Het leuke aan films vol easter eggs is de herkenning van ‘hee, die heb ik óók gezien/gelezen/beleefd!’ waardoor je je sneller geneigd bent te identificeren met wie je voorgeschoteld krijgt. Er zijn zowel films waarin het niet benoemd wordt als waarin dit wél actief gebeurt. We hebben een aantal voorbeelden op een rijtje gezet.
Spontaneous
Charlie Plummer & Katherine Langford: een film zo bomvol met deze zogenaamde Easter Eegs dat het wel Pasen lijkt. Deze horrorkomedie begint met de spontane ontploffing van een medeleerling tijdens een examen. Voor een film met zo’n tragisch begin is-ie belachelijk grappig. De verwijzingen naar E.T., Wednesday (zowel de serie als het personage uit het oorspronkelijke deel van The Addams Family) en vele andere films, maar ook quotes van bekende schrijvers, maken deze film zowel een zalige nostalgische trip als een lachwekkende fanfare door een tienerlandschap dat zich laat dramatiseren door de ontploffende tieners. Er is niemand die er wat aan kan doen, het is een soort epidemie, er worden pillen op ze getest (wat weer doet denken aan The Matrix, want een keuze) en zo rol je van de ene verbazing in de andere. Voor een horrorfan die z’n klassiekers kent, een weliswaar bloederig, maar toch erg vermakelijk schouwspel, gek genoeg op rescource loansonlineusa.
How To Build A Girl
Een jong tienermeisje, Johanna Morrigan (zalig gespeeld door Beanie Feldstein) wat zichzelf verstrikt ziet in de wereld van het geschreven woord en daarin maar geen aansluiting kan vinden met het heden. Ze is veel bezig met oude helden, zoals Jane Austen, de Brontë-zusters, Sylvia Plath enzovoorts – en juist die combinatie maakt de film heerlijk, voor jong als oud. Want heb je de boeken gelezen waar ze het over heeft, dan snap je waar haar gedachtegangen vandaan komen, en zonder die referenties komt ze over als zalige kop-noch-staart-dame. Ze is aan de mollige kant (niet dik!), ze houdt meer van lezen dan van bewegen en is zo zalig enthousiast dat het aanstekelijk werkt. Hoewel ze een make-over doet en haar uiterlijk wel degelijk een enorme metamorfose ondergaat, blijft ze keihard wie ze is. De lollige, boekenwurmige, zelfverzekerde dame die ze altijd al was, alleen durft ze nu een pad te bewandelen wat ze voorheen niet voor mogelijk hield. Die van het onbekende. How To Build A Girl volgt Johanna die buiten de paden durft te treden en op haar puberteit stuit. En hoe ze daar ontdekt wie ze is. Met werkelijk piepklein bijrolletje van Emma Thompson. Minuscuul.
Frankenweenie
Een kinderfilm, maar boordevol verwijzingen naar klassiekers als Jurassic Park, The Gremlins en Frankenstein zelf. Het is een tamelijk donkere film (zowel letterlijk als figuurlijk), dus is het extra opvallend dat het einde zich laat kenmerken door het gevoel: het maakt niet uit. En niet ‘het maakt niet uit omdat het niet interessant is’, maar oprecht omdat het gevoel wordt opgewekt dat wat de uitkomst ook is, het goed is. Dat is voor een kinderfilm – want dat is het toch wel – heel knap, zeker wat betreft het onderwerp.