Uit den Ouden Doosch: Aladdin

Met alle commotie rondom Disney, de vele live actionfilms en de remasters van games die uitgebracht zijn, werd het tijd om eens terug te blikken op één van de leukste games uit de jaren 90. Met een SEGA Megadrive in de woonkamer kon je niet onder de games van Disney uit. Lion King, Aladdin, de verschillende titels van Mickey Mouse, allemaal geweldige games, maar één van de games die eruit sprong was Disney’s Aladdin. In deze Uit den ouden Doosch blikken we terug op de game en wat hem zo goed maakte.

Trouw aan het iconische verhaal

Althans, de Disneyfilm dan. Van de achtervolging in de straten van Agrabah tot aan de iconische vlucht uit de grot der wonderen. Vrijwel alle iconische scènes van Aladdin zijn op een goede manier verwerkt in de Megadrivetitel. Inclusief het vinden van Geest, het verslaan van Jafar, en alles wat daartussen te vinden is. De impact van de film was terug te vinden op de cartridge en zorgde voor een hoge herhalingswaarde. Daarbij zijn de verschillende levels op zo’n manier weergegeven dat het in de beleving van ons kinderbrein leek alsof je door de film heen speelde. Iets wat maar weinig games van dat moment voor elkaar kregen. Weten hoe het verhaal precies ging? Kijk dan de Disneyfilm uit 1992, want deze is absoluut de moeite waard.

Last van crashes

Één van de problemen met deze game was het vele crashen. Als je er doorheen kwam was Aladdin ook een genot om te spelen maar vaker dan eens stopte het spel er mee, bevroor de megadrive en kon je helemaal opnieuw beginnen, want tja. In 1992 waren er nog geen geheugenkaartjes of harde schijven om de spellen mee op te slaan. Dat kwam pas aan het eind van de generatie met spellen zoals Sonic & Knuckles. Disney’s Aladdin was dan ook één van die Megadrivespellen die maar moeilijk uit te spelen was dankzij de technische tekortkomingen. Echter, waar die tekortkomingen dan in zitten ga je als kind niet na, maar menig controller is door de woonkamer gevlogen uit pure frustratie als de game weer eens vastliep.

Platforming gameplay

Disney’s Aladdin valt onder het platforming-genre, waarin een hoop games van die tijd vallen. Natuurlijk is Aladdin geen Sonic of Mario, maar wist zich overduidelijk te meten met het middensegment op dat moment. Niet alleen zag de game er fantastisch uit, ook reageerde de game vrij goed op wat jij als gamer deed. Waardoor dood gaan niet zozeer aan slecht programmeerwerk lag maar aan de manier waarop je de game speelde. Eigenlijk dus een beetje zoals de meeste games van FROM Software, alleen dan uit de stal van Disney.

Snel gevulde kinderhand

Disney’s Aladdin was ondanks alle tekortkomingen een goede platformer en tegelijkertijd een goede manier om de film opnieuw te beleven, gewoon thuis op de bank. Want toen Aladdin uitkwam had je alleen nog maar videobanden. Kinderen die niet konden wachten om de film thuis te bekijken hadden zo de mogelijkheid om even zoet te blijven tot de film eindelijk in de winkel lag. Deze titel kwam ook uit op de Super Nintendo maar beide versies waren toch verschillend.

 

Geschreven door
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!

1 reactie

  1. I remember playing this game when I was little. I played it on PC though. Never had problems with crashing, it was just too difficult and could not get past the fifth level where you get chased by lava. Those were some good times.

    Reageer

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.