Team Ninja lijkt een werkende formule te hebben gevonden voor het maken van Souls-like games. Met Nioh en het op veel fronten verbeterde Nioh 2 heeft de studio dit al meer dan bewezen. Daarnaast was ook Stranger of Paradise een succesvolle samenwerking met SquareEnix. Ditmaal probeert de studio de gameplay van Sekiro te implementeren in hun eigen Souls-like formule. Lukt het Team Ninja wederom om een succesvolle Souls-like te maken? Dat is de vraag die Wo Long: Fallen Dynasty zal moeten beantwoorden.
Roman van de drie koninkrijken
Voor hen die redelijk bekend zijn met Chinese literatuur zal Wo Long: Fallen Dynasty een herkenbaar plot hebben. Het verhaal is namelijk losjes gebaseerd op de boeken
‘Roman van de drie koninkrijken’ van schrijver Luo Guanzhong. Je kruipt als speler in de huid van een naamloze militair in het leger van één van deze drie koninkrijken. Om de dynastie van de ondergang te redden neem je het op tegen draken en andere mythologische monsters. Dit alles doe je met de hulp van andere zeer capabele krijgers die jou vergezellen tijdens de verschillende missies. Deze zul je ook zeker nodig hebben om je rug te dekken in de wat intensere levels waar veel vijanden patrouilleren.
Een serenade van zwaarden
De gameplay van Wo Long: Fallen Dynasty maakt het de meest toegankelijke souls-like. Team Ninja heeft de snelle ontwijkingsmanoeuvres van
Bloodborne samengesmolten met het pareren uit
Sekiro. Dit maakt je niet onoverwinnelijk, maar het komt ontzettend dicht in de buurt. Een vereiste hiervoor is wel dat je de gameplay compleet onder de knie krijgt. Alles in dit spel gaat op een hoge snelheid die de onervaren speler nogal kan overweldigen. Toch voelt de latere gameplay zeer eentonig. Zeker wanneer je het pareren volledig onder de knie hebt met een hoger level. Voeg daar nog betere wapens aan toe en je danst door de vijanden heen.
Voor je op dat niveau kan vechten is er een aantal elementen dat je moet leren balanceren. Er is namelijk een aantal verschillende balken te vinden op de HUD. De levensbalken van vijanden kun je vinden boven hun hoofd met een rang. Dit geldt ook voor eventuele metgezellen die mee zijn voor het level, maar in plaats van een rang staat er een naam. De levensbalk van een eindbaas verschijnt bovenin het scherm met uiteraard een naam erbij. Voor de speler is dit onderin het scherm.
Wanneer je de balken ziet valt het je al snel op dat er nog een meter onder de balk zit. Deze balk geeft aan hoe ver iemand verwijderd is van een ‘Posture Break’. Deze ‘Posture Breaks’ bieden de mogelijkheid om een vernietigende aanval uit te voeren. De speler zelf is spijtig genoeg ook vatbaar voor deze afstraffingen. Het is daarom zeer belangrijk dat je altijd een oog op deze meters houdt. Dit alles voegt toe aan de vloeiende zwaardenstorm in Wo Long: Fallen Dynasty.
Lang geen Nioh 3
Wo Long: Fallen Dynasty is een game met redelijke graphics. Het ziet er iets beter uit dan Nioh 2, maar is nog ver verwijderd van een game als Elden Ring. Voor het grote geheel van de game is dat helemaal geen slechte prestatie. Het is duidelijk dat de framerate in combinatie met gameplay de belangrijkste focus zijn geweest voor deze game. Dat is een missie waar Team Ninja in ieder geval in is geslaagd. De framerate hapert vrijwel nooit. Zelfs tijdens één van de bossfights waarbij twintig vijanden je tegelijkertijd bestoken met magische aanvallen. Daarom is Wo Long: Fallen Dynasty een zeer vermakelijke Souls-like.
Martial Arts en Wizardry
In Wo Long: Fallen Dynasty heb je twee soorten speciale aanvallen. De eerste soort zijn de Martial Arts. Deze aanvallen zijn verbonden aan de wapens die je gebruikt. Dit zijn bijvoorbeeld draaiaanvallen of een lange snelle combo. Door een dergelijke Martial Art goed te timen is het mogelijk om jezelf uit een benarde situatie te redden. Daarnaast zijn ze ook nuttig om de weg naar een ‘Posture Break’ te versoepelen. Helaas voelen deze aanvallen nutteloos aan, omdat pareren vaak meer effect heeft dan Martial Arts. Het is wel een prima handvat voor de wat minder ervaren Souls-like speler.
De meeste mensen kunnen waarschijnlijk wel raden wat Wizardry precies inhoudt. Dit zijn natuurlijk de magische aanvallen. Je kan bijvoorbeeld denken aan een vuurbal of zelfs een aardbeving. In de normale gameplay zijn deze aanvallen grotendeels overbodig, maar tijdens bossfights zijn ze extreem handig. De meeste eindbazen hebben namelijk een specifieke zwakte die je als speler kan exploiteren. Wees je alleen wel bewust van het feit dat alles wat je doet ten koste gaat van je uithoudingsvermogen.
Sekiro versimpeld
Wo Long: Fallen Dynasty is een waardige toevoeging aan Souls-like genre. De gameplay zit goed in elkaar zelfs al voelt het soms als een versimpelde Sekiro. Grafisch is het niet de koploper in het genre, maar het is een prachtige game. De gameplay biedt een fantastische ervaring die laat zien dat Team Ninja weer een stap vooruit is gegaan vanaf Nioh 2. Het verhaal van de Nioh games is jammer genoeg wel een stuk beter dan Wo Long. Dit wordt wel weer recht getrokken dankzij de interessante skillsets die de verschillende wapens bieden. Met die beredenering krijgt de game een welverdiende zeven.
Wo Long Fallen Dynasty - PS5€47,15Op voorraad. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huisGratis verzending!