In 1987 kwam de eerste ‘Final Fantasy‘ uit op de NES. Deze groots bekende RPG kent tot op heden vele delen en heeft zich door de jaren heen innovatief bewezen. De games werden telkens mooier, gingen mee met de tijd en zijn sinds ‘Final Fantasy XV‘ zelfs volledig afgestapt van hun turnbased combat in singleplayer. Gelukkig werd dit door de fans goed ontvangen en bracht dit zelfs de ontzettend succesvolle remake van ‘Final Fantasy VII‘. Deze kreeg later zelfs nog een uitbreiding die wederom een groots succes was. Met het vijfendertigjarig jubileum wil Team Ninja de serie eren met een verhaal over de eerste Final Fantasy in een alternatief universum. Weet Square Enix als publisher wederom een gat in de markt te slaan met deze Final Fantasy Origin genaamd ‘Stranger of Paradise’?
Stranger of Paradise
In deze herinterpretatie van de eerste Final Fantasy speel je een verhaal dat ongeveer hetzelfde is. Wel speelt het zich af in een alternatief donker universum. Jij speelt als Jack. Hij is een man die maar één doel heeft in zijn leven: Chaos verslaan. Aangekomen bij het koninkrijk Cornelia loopt Jack twee andere gasten te lijf, Jed en Ash. Deze gasten hebben net als Jack een steen die reageert op de andere stenen. Aangekomen bij de koning krijgen ze de opdracht om Chaos te verslaan. Na het verslaan van een ridder die de rol van Chaos op zich heeft genomen blijkt dit een meisje te zijn met een steen net als die van hen. Bevrijd van Chaos vraagt ze zich af of Chaos wel echt bestaat of dat het een verzinsel is om de mensen het kwaad te kunnen laten verklaren. Terug van de missie beaamd de koning van Cornelia deze woorden en vertelt Jack en de inmiddels drie anderen dat zij de ‘warriors of light‘ zijn. Nog niet volledig gelovende in die taak rest hen maar één missie. Het is aan hen de taak de wereld van de duisternis te bevrijden en hetgeen wat Chaos wordt genoemd te verdrijven. Wat Chaos ook moge zijn en wie je onderweg ook moge vergezellen, het lot ligt in jouw handen.
Первый займ безработным до пятнадцати тысяч рублей.
Het oog wil ook wat
Stranger of Paradise kent veel donkerdere omgevingen dan je gewend bent van de gemiddelde Final Fantasy game. Hierdoor is het belangrijk dat er een goed contrast is in kleur. In de cutscenes lijkt dit goed gelukt. De cutscenes bieden dan ook de kwaliteit die je van een Final Fantasy game gewend bent, met hier en daar een minimale misser. Zo zijn er soms wat pixels langs de randen te zien van bijvoorbeeld een karakter of een object op de achtergrond. Als het op de rest van de game aankomt lijkt Team Ninja gefaald te zijn in hun visueel grafische opdracht. De game bevat, met de HDR-functie op ‘aan’, vele sliders om de game optimaal te laten ogen. Helaas merk je hier nagenoeg niks van en blijft de game erg pixelachtig ogen. Vooral in de donkerste gebieden kan het om te focussen zwaar voor de ogen zijn. Het is alsof je grafisch gezien een paar Final Fantasy generaties terug gaat tijdens de gameplay. Gelukkig valt het tijdens de combat niet al te veel op, maar deze goeie poging doet niet tot succes ogen. Ook in de grafische modus maakt dit weinig verschil. Een ontzettende domper dus voor de mogelijk mooie omgevingen die in elkaar zijn gezet door het team.
Uitdagende controls
Gelukkig speelt Stranger of Paradise wel ontzettend fijn. Je zal even de tijd moeten nemen voor de tutorial om zo de volledige controle over jouw karakter te krijgen. Het combatsysteem is namelijk vrij gecompliceerd en anders dan alvorens. Zowel het aanvallen als verdedigen is volledig nieuw, maar op positieve wijze. Het speelt nadat je de controls door hebt vrij natuurlijk. Zo weten ze met de besturing en combat al een hoop van het visuele werk te compenseren. Makkelijk is anders, maar met behulp van de tutorials kom je er wel!
De keuze is reuze
Er is meer dan genoeg keuze in Stranger of Paradise. Je vindt wapens en armor in zulke grote getalen dat het upgraden van de sets niet eens meer nodig is. Wellicht is de extreme lootdrop zelfs iets te veel van het goeie. Ook heeft de game meerdere classes om in te spelen en kan je elke missie bepalen welke companions er met jou mee gaan. De armor die je in game draagt zie je ook terug in de cutscenes. Soms ziet dit er erg cool uit, maar er zullen ook genoeg momenten zijn waarop het lijkt alsof een paar verklede knapen de wereld moeten gaan redden. De standaard kleding blijft toch het aller tofst. Helaas zal je het daarin niet kunnen overleven aangezien de armor en wapenkeuzes jouw kracht en leven zullen bepalen.
Grote veranderingen, kleine veranderingen
Deze Final Fantasy Origin is veel donkerder dan je gewend bent van de gemiddelde Final Fantasy game. Ook kent het een volledig nieuw vechtsysteem wat ergens wat wegheeft van Nioh. Zo zou je om te verdedigen moeten kiezen tussen ontwijken, blokken om de schade te beperken of een speciale getimede blok uitvoeren. Door deze succesvol uit te voeren zal jouw MP level en het aantal MP balken toenemen. Bij een gefaalde uitvoering kan jij zelf ‘gestaggered’ raken. Dit komt doordat Stranger of Paradise net als ‘Sekiro: Shadows Die Twice‘ een poisebalk gebruikt. Enemies liggen dan ook, zoals in deze eerdergenoemde games, constant op de loer om je te grijpen. Daarnaast zijn ook de bossfights zoals je ze mag verwachten, erg moeilijk. Alhoewel er ook bosses tussen zitten die je bij wijze van slapend nog kan verslaan. Er zit niks tussen deze twee uiteindes in, maar over het algemeen zijn de bosses niet bepaald jouw beste vriend.
Een avontuur voor fans
Ondanks dat de eerste Final Fantasy destijds geweldig was, is het verhaal in een alternatief universum niet al te geweldig. Het lijkt alsof ook deze game in 1987 is gemaakt als het op de storytelling aankomt. Anno 2022 biedt dat dan ook niet de kwaliteit die je van een verhaal mag verwachten. Daarnaast speelt de game zich missiegebied voor missiegebied af. Deze gebieden zijn te selecteren op de map. Hierdoor zal je je door het gebrek aan de reis tussen de locaties ook minder tot het avontuur aangetrokken voelen. De gameplay bestaat voornamelijk uit de combat met hier en daar wat mooie scènes. De fan van de games zal het dan ook zeker tof vinden om alle wezens in deze stijl te zien. Helaas zal de nieuwkomer de game waarschijnlijk nogal saai en eentonig vinden. Gelukkig werkt het hoofdonderwerp van de game, de combat, wel ontzettend goed. De game valt voor extra genot ook met tot wel twee vrienden online te beleven. Zij zullen dan dienen als je companions. Deze online functie zit ontzettend goed in elkaar en geeft een hoop extra plezier in de gameplay. Ook de lootdrops zijn beter in coöp.
Eren of negeren?
Kortom slaagt Stranger of Paradise niet om Final Fantasy I te eren zoals bedoeld. Het verhaal zit niet al te sterk in elkaar en de grafische weergave valt ook vies tegen. Er is genoeg keuze in de game voor jouw build, maar dit brengt soms gekke looks met zich mee. Ook is de lootdrop van deze items erg aan de hoge kant. De gameplay en combat werkt gelukkig top en biedt een fijne uitdaging. De game lijkt voornamelijk bedoeld voor de fans, maar ook voor hen zal het enigszins als een teleurstelling kunnen aanvoelen. Daar waar de game voor de niet-fan de voldoende niet bereikt, zal de game voor de fan er alsnog met een zesenhalf vanaf komen. De geweldige combat en online opties maken de game zeker niet slecht, maar een sterke Final Fantasy game valt het niet te noemen.
€37,95
Uiterlijk 20 juli in huis
Gratis verzending!