Waar begon het allemaal?
Met een grote blockbuster game van Nintendo aan de horizon is het eens tijd om te kijken waar het voor Luigi’s Mansion allemaal begon. De game vond zijn oorsprong op de Gamecube als launch title zoals ze dat mooi noemen en de serie is dus alweer toe aan zijn derde deel op de Nintendo Switch. Maar waarom is deze spin-off van Mario eigenlijk zo belangrijk voor Nintendo en waarom heeft deze game eigenlijk een cult status gekregen onder Nintendo gamers? Wij doken in den ouden doosch om te kijken hoe het nou eigenlijk zit.
Een spelcomputer lanceren met een spin-off
Luigi’s Mansion was belangrijk voor Nintendo, omdat zij daarmee een kleinere game konden lanceren die de kracht van de gamecube liet zien. De grafische mogelijkheden van de Nintendo 64 lieten te wensen over (zeker ten opzichte van SEGA’s Dreamcast) en Nintendo had iets nodig om over het succes van Sony’s PlayStation te denderen. De Gamecube (Project Dolphin) was daarop het antwoord. Maar een echte Mario titel was er sinds Mario 64 al niet meer geweest en de techniek liet het toe om Super Mario echt een nieuwe start te geven. Dus wat doe je dan? Juist! Je maakt een kleinere game die de spelcomputer kan laten zien in al zijn glorie. En daarom is Luigi’s Mansion ontwikkeld, die tegelijk met Nintendo’s nieuwe spelcomputer in de winkels kwam te liggen.
Een simpel verhaal om van te smullen
In Luigi’s Mansion reizen Luigi en Mario af naar een verlaten landhuis. Dat landhuis is gewonnen door Luigi in een wedstrijd waar hij niet eens aan mee deed. Maar bij aankomst blijkt Mario te zijn ontvoerd en dus mag Luigi het landhuis uit gaan pluizen op zoek naar zijn broer. Gelukkig hoeft Luigi niet alleen door het met spoken gevulde landhuis te rennen, nee! Professor E-Gadd en de Poltergust 3000 zijn Luigi’s beste vrienden in dit spannende doch kindvriendelijke spookavontuur. Het klinkt heel simpel, maar de spoken zijn natuurlijk niet heel simpel te vangen. Door slim gebruik te maken van de omgevingen en diverse, slim geplaatste puzzelelementen weet je eigenlijk nooit waar je tegenaan loopt. Precies zoals een spel in dit genre zou moeten zijn.
Terug naar 2019
We zijn nu enkele jaren verder. Nintendo’s Luigi’s Mansion is de op vier na best verkochte titel op de Gamecube en ook de Nintendo 3DS heeft inmiddels twee Luigi’s Mansion-titels, namelijk een remaster/port van de originele game en Luigi’s Mansion 2: Dark Moon. Ook deze titels hebben Nintendo geen windeieren gelegd. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank en daarmee is het alles gelegen aan Nintendo om de serie in leven te houden. Hoe? Door het uitbrengen van Luigi’s Mansion 3 op de Nintendo Switch later deze maand. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om weer met Luigi en zijn Poltergust aan de slag te gaan.