Tunic

Samenvatting
Tunic is een uitdagende en tegelijkertijd prachtige game in isometrische projectie waar je geen genoeg van kunt krijgen. Het is dan misschien wat aan de korte kant, maar de uitdagende vijanden en een praktisch onleesbare handleiding zorgen ervoor dat je toch flink wat tijd in Tunic hebt zitten.
9

Tunic

Tijdens de E3 in 2017 kregen gamers over de gehele wereld iets nieuws te zien: Een schattig vosje in een gevaarlijke wereld vol kleur en vijanden. De meesten zal deze game niet ontgaan zijn, want Tunic ademde gelijk een sfeer uit die je ook kreeg bij The Legend of Zelda: A Link to the Past. Een mooie vergelijking, want A Link to the Past is ook een van de betere The Legend of Zelda-games. Het bleef vervolgens lang stil rond Tunic, behalve wat sporadische berichten die naar buiten kwamen. Begin deze maand kwamen er eindelijk nieuwe beelden naar buiten van Tunic en daarbij het bericht dat het spel beschikbaar zou komen op de Xbox Game Pass. Het mooiste nieuws kwam trouwens al een paar seconde later, namelijk dat het spel gelijk verkrijgbaar was.

De man achter Tunic, Andrew Shouldice, heeft heel wat werk gehad aan deze game, hij was namelijk alleen verantwoordelijk voor het spel. Dus geen zoveel-koppig team met ondersteuning en alles, maar alleen Shouldice. Hij maakte eerder onderdeel uit van de ontwikkelstudio Silverback Productions, maar besloot om zijn carrière daar te eindigen om zich volledig in te zetten voor Tunic. Hij kreeg uiteindelijk hulp van de uitgever Finji, die eerder al Moss voor de VR uitgaven. Zij hebben geholpen met de uiteindelijke puntjes op de i en het uitgeven van het spel.

Schattig vosje

In Tunic speel je een schattig vosje dat ontwaakt op een strand. Hij weet niet wat er aan de hand is en vindt al snel een stok. Met deze stok kan hij slaan en dat gebruikt hij dan ook voor de vele gevaren die voor hem liggen. Hij stuit op een gouden deur waar hij nog niets mee kan. Het enige wat hij kan doen is het eiland verkennen om erachter te komen wat er aan de hand is en hoe hij voorbij die deur kan komen. Hij moet alleen wel even kijken hoe hij veilig het eiland kan verkennen.

Het eiland zit vol gevaren en daar kan je niets tegen beginnen met een stok. De zoektocht is dus eerst naar een zwaard en vervolgens een schild. Zo kan je net iets meer schade toebrengen en ook schade blokkeren. Om je zoektocht wat makkelijker te maken zijn er hier en daar bladzijdes verstopt van hoe je het spel moet spelen. Denk alleen niet dat het spel hierdoor een stuk makkelijker te spelen is, want de tekst in de bladzijdes is geschreven in een onbekende taal. Met behulp van plaatjes kan je er wel iets uithalen, maar niet alles.

Tunic Overview

Uitdagend

Hoe schattig Tunic er ook uitziet, het is met momenten ook verdomde pittig. Zoals gezegd ademt Tunic de sfeer van A Link to the Past, maar kent het ook de frustratie die spelers kennen uit games als Dark Souls. Iedere vijand die je tegenkomt moet je goed bestuderen om de aanvallen te ontwijken of ze te blokkeren. Blokkeren is niet altijd de oplossing, want blokkeren kost je uithoudingsvermogen. En dat uithoudingsvermogen is niet oneindig, dus kies je strategiewijs. Ook wegspringen kost je uithoudingsvermogen. Je moet dus continu op je hoede zijn om iets te kunnen halen, zeker bij de bazen die je soms tegenkomt.

Gelukkig zijn er ook de nodige voorwerpen die je kunt gebruiken om verder te komen. Zo zijn er bommen die je kunt gooien of kan je een magische staf gebruiken om vuur te gooien naar een vijand. Wat je ook doet, je moet blijven oppassen. Magie gebruiken kost de nodige mana en dat is niet oneindig en kan je alleen opvullen door het verslaan van bepaalde vijanden. Gelukkig kan je ook voorwerpen offeren bij een aantal beelden. Zij verhogen dan je uithoudingsvermogen, of zorgen voor meer schade toebrengen, je levensbalk verhogen en ga zo maar door. Dit kost alleen wel geld en dus zal je geregeld een gebied opnieuw moeten spelen. Niet erg, want ga even naar zo’n beeld toe en je kunt er uitrusten en alle verslagen vijanden zijn ook weer terug, waar je weer punten aan kunt verdienen.

Isometrische projectie

Wat Tunic zo mooi maakt is het gebruik van isometrische projectie. De gehele wereld is zo opgebouwd en dus zal je geregeld om gebouwen of objecten heen lopen. Hierdoor heb je geregeld niet door dat zichtbare gebieden die niet toegankelijk lijken, dit toch zijn door gewoon even om iets heen te lopen. Dit werd vroeger veel toegepast, zoals in de eerste The Sims-game. Wat verder opvalt is dat de wereld er ook prachtig uitziet. Het is een kleurrijke omgeving die geregeld omslaat in een grauwe nare omgeving die er zelfs dan ook nog prachtig uitziet. Al met al is Tunic een geslaagde Indiegame die heerlijk wegspeelt. Het is op momenten frustrerend en het is ook aan de korte kant met maximaal tien uur. Echter, de isometrische wereld maakt veel goed.

Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.