Starfield

Summary
Starfield is het beste te omschrijven als Skyrim in de ruimte en daar is zeker niets mis mee. Sterker nog, het voelt zelfs vertrouwd aan en het kan nieuwe spelers naar een nieuwe wereld trekken. Starfield is immens groot en je weet van gekkigheid gewoon niet waar je moet beginnen. De minimale tot geen uitleg zorgen ervoor dat het echt aanvoelt als een groot avontuur voor je. Strategische keuzes maak je het gehele spel door zoals je schip voorzien van stroom, welke vaardigheden je je karakter wilt leren tot aan welke missie je eerst wilt doen. Starfield is overweldigend en voor sommigen misschien wel iets te.
9

Als er één game is waar veel over geschreven is afgelopen maanden, dan is dat wel Starfield. Dit komt voornamelijk omdat Starfield toch wel de topper moet zijn voor de Xbox Series en de PC vanuit Microsofts koker. Weet Bethesda Game Studios dit ook waar te maken?

Starfield

Bethesda Game Studios waagt graag een gokje. De studio staat uiteraard vooral bekend om hun Fallout-serie. De ideeën voor Starfield begonnen zelfs al heel vroeg. Namelijk in 1994 wilde de studio al eens werken aan een game met een ruimtethema. Toch duurde het wel even; in 2013 werd pas de trademark op Starfield geplaatst en na Fallout 4 werd de ontwikkeling pas echt gestart van deze game. Halverwege 2018 was de game pas echt deels speelbaar en wist Bethesda Game Studios dat zij hiermee iets goeds in handen konden hebben. Het was ook vanaf dat moment dat de wereld kennis kon maken met Starfield.

Daarmee zijn we nog niet klaar met de geschiedenisles van Starfield. Want zoals gezegd is er de afgelopen maanden veel geschreven over deze game. Dit komt mede door de overname van Activision-Blizzard door Microsoft. Sony heeft zich daar aardig tegen verzet en daardoor kwam ook de nodige informatie. Zo had Sony de exclusieve rechten willen hebben van Starfield om het alleen op de PlayStation te laten verschijnen. Daar stak Microsoft echter een stokje voor door Bethesda Softworks aan te kopen om Starfield exclusief te laten verschijnen op de Xbox Series en PC. Helaas Sony.

Starfield Beginning

Lekker de mijn induiken

Het verhaal draait om jouw personage, dat een mijnwerker is. Hij of zij begint aan een nieuwe uitdaging en tijdens de werkzaamheden stuit je personage op wat een ijzeren balk lijkt. Wanneer deze wordt aangeraakt, verschijnt er een visioen en word je wakker in een ziekenhuisbed. Je hebt blijkbaar een artefact aangeraakt en daarmee heb je een aantal gebeurtenissen in werking gezet. Je weet gelijk één ding zeker: je leven is niet meer wat het geweest is, want er staat een groot avontuur op je te wachten.

En groot is dat avontuur zeker. Want voordat je verder kunt mag je je personage gaan samenstellen. Je kunt het niet zo gek bedenken of het is wel mogelijk. Lichaamsbouw, wel of geen snor en de bijkomende vaardigheden en eventuele voordelen die automatisch ook een tegenpool hebben. Je kunt al snel een uur verdwalen om je eigen personage te maken. Ben je daar eindelijk mee klaar, dan is het tijd om het hogerop te zoeken.

Hogerop zoeken

Wat Starfield je vooral wilt bijbrengen is dat je het zelf maar moet uitzoeken. Uitzoeken in de breedste zin overigens. Er wordt je niets uitgelegd over hoe de gevechten werken of ander geneuzel. Je zoekt het maar tijdens die gevechten zelf uit hoe het precies werkt. Zodra je dat eindelijk doorhebt, dan mag je je eerste ruimteschip in om het hogerop te zoeken. Ook daar hoef je overigens geen uitleg te verwachten. Probeer maar wat en zie maar hoe het werkt. Geen ramp verder, want met logisch nadenkwerk kom je er ook wel.

Gelukkig ben je niet helemaal weerloos. Je krijgt een marker in beeld te zien zodat je altijd weet welke kant je op moet gaan. En als je gaat uitzoomen, dan kom je er alleen maar achter hoe bizar groot de wereld in Starfield is. Wereld? We bedoelen eigenlijk werelden. Je krijgt de vrijheid om te gaan en staan waar je eigenlijk zou willen. Zo goed als iedere planeet is wel te bezoeken. Een gasplaneet is overigens niet toegankelijk, maar dat is ook wel logisch toch?

Verzamelen en nog eens verzamelen

Starfield voelt echt aan als een typische Bethesda-game. Dit komt omdat je eigenlijk alles wat je ziet wel kunt verzamelen en met je kunt meezeulen. Is dit handig? Nee niet echt, want je zult dan al redelijk snel vol zitten en niets meer met je mee kunnen dragen. Je zult daar toch een balans in moeten vinden. Je hebt materialen nodig om spullen te kunnen maken, maar om ook te verkopen zodat je genoeg geld bezit. Gelukkig zijn er ook nog andere mogelijkheden om hier nog iets aan te doen. Zo kan je overbodige middelen zoals grondstoffen of uitrusting die je niet gebruikt ook opslaan op jouw schip. Of je verkoopt ze bij een winkel om er geld voor te krijgen.

Anderzijds beschikt Starfield ook over uitgebreide vaardigheden waar je uit kunt kiezen. Daar zitten veel handige vaardigheden bij zoals meer met je kunnen meenemen, je schip uitbreiden zodat je meer cargo kunt meenemen of andere vaardigheden die je kunnen helpen tussendoor. Deze vaardigheden heb je niet zomaar even vrijgespeeld. Iedere vaardigheid is nog eens opgedeeld in vijf onderdelen. Je kunt de volgende rank pas kiezen als je voldoet aan de gestelde eisen. Je moet daarom goed opletten wat je precies doet en hoe je je punten goed wilt spenderen.

Starfield Skill Tree

Tijd om te gaan bouwen

Starfield kent dus veel planeten en je kunt op bijna iedere planeet wel grondstoffen verzamelen. Deze grondstoffen heb je nodig om te kunnen bouwen. Je kunt op een planeet een outpost bouwen waarmee je grondstoffen uit de grond kunt halen. Hiermee verdien je dan ook weer extra XP. Er is echter ook nog een andere vorm van bouwen in Starfield, namelijk je eigen schip maken!

Het maken van een eigen schip vraagt wel veel van je inlevingsvermogen en beschikbaar budget. Je kunt op het begin een standaard schip maken, maar zodra je bepaalde vaardigheden hebt vrijgespeeld kan je veel grotere schepen bouwen en ook bepaalde schepen namaken. Zo is de bus uit Fortnite al gesignaleerd, maar is ook de Batwing al nagemaakt. Je kunt het niet creatief genoeg bedenken of het kan wel. Overigens kan je niet zomaar even een schip bouwen en klaar. Alle schepen moeten wel voldoen aan bepaalde regels. Voldoe je daar niet aan, dan kan je het schip niet definitief maken.

Ship Building

Starfield is immens

Het is niet overdreven als gezegd wordt dat Starfield immens is. Het aantal planeten dat bezocht kan worden, het meenemen van voorwerpen, een vaardigheidssysteem waarmee je kunt verdwalen en dan zullen we het maar niet verder hebben over de mogelijkheden van het bouwen van een outpost of een nieuw schip. Je weet soms van gekkigheid niet wat je nu eigenlijk moet gaan doen in de game. De gevechten in de ruimte zijn erg uitdagend omdat je ook moet spelen met welke systemen voorrang krijgen. Kies je ervoor om meer energie toe te wijzen aan je lasers dan aan je schild of wil je dat het schild van jouw schip meer voorrang krijgt dan je raketten?

En dan heb je ook nog eens de verschillende missies die je kunt voltooien in de game. Deze zijn gelukkig wel onderverdeeld in wat het hoofdverhaal is en wat zijmissies zijn. Het meest handige is je vooral te richten op het hoofdverhaal en daar van genieten. Het exploreren bewaar je dan tot je het verhaal hebt uitgespeeld en gaat voor de New Game+. Daar ga je dan ook het meeste plezier uit kunnen halen.

Geslaagd project?

Er hing veel van Starfield af voor Microsoft. De recent verschenen games uit de koker van Xbox/Bethesda werden niet al te denderend ontvangen met Redfall als dieptepunt. Starfield moest de boel redden en eerlijk gezegd kunnen we concluderen dat dat ook gelukt is. Starfield classificeer je dan ook het beste als Skyrim in de ruimte. Daar is absoluut niets mis mee, want je kunt letterlijk en figuurlijk verdwalen in Starfield. Starfield doet zoveel dingen goed, maar kan voor sommigen wel als overweldigend aanvoelen. En daardoor zal je misschien minder in het spel komen omdat je gewoon niet weet waar je moet beginnen.

Written by
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Wat is jouw mening?

0 0

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.