Skautfold: Usurper

Summary
Skautfold: Usurper is een Metroidvania die met elke poging de plank mis slaat. van de saaie gameplay die ook nog een ongebalanceerd voelt tot het slechte verhaal is er weinig te vinden wat de aandacht grijpt.
2
Metroidvania games zijn altijd zeer interessant voor indie studio’s. Voor Skautfold: Usurper is ook gekozen voor deze stijl van gameplay. Het is echter lastig om in dit subgenre een grote hit te scoren. Zeker omringd door games als Dead Cells en Hollow Knight, is dit geen simpele taak. De vraag is dan ook: is het Pugware gelukt om een goede Metroidvania neer te zetten?

Londen gehuld in mist

Het verhaal speelt zich af in Londen tijdens de negentiende eeuw. Een buitenaards bouwwerk genaamd de Citadel is neergestort in de stad. Deze Citadel heeft Londen gehuld in een mist die de inwoners tot waanzin drijft. Hierdoor zijn de inwoners veranderd in monsters rechtstreeks uit een H.P. Lovecraft boek. Je speelt als Saragat, een dode ridder die tot leven is gewekt door een necromancer genaamd Waltham. Hoewel dit een interessant concept is, slaat het verhaal de plank vaker mis dan raak. Dit komt mede door de oninteressante dialoog en allesbehalve meeslepende verhaallijn.

Verveling heerst

Skautfold: Usurper is een Metroidvania met sterke Souls-like invloeden. De gevechten zijn traag en elke fout heeft een dodelijke afloop. Nadat je doodgaat word je teruggestuurd naar een checkpoint zonder de XP die je tot dat punt hebt verzameld. De meeste schade wordt eerst uit je staminabalk gehaald, maar zodra deze leeg is kan je niet veel schade opvangen. Het klinkt misschien interessant tot zover, maar het is eerder tergend dan uitdagend. Dit komt vooral door de waardeloze balans in de game. Het is namelijk moeilijk in te schatten welke vijanden of aanvallen zeer schadelijk zijn en welke niet.
Het level systeem geeft je niet echt het gevoel dat je vooruitgang boekt. Zelfs wanneer je al je punten in kracht zet voelt het niet alsof je echt meer schade aanricht. Hierdoor blijf je zelfs na heel wat XP te verbruiken nog steeds neergaan tegen dezelfde vijanden. Dit kan voor een hele hoop frustratie zorgen. Wat verkennen betreft doet Skautfold: Usurper het niet veel beter. Hoewel het redelijk simpel is om je weg te vinden, heeft het spel vrijwel geen geheimen te bieden. Zelfs het vinden van een nieuw wapen levert weinig enthousiasme. Het wapen is misschien nieuw, maar in de meeste gevallen niet echt beter.

Graphics en geluid

De vormgeving van het geheel heeft een retro uitstraling. Dit is tegenwoordig heel populair, al getuigt het bij Skautfold van weinig inspiratie. Sommige omgevingen zijn het best te omschrijven als donker en inspiratieloos. Voeg daar het amateuristische geluid aan toe en je bent verzekerd van uren aan irritatie. Onder de streep heeft de game meer weg van een oude flash game dan een goed uitgewerkte indie productie. Uiteraard is het niet in elk opzicht slecht, maar een aanrader is het pertinent niet. Misschien dat de studio hier wat lessen uithaalt voor de toekomst en zich richt op wat ze wel goed hebben gedaan.

Vonnis

Skautfold: Usurper krijgt een twee. Grafisch voelt de game zeer ondermaats in vergelijking met andere games in het genre. Alles van gameplay tot verkenning schiet tekort. Er is simpelweg niets van belang om te vinden of ontdekken. Het verhaal leek wat potentie te hebben, maar heeft deze potentie nergens naar buiten gebracht. Je hebt tijdens het spelen ook niet het gevoel dat vooruitgang boekt wat kracht betreft. Skautfold: Usurper is simpelweg geen aanrader voor Souls-like fans of Metroidvania fans.

Wat is jouw mening?

0 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.