In De Lijst vormen drie mensen de spil van het verhaal. Een archeologe uit Leiden die in museum Naturalis via oude botten de geschiedenis analyseert en zich net verloofd heeft, de Franse patissier Charlotte die niet liever doet dan taarten bakken en dan meedoen aan een van de meest prestigieuze bakwedstrijden, en modeontwerper Max uit Milaan die met de door hem ontworpen jurk het spektakelstuk van de aankomende fashionweek in handen denkt te hebben.
Op het eerste gezicht lijken de overeenkomsten tussen het drietal onvindbaar, maar al snel wanneer de eerste hoofdstukken vanuit de verschillende perspectieven gelezen zijn, is merkbaar dat er veel meer achter deze personen zit dan enkel het werk dat ze doen of de plaats waar ze leven. De overlijdens in hun omgeving en hun herkomst blijken namelijk veel overeenkomsten te vertonen. Ze staan namelijk alle drie op dezelfde lijst. Een lijst waarvan Erins adoptiemoeder op de hoogte was en haar dochter graag over wilde vertellen. Maar daar kreeg ze de tijd niet voor.
Pijnlijke waarheid
Het boek is makkelijk geschreven en ondanks de drie verschillende verhaallijnen die later in het boek handig worden samengevoegd, goed te volgen. Wat het verhaal sterk maakt is dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten die in de jaren 90 voor flink wat opschudding in de media zorgden. Dit maakt dat het verhaal je wellicht bekend voorkomt, maar de auteur geeft daar ook haar totaal eigen draai aan. Toch denk je na het omslaan van de laatste pagina even opnieuw na over wat je zojuist gelezen hebt en de bevestiging dat dit dus voor een deel echt is gebeurd. Een pijnlijke waarheid.
Sommige geheimen kunnen het daglicht niet verdragen
Tegelijkertijd zorgt het tempo ervoor dat sommige personages niet goed genoeg worden uitgewerkt, of anders gezegd: ze verdienen het om méér over te weten te komen. Dit geldt bijvoorbeeld voor Teun, de collega van Erin. Er is een heel snelle opbouw van zijn personage. Mede door de verhouding tussen hem en Erin die in het boek van de een op de andere dag een hoogtepunt bereikt. Maar aan het einde van het boek weet je eigenlijk nog steeds niks van hem. Dit zorgt er onder meer voor dat je gaat denken dat hij veel meer betrokken is bij het verhaal dan dat hij is.
Aan de andere kant siert het Boersma dat ze naast de verhouding tussen de twee, in de andere verhaallijnen ook heel erg inzoomt op de achterliggende misstanden waar dit boek in de essentie om draait. Maar hier zal niet te veel over worden uitgeweid zonder de ontknoping prijs te geven.
Geen moment saai
Het tempo in het boek ligt hoog, waardoor het geen moment saai is. In het verhaal gaan er aardig wat jaren overheen, maar je hebt nooit gevoel alsof je het als lezer niet kunt bijhouden. Alles wat er gebeurt is helder en als er naar een eerdere situatie wordt teruggegrepen weet je waarom. Juist omdat er jaren overheen gaan wordt het verhaal mooi rond, al is de totale afloop vandaag de dag nog niet helemaal bekend.
Er is gedegen onderzoek geweest om het verhaal de sfeer mee te geven van de locatie en de tijd waarin het zich afspeelde. Dit maakt het boek van hoge kwaliteit en extra interessant. En waarschijnlijk enigszins herkenbaar voor betrokkenen.
Bestsellerauteur
Marelle Boersma is een bestsellerauteur waarvan haar boeken Vals Alarm en Ik volg je de bekendste zijn. Van die eerste werden meer dan 100.000 exemplaren verkocht. En het won de tweede prijs bij de uitreiking van de Thrillerawards in 2012. Met De Lijst gaat Boersma terug naar haar basis. Namelijk dat van waargebeurde gebeurtenissen omzetten in een spannende thriller. Ze reist regelmatig naar de plek des onheils om de situatieschets en de sfeer van haar boek goed te kunnen bepalen.
Pingback: Chris Vuklisevic - Thee voor de geesten - Play Watch Read