Het is een constant groeiende groep tussen de gamers, Trophy Hunters en Achievement Hunters. Maar wat bezielt deze mensen om zoveel tijd te stoppen in zoveel verschillende games? Gaat het puur om status of schuilt er meer achter? Is het misschien een goede manier om meer waarde uit een game te halen? Voor de meeste zal het voortkomen uit de drang om elk hoekje en gaatje van een wereld te ontdekken.
De meerwaarde van een spel 100% uitspelen
Veel mensen spelen het verhaal door en zullen zich nooit afvragen of het spel meer te bieden had dan wat ze gezien hebben. Maar voor een echte Hunter is geen verloren pan te onbenullig voor een volwaardige zoektocht. Elke side quest wordt met volle overtuiging aangenomen met de intentie deze tot een goed einde te brengen.
Horizon Zero Dawn™_20210418153522
Assassin’s Creed® Origins
Daarnaast wordt elke vierkante meter van elk level compleet uitgekamd op zoek naar Collectibles of Easter Eggs. Het lijkt haast dwangneurotisch, maar in games als Horizon: Zero Dawn heeft het iets rustgevends. Gewoon ronddwalen in een prachtige wereld op zoek naar spullen die je helemaal niet nodig hebt. Genieten van een spel dat meestal allang is uitgespeeld.
Knopjes rammen tot je vingers bloeden
Vijftig hit combos, honderd hit combos of duizend hit combos. Een echte Hunter deinst er niet voor terug. Toch verschillen op dit vlak de keuze van aanpak vaak wel. Waar de ene kiest voor een locatie waar het heel makkelijk is, kan de ander weer kiezen om het op eigen kracht te realiseren.
Devil May Cry 5_20190312130405
DmC Devil May Cry™: Definitive Edition_20210715185647
Geen van deze twee manieren is verkeerd, maar een van de twee vergt uiteraard meer vaardigheid. Naast bizar hoge combos zijn er ook Minigames die in staat zijn om fysieke schade aan te richten bij zowel handen als controllers. Maar er is niets zo mooi als zo’n trofee krijgen voor je inspanningen en erover opscheppen bij je vrienden.
Alle niveaus uitspelen
Tegenwoordig is het vaak niet meer verplicht voor de platinum trofee, maar alsnog zijn er games waar dit wel de situatie is. In sommige games is dat nog knap lastig. Devil May Cry 5 vraagt namelijk van de speler dat elk niveau gespeeld is. Op het hoogste niveau gaat de speler zelfs dood door slechts één keer geraakt te worden. Heel moeilijk, maar heel knap als het je lukt.
Devil May Cry 5_20190317151423
DARK SOULS™ III_20210317202909
Sommige games hebben zelfs speciale uitdagingen voor levels die bijzonder specifieke dingen van de speler vragen. Sla vijf vijanden neer tijdens een Wall Run of dood tien vijanden in twee seconden. Dit kunnen zeer frustrerende trofeeën zijn om te halen. Ze vragen namelijk tijd en doorzettingsvermogen van de speler. Dat maakt dat digitale schouderklopje toch ook een bewijs van expertise.
Soms is alles afhankelijk van geluk
Dit zijn waarschijnlijk de meest gehate trofeeën onder gamers. In Nier: Replicant moet je voor een trofee een ‘Lunar Tear’ kweken. Dit doe je door middel van verschillende kleuren bloemen met elkaar te kruisen. Één veld vol bloemen heeft vierentwintig uur nodig om volledig in bloei te staan, maar bij de eerste velden wil je de zaden hebben. Die ontstaan pas nadat de bloem verwelkt. Dit is achtenveertig uur na het planten van de zaden. Deze achtenveertig uur hoeft het spel niet aan te staan.
NieR Replicant ver.1.22474487139…_20210613103300
DARK SOULS™ III_20190827010056
Wanneer je alle kleuren eindelijk hebt en de ‘Lunar Tear’ hebt bemachtigd heb je waarschijnlijk ergens tussen de vijfhonderd en vijf miljoen zaden geplant. Dit is uiteraard afhankelijk van je persoonlijke geluk, aangezien de ‘Lunar Tear’ een 0,01 procent kans heeft om te ontstaan. Het enige wat het behalen van deze trofee bewijst is dat je veel geluk of veel geduld hebt.
Online trofeeën
Bij online trofeeën lijkt er geen middenweg te zijn. Het is of: ‘win tweehonderd matches van elk speltype’, of: ‘speel een match’. Uiteraard is het heel cool als je een trofee haalt voor een het doden van een volledig team, maar voor veel mensen zal er een hoop geluk bij moeten zitten. Petje af als jij een van de uitzonderlijke gamers bent voor wie het een eitje is.
Tom Clancy’s The Division 2_20200504_194952.jpg
Destiny 2_20191220145027
Naast de Gebruikelijke PvP trofeeën zijn er uiteraard PvE trofeeën. Denk bijvoorbeeld aan games als Destiny en The Division waarbij het behalen van sommige trofeeën niet alleen afhankelijk is van jou persoonlijke vaardigheden, maar ook de vaardigheden van de groep als geheel. Uiteraard ligt de nadruk hierbij heel erg op communicatie en teamwork. Toch is gezamenlijk trofeeën in de wacht slepen nog leuker dan alleen.
Weten waar je grenzen liggen
Dit is waarschijnlijk het allerbelangrijkste voor de echte jager. Wanneer je namelijk na honderd gedaalde pogingen nog geen stap dichterbij het behalen van je trofee bent dan is het misschien je tijd en frustratie niet waard. Sommige trofeeën zijn simpelweg niet voor iedereen weggelegd en er is niks mis met toegeven dat je iets niet kan halen. Bij twijfel is er altijd wel een YouTubevideo te vinden waar alles tot in de puntjes wordt uitgelegd. Schaam je daar niet voor, want niemand zal vragen hoe het je is gelukt.
Destiny 2_20210714210736
DARK SOULS™ III_20210326024936
Wat is er nou eigenlijk leuk aan?
Uiteindelijk doet elk van deze jagers het voor het heerlijke pling. Bij Xbox is het uiteraard een ander geluid, maar het effect blijft hetzelfde. Een heerlijke dosis aan dopamine die wordt losgelaten in je hersenen. Dit telt dubbel op voor die uiteindelijke platinum. Logisch ook, omdat je vaak meerdere lastige combos hebt uitgevoerd en een aantal extreem lastige optionele eindbazen voor je kiezen hebt gehad.
Voor iedereen die platina heeft, of dit er nou drie zijn of honderdvijftig, het is werkelijk een topprestatie. Het is natuurlijk niet alleen de uiteindelijke dopamine waar je het voor doet. Het is ook het gevoel dat je krijgt wanneer je weet dat je zo dichtbij bent dat het je met wat inspanning zeker zal lukken.
OUTRIDERS_20210517222657
Pingback: 5 Gouden regels voor trophy/achievement hunters - Play Watch Read