Unknown 9: Awakening

Samenvatting
Unknown 9: Awakening combineert een boeiende steampunk-wereld, diepe lore en unieke mind-control-krachten. Toch blijft het verhaal hangen in voorspelbaarheid, terwijl repetitieve gameplay en technische problemen de ervaring verstoren. Ondanks enkele sterke momenten voelt de game onevenwichtig en wordt de potentie niet volledig waargemaakt.
6

Unknown 9: Awakening is een actie-avonturenspel ontwikkeld door Reflector Entertainment en uitgegeven door Bandai Namco – bekend van de succesvolle game Elden Ring. Dit eerste deel in de Unknown 9-franchise introduceert spelers in een intrigerende wereld vol mysterie en avontuur. De game maakt deel uit van een grotere franchise; waarin ook romans, podcasts en graphic novels bijdragen aan de diepgang van het verhaal. Voor fans van verhalen met diepe lore en verborgen geheimen is dit een fascinerende wereld om in te duiken.

Unknown 9: Awakening

In Unknown 9: Awakening volg je Haroona, een jonge vrouw uit India met een unieke gave. Ze kan toegang krijgen tot The Fold, een mysterieuze alternatieve realiteit. Nadat haar mentor Reika op brute wijze wordt vermoord door de sinistere Vincent Lichter, begint Haroona aan een reis van wraak en zelfontdekking. Tijdens haar zoektocht ontdekt ze de geheimen van de Unknown 9, een eeuwenoude groep die de loop van de mensheid probeert te beïnvloeden vanuit de schaduwen.

Lineaire opbouw

De wereld van Unknown 9: Awakening is mysterieus. Steampunk-elementen verweven zich met verborgen geschiedenis, oude magie en geheime genootschappen die strijden om verboden kennis. Dit alles wordt tot leven gebracht in visueel indrukwekkende omgevingen met een mystieke ondertoon die je voortdurend uitnodigen tot verkenning. Toch benut het verhaal niet volledig de potentie van deze setting. De zorgvuldig uitgewerkte lore en het gedetailleerde wereldontwerp worden overschaduwd door een plot dat blijft hangen in voorspelbare wendingen en ingewikkelde magische termen. Haroona’s persoonlijke reis kent zeker emotionele momenten, maar mist de diepgang om echt indruk te maken.

De sfeervolle details versterken de beleving, maar technische problemen zoals frame drops, bugs en rommelige cutscenes doorbreken dat regelmatig. Deze gebreken, gecombineerd met het repetitieve karakter van sommige gameplay-elementen, zorgen ervoor dat de game uit balans voelt. Gelukkig houdt het sterke stemacteerwerk van Anya Chalotra, bekend van The Witcher, het verhaal overeind. Haar overtuigende en emotionele vertolking tilt Haroona’s verhaal naar een hoger niveau.

Stealth, combat en mind-control

De gameplay van Unknown 9: Awakening combineert stealth, gevechten en Haroona’s unieke mind-control-krachten. Sluipen is een belangrijk onderdeel, waarbij je vijanden kunt afleiden met een etherische steen of je jezelf verstopt in hoog gras. Toch voelt de stealth mechanisch en weinig vernieuwend. De vijanden reageren vaak traag of helemaal niet, zelfs als er lichamen in hun zicht liggen.

Gevechten komen regelmatig voor en worden later in het spel steeds belangrijker. Helaas laten deze gevechten de meeste steken vallen. De combat voelt generiek en weinig verfijnd, met eenvoudige aanvallen en voorspelbare vijanden die zonder veel moeite te verslaan zijn. Zelfs op hogere moeilijkheidsgraden biedt het weinig uitdaging.

Wat de gameplay interessant maakt, zijn de mind-control-krachten. Haroona kan vijanden overnemen en hun vaardigheden gebruiken om chaos te veroorzaken. Denk aan een brute vijand die met een grondslag zijn bondgenoten omver werpt of een sluipschutter die beveiligingssystemen uitschakelt. Naarmate je verder komt, kun je meerdere vijanden achter elkaar controleren, wat ruimte biedt voor creatieve strategieën. Dit element is verfrissend, maar later in de game begint ook deze mechaniek zijn glans te verliezen.

Unknown 9: Awakening. Stealth Unknown 9: Awakening. Gevecht

Een fascinerende wereld, maar een gemiste kans

Unknown 9: Awakening is een game vol ambitie en creatieve ideeën, maar de uitvoering schiet tekort. De wereldbuilding en lore zijn indrukwekkend, maar het verhaal blijft hangen in voorspelbaarheid en mist emotionele diepgang. Hoewel de mind-control-krachten de gameplay verrijken, worden stealth en combat overschaduwd door repetitieve mechanieken en technische problemen. De wereld zit vol spannende ideeën en mysterieuze elementen, maar veel daarvan worden niet genoeg uitgewerkt. Waar je hoopt op diepgang en verrassingen, blijft het verhaal vaak vlak en voorspelbaar. De gameplay heeft sterke momenten, maar voelt onevenwichtig door onderdelen die snel in herhaling vallen.

Voor spelers die houden van verhalen met een sterke narratieve focus en unieke settings, biedt de game zeker memorabele momenten. Maar wie op zoek is naar verfijnde gameplay en een meeslepende ervaring, zal hier waarschijnlijk teleurgesteld worden.

Geschreven door
Vanaf jongs af aan leest Shanne graag boeken. Haar favoriete genres zijn: thrillers, fantasy, mysterie en (historische) romans. Daarnaast laat ze zich graag verrassen door andere genre boeken als het verhaal haar aanspreekt. Inmiddels speelt ze ook wel een game of twee en kijkt ze tevens graag een film of serie.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.