Shame Legacy

Samenvatting
Voor de één een uitdaging, maar voor de ander echt een gevalletje – mijn controller beland in de muur – frustratie game. Het verhaal van Shame Legacy heeft tijd nodig om zich te ontvouwen. Dat is echter niet het enige waar je geduld bij moet hebben. Je zal je regelmatig moeten verstoppen of moeten kruipen. Dit wordt dan al snel repetitief. Daarnaast is het gemakkelijk gedetecteerd en vervolgens gedood te worden. Waardoor je sommige delen herhaaldelijk opnieuw zal moeten spelen. De puzzels zorgen voor een welkome afwisseling naast het sluipen.
3

Geheugenverlies. Voor sommige mensen een horrorscenario en voor anderen welkom. Wie wil er nu niet soms eens opnieuw kunnen beginnen. Een onbeschreven blad zijn, een ‘nieuw’ mens kunnen worden, zonder alle gebeurtenissen uit het verleden. Voor sommigen klinkt dit heerlijk, totdat je wakker wordt in een 19e-eeuws dorp, waar iedereen je lijkt te willen vermoorden. Het enige dat je kan doen is overleven en beetje bij beetje informatie verzamelen over wat er aan de hand is. Dit laatste is precies wat er in Shame Legacy gebeurt.

Shame Legacy begint als je wakker wordt, midden in een bos. Je speelt een man genaamd William, maar je hebt geen herinneringen aan zijn verleden. Terwijl je rondstruint op zoek naar iets dat je kan helpen om Williams geheugen terug te krijgen, word je belaagd door flashbacks. Terwijl je stuit op een 19-eeuw lijkend dorp, lijkt iedereen – maar dan ook écht iedereen – je te willen doden. Alsof het nog niet genoeg is dat de priester en bezeten lijkende dorpelingen je willen doden, is er ook nog een of andere met vuur omgeven demonische entiteit dat je opjaagt.

Vluchten

Het verhaal van Shame Legacy heeft tijd nodig om zich te ontvouwen. Je krijgt immers regelmatig een flashback te zien dat je een stukje informatie geeft over wat er gebeurd is. Daarnaast kan je verschillende dagboekbladzijden in Wakefield vinden, die je een duidelijker beeld geven over wat er zich heeft afgespeeld en wat er gaande is.

Dat dit een game is waarin je tijd zal moeten investeren komt niet alleen in het ontvouwende verhaal naar voren. Dit is namelijk niet het enige waarvoor, je als speler, geduld zal moeten hebben. Door de gameplay-lus en het niet tussentijds kunnen opslaan zal je elke keer na je dood beginnen bij een door de game ingestelde respawnpunten, waar een autosave plaatsvindt. Dit kan voor frustraties zorgen als je dood gaat net voordat je het volgende opslagpunt bereikt hebt en je dat deel weer van voren af aan mag beginnen. Met name kan dit erg frustrerend zijn als je op de vlucht bent voor iets dat jou wil doden, maar je een doodlopend pad kiest. De game geeft dit niet aan. Je zal dus elke keer zelf, door (dood)vallen en opstaan, moeten achterhalen waar je langs kan. Als dat nog niet genoeg is, duren de laadschermen ook nog een eeuwigheid. Maar helaas net te kort om even wat drinken te kunnen pakken.

Lokken

Daarnaast heb je enige geduld nodig met het sluip-gedeelte (stealth). De mechanica is namelijk sterk afhankelijk van het stealth-gedeelte. Je zal je regelmatig moeten verstoppen of moeten kruipen. Dit wordt dan al snel repetitief.

Omdat het sluipen en kruipen nog niet vermoeiend genoeg is, heeft Shame Legacy een geluidsmechanisme geïntroduceerd. Hierbij genereerd lopen, hurken, sluipen, sprinten en kruipen een bepaald geluidsvolume dat de bewoners naar je toe lokt. De kleinste fout kan leiden tot detectie. Shame Legacy heeft hiervoor onstrategisch geplaatste schuilplaatsen, zoals: schuurtjes en kratten. Deze blijken grotendeels nutteloos, aangezien Shame Legacy verhindert dat je deze mag gebruiken na detectie. Daarnaast staan ze grotendeels op plaatsen waar zelden dorpelingen komen. Hierdoor zijn ze dus vrij nutteloos.

Verdedigen

Toch is het verstandiger om je te verstoppen, of in elk geval om niet gedetecteerd te worden, dan om te vechten met een dorpeling. Als je toevallig – oké door je eigen toedoen – wordt opgemerkt, heb je geen kans om je vijand(en) te ontvluchten. Dit resulteert in een zekere dood. Of nou ja, tenzij je een of ander item hebt gevonden waar je je mee kan verdedigen. Deze verdediging komt tot stand door het uitvoeren van een onhandige gebeurtenissenreeks. Dit lijkt Shame Legacy enigszins makkelijker te maken, totdat je er achter komt dat nadat je je één keer hebt verdedigd, je in een paniekmodus terecht komt. Door deze paniekmodus ben je weerloos als je weer wordt gedetecteerd, tenzij je een medicijn kan vinden om jezelf te kalmeren.

Puzzelen

De puzzelelementen zorgen voor afwisseling naast het sluipen. Regelmatig is dat een gevalletje van zoek en gij zult vinden. Bij veel van de puzzels zal je namelijk goed de directe omgeving moeten afzoeken om verder te komen.

Een uitdaging

Voor de één een uitdaging, maar voor de ander echt een gevalletje – mijn controller beland in de muur – frustratie game (zoals Elden Ring kan zijn). Als je van een uitdaging houdt en veel geduld hebt, dan is Shame Legacy echt een game dat je wilt spelen. Het verhaal komt langzaam op gang en vormt echt een onderdeel van de game. De horrorelementen zijn duidelijk aanwezig in de omgevingsgeluiden, het verhaal en de omgeving.

 

Geschreven door
Vanaf jongs af aan leest Shanne graag boeken. Haar favoriete genres zijn: thrillers, fantasy, mysterie en (historische) romans. Daarnaast laat ze zich graag verrassen door andere genre boeken als het verhaal haar aanspreekt. Inmiddels speelt ze ook wel een game of twee en kijkt ze tevens graag een film of serie.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.