Stray
Soms heb je van die games waarvan je de trailer ziet waar je gelijk verliefd op bent. Je hebt dan nog geen gameplay gezien, maar de game doet iets met je. Dat gebeurde ook in 2020 toen er tijdens Sony’s Future of Gaming een trailer verscheen waarin een rode kat in een met neon verlichte stad tussen de robots door loopt. Al klimmend naar het dak van een flat kijkt hij uit over de stad, waarna de naam Stray verschijnt. Alleen al met deze trailer maakte de ontwikkelaar zich gelijk populair bij de gamers.
Het heeft toch even mogen duren tot Stray op de markt kwam. In eerste instantie zou het spel uitkomen in oktober 2021 om vervolgens uitgesteld te worden naar begin 2022 met als gerucht zelfs maart. Spelers moesten iets meer geduld hebben, want uiteindelijk werd het 19 juli.
Een groot project
De studio achter Stray, Blue Twelve Studio, is geen grote studio en best een onbekende zelfs. Deze Franse studio bestaat zelfs uit nog geen twintig werknemers. De oprichters zijn twee mensen van Ubisoft die besloten om een eigen studio op te richten om onafhankelijk van een grotere ontwikkelaar zelf projecten te starten. Het resultaat daarvan is uiteindelijk Stray geworden, want dat is de eerste game die zij ontwikkelden. Zij begonnen in 2015 met het ontwikkelen van Stray. In 2016 besloten zij wat art te tonen op Twitter waarna uitgever Annapurna Interactive besloot te vragen of zij het spel mochten uitbrengen. Inmiddels heeft Annapurna Interactive al aardig wat games uitgegeven, maar op dat moment dat de deal gesloten werd hadden zij nog niets uitgegeven. Voor beide studio’s een uitgelezen kans om van elkaar te leren.
Een katachtig avontuur
In Stray volg je een kat zonder een naam die samen met andere katten in een verwilderde wereld moet proberen te overleven. Tijdens een tocht valt hij echter naar beneden en komt terecht in een verlaten stad waar het nodige heeft plaatsgevonden. Blijkbaar bestaan er geen mensen meer, maar wel robots die geen actieve herinnering hebben aan wat er nu precies heeft plaatsgevonden. De kat moet op zoek gaan naar een manier om terug bovengronds te geraken en krijgt daar bij hulp van een robot genaamd B-12. Samen ontdekken zij dat er geen mensen meer zijn, maar dat de overgebleven robots een eigen systeem hebben opgebouwd om de orde te bewaken.
Het verhaal in Stray is er niet één die je lang zal bijblijven. Dit komt vooral omdat je meer aan het letten bent op de omgeving. Wel is er een mogelijkheid om meer te weten te komen over de wereld in Stray. B-12 heeft geen actieve herinnering aan wat er is gebeurd, maar je kunt wel samen met hem op zoek naar zijn herinneringen. Sommige afbeeldingen en locaties hebben herinneringen waarover hij kan vertellen. Zo kom je toch iets meer te weten over de wereld in Stray. Echter zal je nooit een duidelijk antwoord krijgen wat er nu precies gebeurd is in de stad. Een leuk feitje is dat de stad in Stray is gebaseerd op een echt stad, namelijk Kowloon Walled City dat in 1993 werd afgebroken.
Prachtige omgeving
De wereld in Stray is erg divers. Zo begin je bovengronds en leer je de kneepjes van het kattenvak kennen. Een echte kat moet natuurlijk af en toe wat drinken en ook zijn nagels krabben. Vanuit daar val je dus naar de ondergrondse stad waarbij je de lagen in de samenleving meekrijgt. Waar je daar begint is het allemaal erg op elkaar en leven de robots dicht op elkaar en lijken het wel een stel zwervers. Er is weinig kleur en de grauwheid zorgt ervoor dat je ergens medelijden krijgt met de robots. Later in het spel krijg je andere omgevingen zoals een riool dat is overspoeld met soort van gemuteerde virussen of een stad in een stad waarin er meer bedrijvigheid is. Ieder gebied heeft zijn eigen kleurenpallet en daardoor voelt het nooit saai aan.
Niet alleen de omgeving is prachtig om te zien, maar ook de kat zelf beweegt erg sierlijk. Al moet wel gezegd worden dat er hier en daar wat grafische mankementen zijn zoals de staart van de kat. Wanneer je echter uitgezoomd bent, zal je daar minder van merken. Voor de rest merk je dat er veel met katten gewerkt is omdat de kat echt beweegt zoals je kunt verwachten.
Moeite om een band te vormen
Hoe mooi Stray er ook uit mag zien, toch zijn er wel een paar punten om aan te kaarten. Zo is het best lastig om echt een band met de kat op te bouwen omdat deze niet aan te passen is. Als speler heb je liever de keuze om de kat zelf te voorzien van een kleur. Op deze manier kan je de kat er uit laten zien zoals jouw eigen kat en daardoor een betere emotionele band opbouwen met het beestje. Dit zal niet gedaan zijn vanwege hoe beperkt het team is. Wat ook opgemerkt kan worden is dat de gameplay wel herhalend is en dat de uitdaging soms ver te zoeken is. Je kunt alleen maar springen wanneer het aangegeven staat. Het had wat meer uitdaging opgeleverd als je zelf vrij kon springen. Hierdoor had je misschien wat meer moeite kunnen hebben met springen, maar leverde het wel meer uitdaging op. Ook hier zal het misschien een rol van betekenis hebben gespeeld dat het maar een klein team is. Ondanks deze punten blijft Stray wel een prachtig spel waar je een magisch gevoel aan overhoudt. Stray is echt zo’n spel waarbij je graag had gewild dat je het telkens voor de eerste keer kan spelen om alleen maar overspoeld te worden door hoe mooi het is.
€30,-
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, woensdag in huis
Gratis verzending!
Pingback: 12 toffe games van het afgelopen jaar (2022) - Play Watch Read
Pingback: Gori: Cuddly Carnage - Play Watch Read