Kati Naumann neemt je met haar verhalen mee naar het Thüringer-Frankische grensgebied. In haar nieuwste, tweede roman Waar wij kinderen waren neemt ze je mee naar de speelgoedmetropool Sonneberg van 1910 tot het heden.
Ik stond laatst voor een poppenkraam
Sonneberg in Thüringen is al eeuwenlang de speelgoedstad bij uitstek. In elk gezin wordt speelgoed of onderdelen van speelgoed gemaakt en/of verkocht. Dat is ook het geval bij de familie Langbein, die een poppenfabriek heeft. Albert Langbein legde zijn hart en ziel in de bouw van de fabriek. Die in de loop van de decennia een aantal privé- en politieke onrusten moest doorstaan. Het was altijd de familiegeest die de poppenfabriek in leven hield. Alberts achterkleinkinderen Eva, Iris en Jan kunnen terugkijken op een bewogen familiegeschiedenis. Zodat zij nu ook vooruit kunnen kijken.
Eva, Jan en Iris brachten een schijnbaar eindeloze zomer door in de fabriek van hun grootouders.
Hink, stap…
Het boek Waar wij kinderen waren beslaat een relatief grote periode. Dat betekent dat je bij het lezen zeer oplettend moet zijn om het plot en de individuele verhaallijnen niet uit het oog te verliezen. De politieke ontwikkelingen tussen 1910 en 1978 hadden niet alleen invloed op de speelgoedproductie en het zakelijke lot van de familie Langbein, maar ook op de individuele gezinsleden. Zowel professioneel als privé.
De schrijfstijl is duidelijk en makkelijk te begrijpen, maar toch kan het zijn dat je tijdens de eerste aantal pagina’s moeite hebt om in het verhaal te komen. Het overzicht van de familieopstelling komt in deze pagina’s goed van pas. Als je eenmaal door hebt wie wie is kun je je gemakkelijker door het verhaal mee laten voeren. De familieopstelling maakt duidelijk dat Waar wij kinderen waren gaat over een lange en traditionele Sonneberg in het Thüringer Woud. De omgeving van dit rustige stadje is in de loop der decennia veranderd. Als gevolg van politieke en maatschappelijke gebeurtenissen en dat heeft de bewoners niet altijd gemakkelijk gemaakt. Kati Naumann heeft de steeds veranderende tijdsgeest prachtig vastgelegd. Je voelt je al snel midden in de actie. Op gegeven moment voel je je verbonden met de poppen en de familie Langbein.
Sprong
Vooral het verleden zal je meetrekken in het verhaal. Hoofdstukken die zich in het verleden afspelen worden afgewisseld met hoofdstukken uit het heden, waarin Iris, Eva en Jan in het reine proberen te komen met hun familiegeschiedenis. Door hun onderzoek en het opruimen in het heden, geven ze regelmatig de aanzet tot sprongen naar het verleden. Pas gaandeweg wordt duidelijk dat de ontwikkelingen in het verleden invloed hebben gehad op volgende generaties en hun leven. Misverstanden en valse aannames kunnen langzaam uit de weg worden geruimd en ertoe leiden dat de nakomelingen weer dichter bij elkaar komen.
Klein soldaatje, groot soldaatje
De familie Langbein mag dan uit de pen van Kati Naumann zijn ontsprongen, toch staat ze symbool voor zoveel Sonneberg-families die eerder van thuiswerk leefden en in sommige gevallen uitgroeiden tot middelgrote middenklasse bedrijven. Het was nodig om jezelf te laten gelden in verschillende politieke systemen om te kunnen overleven. Van het Duitse rijk tot de nazidictatuur tot de DDR (Duitse Democratische Republiek), alles komt aan bod. De ontwikkeling van de fabriek heeft geen grote verrassingen in petto als je enigszins bekend bent met de Duitse geschiedenis. Toch mag dat de spanning niet drukken.
Naast familierelaties speelt ook het ambacht van de poppenmaker een grote rol. Technieken, materialen en fabricagemethoden worden keer op keer met elkaar verweven en je krijgt een uitgebreid inzicht in dit traditionele vakmanschap.
Wie gaat er mee
Het boek Waar wij kinderen waren zal je op veel verschillende manieren geboeid houden. Het ambacht van de speelgoedmaker, de bewogen familiegeschiedenis, maar ook de onderwerpen van samenhang en een nieuw begin zorgen voor een verscheidenheid aan onderwerpen binnen deze roman. De stijl is vloeiend en zorgt er met de afwisseling tussen heden en verleden voor dat je door de hoofdstukken heen vliegt. Je merkt in de roman dat Kati Naumann zelf uit een Sonneberg-familie komt met een speelgoedtraditie, omdat de roman niet alleen goed is onderzocht, maar ook een ziel heeft met de familie Langbein, die zoveel andere families vertegenwoordigt. Ongeacht of je van poppen houdt. Kati Naumann is erin geslaagd een authentieke en spannende familieroman te creëren die een cruciale periode uit de Duitse geschiedenis vastlegt en reproduceert. De tijdgeest betovert de lezer met heldere taal en interessante personages.
Mocht je benieuwd zijn naar Kati Naumann haar eerste roman, check dan de recensie van Heimweeland.
€11,99
Direct beschikbaar