Ongeveer veertig jaar geleden creëerde de game Rogue een nieuw genre, Roguelike. Om een Roguelike te maken zijn twee gameplay elementen absoluut onmisbaar. De eerste is Permadeath, dit betekent dat wanneer je dood gaat je het hele spel opnieuw moet doen, te beginnen vanaf de start. De tweede is een procedureel gegenereerde omgeving. Dit houdt in dat de volledige game gevormd wordt door een algoritme, waardoor de wereld nooit precies hetzelfde kan zijn. Net als Hades is Source of Madness een Roguelike, maar is het een goede Roguelike?
Onderzoek de waanzin
Stap in de schoenen van een Acolyte die vertrekt op een reis uit je ergste nachtmerries. Ontdek de kosmische horror die Loam Lands teistert en bereik de Mysterieuze Citadel. Gebruik je magische aanvallen om jezelf te verdedigen tegen de monsters die het land hebben overspoeld. Het doel is om de ‘Third Gate’ te openen zodat je de maan kan bereiken om te ontdekken wat er gaande is in deze wereld. Waarom verandert de complete omgeving? Waar komen de monsters vandaan? Deze vragen probeer je als speler te beantwoorden.
Magische Hack ’n Slash
Source of Madness is een Roguelike sidescroller waar de invloed van Kosmische horror goed merkbaar is. Je gebruikt magische aanvallen om de vijanden uit te schakelen als een soort Hack ’n Slash game. De gameplay voelt soms erg zweverig en slecht te controleren. Deze aanvallen variëren van een simpele vuurbal of magische zwaardslag tot lange bliksemschichten. De wereld is procedureel gegenereerd door middel van een Neural Network A.I. die niet alleen het level maar ook de achtergrond en dergelijken maakt. Hierdoor is elke keer dat je het spel speelt alles compleet anders. Het level uit je hoofd leren is dan ook geen optie.
Wanneer je doodgaat is je huidige Acolyte echt dood. Je moet dan weer vanaf het begin starten met een opvolger. Deze opvolger heeft uiteraard andere vaardigheden dan de vorige. De wapens van de vorige ben je uiteraard ook kwijt en verslagen eindbazen zijn weer terug in het spel. Het verlies van vaardigheden kan de speler een beetje tegengaan door te investeren in upgrades die permanent zijn. Hoe vaak je doodgaat is dan ook minder belangrijk dan de progressie die je boekt.
In elke run kom je verschillende duistere poorten tegen waar je extra beloningen kunt bemachtigen. Aan deze poorten zitten natuurlijk een risico’s die je moet afwegen tegen de mogelijke beloningen. Soms bevatten deze plekken veel vijanden die makkelijk te verslaan zijn, maar het kunnen ook mini-bosses zijn. Welke mogelijkheid je ook tegen het lijf loopt, de overwinning wordt altijd beloont met een kist.
Interessant en eigenaardig
De eigenaardige artstyle maakt Source of Madness zonder twijfel een interessant ogende game. De omgeving en vijanden zijn volledig gegenereerd door een A.I. waardoor het er nog onwerkelijker uitziet. Het uiterlijk van de personages in het spel is goed te vergelijken met Salt and Sanctuary. Het horroraspect heeft Source of Madness in ieder geval goed weten weer te geven. De raar bewegende monsters voegen er alleen maar extra gegriezel aan toe. Het grootste nadeel is dat het soms extreem donker is waardoor je niet echt ziet wat er op je af komt.
Beoordeling
Source of Madness krijgt een zeven. De game heeft een interessante artstyle, maar brengt weinig nieuws naar het genre als geheel. Het Acolyte systeem is interessant en maakt de Permadeath iets minder demotiverend. Het gebruik van een Neural Network A.I. om alles in de wereld te genereren geeft het geheel onwerkelijk uiterlijk. De grootste struikelblokken voor de game zijn de zweverig aanvoelende gameplay en de vaak overdreven duistere gebieden. Dit is een aanrader voor hen die wel uitdaging willen in de games die ze spelen.