Na lang, ongeduldig wachten is het negende boek van Lars Kepler eind 2022 verschenen. In Spin ontmoet je opnieuw de personages die je al zo lang volgt, sommigen sinds het Kepler-debuut Hypnose in 2009. Maar eerst een waarschuwing voor degenen die niet bekend zijn met deze boekenreeks: Lees de boeken in de goede volgorde. En lees geen woord meer van deze recensie totdat je in ieder geval Lazarus uit hebt, dat in 2018 verscheen.
In feite opent het boek Spin met een spoilerwaarschuwing voor degenen die niet bekend zijn met Lazarus in het bijzonder, evenals de Kepler-titel Slaap. Maar niet alleen zou het lezen van Spin veel van het plot in de vorige boeken onthullen. Het niet lezen van de vorige boeken betekent ook dat Spin zijn volledige potentieel niet waar kan maken. Dit is een Kepler-boek voor de persoon die volledig op de hoogte is en honderd procent heeft geïnvesteerd in alles wat leidt tot wat er in het boek staat. De bekende namen flitsen een voor een voorbij en veel eerder bezochte plaatsen krijgen een, niet altijd zo, liefdevol weerzien. Je moet bijblijven om te begrijpen waar het heen gaat.
Wanneer het boek Spin begint, is de aartsvijand van Joona Linna dood, en deze keer echt. Net zoals een steen die in een meer wordt gegooid rimpelingen op het water veroorzaakt, heeft Jurek Walters tirannie van terreur ook zijn naschokken gehad. Op de een of andere manier kunnen Linna en zijn voormalige collega Saga Bauer de duisternis die hen achtervolgt niet van zich afschudden. Het is drie jaar geleden dat Bauer een dreigende ansichtkaart ontving. Maar vanaf het einde van de eerste scène en het einde van een eerste leven, lijkt het erop dat deze nieuwe moordenaar zijn beloofde lijst van negen slachtoffers niet snel genoeg kan doorstrepen. Slachtoffers die allemaal heel persoonlijk worden voor deze gehavende en marginale groep agenten.
Lars Kepler waarschuwt dat in Spin sommige gebeurtenissen uit het boek Lazarus en enkele details uit Slaap onthuld worden.
Kwaad
Spin is een klassieke seriemoordenaarsthriller waarin een hyperintelligente moordenaar speelt met de politie. De moordenaar heeft een duidelijke modus operandi en een ingewikkeld plan voor wat er gaat gebeuren. Kepler laat zijn seriemoordenaars echter niet drijven door enig bijna metafysisch kwaad, maar laat het constant om de vraag draaien waarom het monster een monster werd, zo ook deze keer.
De pagina’s van Spin komen niet alleen tot leven met een psychologisch-, maar ook met een ingewikkeld gewelddadig spel. Bestaande uit slachtoffers en wendingen, puzzels en races tegen de klok, bedrog en angsten, maar vooral een motief dat van ver lijkt te komen. Weg, van iets dat is gezien maar opzettelijk is genegeerd.
Lars Kepler, pseudoniem voor het auteurspaar Alexandra Coelho Ahndoril en Alexander Ahndoril, geeft op geweldige wijze blijk van creatief vermogen. Door de stukken van een nooit wankelend complot samen te stellen, de geest van de seriemoordenaar binnen te dringen, het geweten van de hoofdrolspeler en de meest verborgen angst van de slachtoffers. Om uiteindelijk tot een oplossing te komen die steeds duisterder wordt.
De snelheid van het geweld slaat toe als een stomp in de maag. De logica wordt vastgelegd en de details verwonderen zich terwijl alles onvoorspelbaar is, waardoor je als lezer geen vaste referentiepunten meer hebt, maar overgeleverd bent aan de genade van een kwaadaardige en wraakzuchtige geest die nooit stopt.
Schuld
De Kepler-personages die nog steeds bij je zijn, zullen bijna echt aanvoelen. Je zal het Finse accent van Joona Linna kunnen horen en de vlechten in het haar van Saga Bauer zien. Je hart zal elke keer op hol slaan als je leest hoe het jagende roofdier in Spin zijn web rond zijn slachtoffers spint. Er is echt iets unieks in de manier waarop omgevingen, geluiden en geuren worden beschreven in de Kepler-boeken. Het voelt alsof je erbij bent, precies op het moment dat er iets vreselijks gebeurt.
Het kan zijn dat je enige moeite hebt om bepaalde motieven in het boek te begrijpen. Denk hierbij aan het consequent slechte communiceren van de hoofdpersonen onderling of de keuzes die ze maken. Je vraagt jezelf af of de hoofdpersonen echt niet slimmer zijn dan de keuzes die ze soms maken of dat ze niet geleerd hebben van de keuzes die ze in het verleden maakten. Hierdoor schuurt het een beetje en doet het soms wat surrealistisch aan.
Hoe kan iemand eigenlijk omgaan met het zien en ervaren van zoveel kwaad en dood? De personages zelf worstelen hier regelmatig mee. Zowel wraak als schuld zijn thema’s in Spin. Niet alleen schuldgevoelens over wat je niet hebt gedaan, maar ook schuldgevoelens over wat je wel hebt gedaan. Schuld over wraak waar je van droomt en over wraak die je niet kunt uitvoeren.
De seriemoordenaar van Spin is even wreed als intelligent. Hij haalt inspiratie uit andere seriemoordenaars, implementeert hun methodes en details en verbetert deze met unieke sluwheid. Het lijkt bijna een spel: negen kogels, negen slachtoffers, een tinnen beeldje om te suggereren wie de volgende zal zijn.
Voorzichtig slaat ze het papier en de dunne witte lap opzij, pakt een tinnen figuurtje op – zo klein als een pistoolpatroon – en zet het op het objectglaasje.
Canvas
Spin is een thriller die de verwachtingen niet teleurstelt. Geschreven om verslonden te worden en vol briljante, zeer filmische details. Net als in een grote kaart en een hindernisbaan, leidt Spin je als de lezer ertoe net als de hoofdrolspelers te zijn: trapeze-artiesten op een ingewikkeld canvas dat Spin uitbreidt en aanpast volgens een macaber, dramatisch, gewelddadig maar ingenieus wraakplan. Sommige Kepler-boeken kunnen zelfs afzonderlijk worden gelezen. Maar dit specifieke boek is voor de lezer die alle andere boeken in de serie al verslonden heeft.
€24,99
Op voorraad. Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending!