We Were Here Forever

Samenvatting
We Were Here Forever doet precies wat zijn vorige drie voorgangers ook gedaan hebben: je onderdompelen in complexe puzzels en veel communicatie. Samen met iemand anders moet je de geheimen van Castle Rock ontrafelen. We Were Here Forever ziet er beter uit en ditmaal is ook crossplay mogelijk. De puzzels zijn weer uitdagend en samenwerken is nog nooit zo leuk en frustrerend tegelijk geweest. Hier en daar wat haperingen en een wat verwaarloosbaar verhaal. Toch zal je We Were Here Forever vooral spelen voor de uitdaging.
7.5

Nederland kent een zeer succesvolle ontwikkelstudio, namelijk Guerilla Games. Gelukkig kent ons kikkerlandje ook nog andere studio’s die steeds beter aan de weg weten te timmeren. Zo is Total Mayhem Games inmiddels al sinds 2017 bezig met de We Were Here-reeks. En laat daar nou recent voor de consoles het vierde deel aan zijn toegevoegd, We Were Here Forever.

We Were Here

In We Were Here werden spelers los gedropt van elkaar in een spelwereld waarbij je alleen de beschikking had over een walkie talkie om met elkaar te communiceren. En communiceren moest je wel, want de weg naar het doel bestond uit vele puzzels waarbij je je hersenen flink aan het werk moest zetten. Afgezonderd van elkaar moest je tot de oplossing komen en beide kanten beschikten over de kennis om hieruit te komen. Een heerlijk concept wat toen nog maar door drie studenten gemaakt werd en vervolgens prijzen won als beste indiegame. En daar bleef het niet bij, want er kwamen meerdere vervolgen.

Je hoeft niet per sé een vriend of vriendin te hebben om dit te kunnen spelen. Je kunt ook online zoeken naar iemand waarmee je dit avontuur wilt aangaan. Toch is het wel veel leuker om dit samen met iemand te spelen die je ook kent. Wel een waarschuwing, je kunt wel eens gefrustreerd raken richting elkaar.

We Were Here Forever Wow

Lekker ingewikkeld

Inmiddels staat de teller op vier games en is We Were Here Forever het nieuwste deel. Ook hier word je weer gedropt en mag je het vooral zelf uitzoeken. Iets wat je steeds vaker ziet in games zoals in Scorn. Het belangrijkste is dat je let op je omgeving en ook doorgeeft aan je medespeler wat je precies ziet. Ieder klein dingetje kan al belangrijk zijn om een puzzel op te lossen. Daarnaast moet je ook goed inzicht hebben in het oplossen van wat meer ingewikkelde puzzels. Want naarmate je verder komt wordt het wel steeds moeilijker.

En met moeilijker bedoelen we dan dat je soms echt minstens een half uur op een puzzel kan blijven steken. Puzzels variëren van doorgeven van symbolen aan elkaar of de ander begeleiden over platformen tot aan een muurschildering volledig krijgen of met behulp van elkaar voorwerpen maken. We Were Here Forever kent daarmee diverse puzzels en de variatie in moeilijkheidsgraad helpt enorm.

Iets met een verhaal

Net als in de vorige delen zit er wel weer een verhaal in, maar het verhaal is eigenlijk te verwaarlozen. Je let als speler daar gewoon niet zo heel erg op. Het verhaal komt ook wel weer terug in sommige puzzels, maar het boeit je op een of andere manier niet heel erg. Naast de twee hoofdpersonen, de spelers, ontmoet je nog een derde. Namelijk de hofnar die je geregeld laat schrikken of opsluit om zijn puzzel op te lossen. Af en toe krijg je wel eens een cut scene te zien die je meer inzicht geeft in waarom dit dorpje en diens kasteel er zo verwaarloosd uitziet. Maar nogmaals, voor het verhaal hoef je We Were Here Forever echt niet te spelen en dat is zeker niet erg. Het draait immers vooral om samenwerken en daar plezier uithalen.

We Were Here Forever Jester

Ziet er weer beter uit

We Were Here Forever ziet er wederom goed uit en dat voor een wat kleinere titel. De omgevingen zijn ook heel divers en daardoor voelt het gewoon niet alsof je beperkt bent aan één gebied. Het ene moment ben je in het water aan het zoeken naar de uitgang en het andere moment sta je op een kerkhof in de sneeuw. Het is alleen jammer dat de game geregeld wat haperingen kent. Denk daarbij aan cut scenes of gewoon rondlopen en het hapert enorm. Dit gebeurt regelmatig, maar is makkelijk op te lossen met een patch. En het is ook logisch dat dit kan gebeuren, immers moet je continu verbonden zijn met het internet en is een sterke internetverbinding nodig.

Wat nieuw is in dit deel, is dat crossplay beschikbaar is. Je kunt nu eindelijk samen met een vriend of vriendin spelen die op de PC of Xbox speelt en jijzelf op een PlayStation. Dit werkt vrij soepel door gewoon elkaar als vriend toe te voegen en elkaar uit te nodigen. Zo kan je samen beginnen aan het avontuur in We Were Here Forever. We Were Here Forever is voor vriendschap wat een programma als Temptation Island is voor stelletjes. De ultieme test om te zien of een vriendschap bestand is tegen de puzzels en frustraties uit We Were Here Forever.

Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Wat is jouw mening?

0 0

2 Reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.