Mooier op Papier? – Assassin’s Creed

Boekverfilmingen zien we tegenwoordig in overvloed en zo ook zijn er steeds vaker games gebasseerd op boeken. Maar hoevaak zien we nu boeken gebasseerd op games? In 2007 werd de gameserie Assassin’s Creed gelanceerd en met succes. Hedendaags zijn er al acht primaire games uitgekomen, terwijl er ook genoeg spin-offs beschikbaar zijn. De eerste game bleek zelfs zo’n groot succes, dat Oliver Bowden gevraagd werd om een boek te schrijven wat hand in hand ging met Assassin’s Creed 2, genaamd Assassin’s Creed: Renaissance. Sindsdien is voor elke primaire game een boek verschenen, inclusief een boek dat bij de allereerste game hoort. Maar hoe verhouden de boeken zich nu tegenover de games?

De Assassin’s Creed-games draaien vooral om het gevecht tussen de Assassin’s en de Templar Knights, waarbij de titel al doet suggereren, de Assassin’s worden afgespiegeld als de ‘good guys’. Als Assassin is het jouw taak in de games om de plannen van de Templars te dwarsbomen, wat vaak gepaard gaat met veldslagen, maar ook voornamelijk moorden, je bent immers een sluipmoordenaar. Al springend en klimmend door oude steden, welke zoveel mogelijk naar historie zijn gemaakt, ga je op zoek naar je doelwitten. Of je het doelwit uiteindelijk met je zwaard te lijf gaat, of sluipend van achter neersteekt maakt eigenlijk niet uit, zolang het doelwit maar doodgaat.

Assassins-Creed-2-PC-25

De games zitten dan ook vol met actievolle momenten, de speler moet natuurlijk niet in slaap vallen. Dit geldt ook gelijk voor de boeken. De (meeste) boeken proberen zoveel mogelijk het verhaal van de games te vertellen, wat betekent dat alle actiemomenten ook aanwezig zijn in de boeken. Dit zorgt in de boeken ook voor een hoog tempo, misschien voor een boek wel iets te hoog. Gelukkig nemen de boeken ook de tijd om enigszins de omgevingen te omschrijven, al kan dit niet tippen aan de ervaring die iemand kan opdoen in de game.

Maar toch is Assassin’s Creed mooier op papier en zijn de boeken een zeer waardevolle aanvulling voor de serie. In de games heeft de speler alle vrijheid om te kiezen voor een eigen methode voor een moord. Uiteraard is dit niet mogelijk in het boek, maar Oliver Bowden heeft er juist voor gezorgd dat elke moord een unieke ervaring wordt met veel detail. Zo is er een pastoor in Assassin’s Creed 2 het doelwit, die zich heeft verscholen bovenop een hoge dunne toren. Destijds heb ik er voor gekozen om de beste man van de toren te duwen. In het boek wordt echter een heuse worsteling in de grote wenteltrap van de toren beschreven, waarna het leven langzaam uit de ogen van de pastoor wegtrekt. Het zijn dit soort momenten waar het verschil tussen een relatief goed geschreven boek zich echt kan onderscheiden van een game.

assassins_creed_3_ignite_the_revolution-HD

De meeste boeken van de serie proberen het verhaal van de games mooier te omschrijven, wat in de meeste gevallen ook zeker lukt. Echter, het boek van Assassin’s Creed 3, genaamd Assassin’s Creed: Forsaken, doet echt iets anders. In de game wordt er voornamelijk met Assassin Connor gespeeld, maar in het begin ook met diens vader en aartsvijand Haytham. Het boek vertelt echter het volledige levensverhaal van Haytham, vanaf zijn geboorte en tot hoe hij zijn ouders verloor, tot aan zijn dood. Het boek kan dan ook gezien worden als een soort dagboek van Haytham. Uiteraard heeft het boek overlappende moment met de game, maar het zijn voornamelijk nieuwe momenten die de speler van Assassin’s Creed 3 nog niet kent.

De boeken van Assassin’s Creed zijn hooguit redelijke boeken wanneer men ze niet relateert aan de games. Dit is dan ook vooral te wijten aan het hoge tempo in de boeken. Echter zijn de boeken wel een prachtige toevoegingen aan de Assassin’s Creed-serie. Het is Oliver Bowden helaas niet gelukt om de beleving qua omgevingen die de speler in de game krijgt na te bootsen in de boeken. Wat hem echter wel is gelukt, is het prachtig omschrijven van dat gene waar de games uiteindelijk om draaien: de gevechten en moorden van sleutelfiguren. Daarnaast zorgt het uitstapje van het boek Forsaken ervoor dat de boeken niet alleen gezien kunnen worden als een geschreven versie van het verhaal, maar ook echt een andere kant van het geheel laten zien. Dat maakt dat de primaire games van Assassin’s Creed mooier op papier zijn.

Written by
Ooit begonnen als game-redacteur bij het toenmalige Undercover-Gaming groeide Kevin al snel uit als een vaste waarde voor het team. Binnen no-time was hij te vinden in het management. In de loop der jaren is zijn takenpakket flink veranderd, maar zo af en toe zul je toch nog eens een aritkel van deze jonge heer vinden op de Undercover-Network!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.