van 150.000 dollar behaald. In 2020 werd bekend gemaakt dat Scorn op de PC zou uitkomen en tijdelijk exclusief op de Xbox Series.

Scorn Entry

Zoek het maar uit!

Het verhaal in Scorn is erg minimaal en dat is zeker geen slecht teken. De studio heeft een filosofie dat de spelers vooral zelf maar moeten uitzoeken wat zij moeten doen. Deze filosofie is ook doorgevoerd in Scorn. Je begint als een wezen dat door de vloer zakt en wakker wordt in een tempel. Vanaf daar begint jouw avontuur als speler. Er is alleen een probleem, want je weet niet wat je moet doen. Het spel geeft je geen uitleg wat nou eigenlijk de bedoeling is. Je begint met lopen en je komt er al snel achter dat de weg best lineair is. Ja, je loopt in rondjes en ergens in dat rondje lopen moet je handelingen uitvoeren. In welke volgorde je dat doet moet je zelf weten. Er zijn meerdere wegen die je leiden naar het doel.

Scorn laat je al snel op het begin zien dat het er gruwelijk aantoe gaat. Dat nare gevoel krijg je al vanaf het begin als je begint te lopen. Het ziet er allemaal niet zo fris uit en overal zijn signalen te zien van een gevecht. Dat nare gevoel krijg je overigens niet meer weg.

Scorn Puzzle

Wel of geen actie?

Scorn is, in tegenstelling wat lijkt in de trailers, geen actievolle game. Op het begin van het spel raak je zelfs nog geen wapen aan. Er lopen dan ook nog geen monsters rond, dus je bent relatief veilig. Echter komt er een punt dat je een soort sleutel krijgt waarmee je de tempel tijdelijk van stroom kunt voorzien. Dat voorwerp kan ook gebruikt worden als wapen, maar echt schade doe je er niet mee. Op dat punt kom je wel in aanraking met de lokale wezens en zij zijn niet allemaal even vriendelijk. Maar echt te lijf kan je ze ook nog niet. Dus dan is er maar één optie mogelijk: rennen!

Gelukkig krijg je wel de beschikking over wapens wat later in het spel, maar ook dan is het nog opletten geblazen. Dit komt vooral omdat je personage niet het eeuwige leven heeft. Al vroeg in het spel krijgt je personage een parasiet aan je lijf geplakt. Het wezen voorziet je van leven, maar neemt ook leven van je af. En alsof dat niet voldoende is, is het ook nog eens je sleutel tot vrijheid. Letterlijk, want de parasiet is een sleutel om deuren mee te openen.

Prachtige omgeving

Scorn ziet er naar, maar wel prachtig uit. De nare sfeer zorgt voor ongemakkelijke momenten, zelfs als het decor ook af en toe veranderd. De monsters worden steeds gruwelijker en je moet goed nadenken over al je zetten. Je zult dus geregeld verdwalen en dan is het aan jou als speler om de weg weer terug te vinden. Het spel zal je namelijk nooit helpen en daarom is het handig om te weten waar alle gesloten deuren zijn om tussentijds te kijken of je progressie kunt boeken.

Hoe prachtig het ook allemaal is, Scorn heeft wel last van wat traagheid. De traagheid zit hem vooral in soms gewoon geen idee hebben wat je nu moet doen. Hierdoor zit je soms echt een flinke tijd te tobben om te zien naar waar je toe moet. Best zonde, want het spel zelf duurt al niet zo heel lang. Ook zal je geregeld moeite hebben met vijanden die je snel kunnen doodschieten. Desondanks is Scorn een prachtige game met het nodige denkwerk en uitdaging.

Written by
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Wat is jouw mening?

0 0

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.