Mooier op Papier? – Eragon

Het is tegenwoordig een bekend fenomeen: een boekenserie waarvan de verfilming van het eerste boek al een paar jaar na uitgave van het boek in de bioscoop te zien. Dat terwijl de boekenserie bij lange na nog niet is afgesloten. Denk maar eens aan ‘De Labyrintrenner’-serie, of de ‘Hongerspelen’-serie, waarbij de eerste film vier jaar na het boek in de bioscoop te zien was. Rond 2006 was er ook een boekenserie in opkomst door de jonge schrijver Christopher Paolini, namelijk de ‘Het Erfgoed’-serie. Het eerste boek van deze serie, genaamd ‘Eragon’, kreeg al binnen een jaar of vier zijn eerste film. Het filmen begon zelfs al in dezelfde maand wanneer het tweede boek van deze serie, ‘Oudste’, uitkwam. Maar wat was de invloed van deze vroege verfilming voor de kwaliteit van de film?

In de ‘Het Erfgoed’-serie staat het personage Eragon, naar wie het eerste boek is vernoemd, centraal. Al snel in het boek vindt Eragon een vreemde blauwe steen. Niet heel veel later komt hij erachter dat het niet zomaar een steen is, maar een heus drakenei waar een blauwe kleine draak uitkomt. Eragon probeert de draak voor iedereen om hem heen schuil te houden, terwijl hij ondertussen een bijzondere geestelijke band met de draak opbouwt. Galbatorix, de heersende koning van het land en de enige overgebleven drakenrijder komt erachter dat het blauwe ei is uitgekomen. Laat nu net Galbatorix ook de oorzaak zijn dat er, voordat het ei uitkwam, nog maar één drakenrijder in het land was. Je raadt het al, de klopjacht op Eragon is begonnen en zijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

76c47f07939a4c3cbf813c938776da1c

Een verfilming van een boek van een jonge getalenteerde schrijver over draken, vreemde wezens, een machthebbende koning en magie, wat kan hier nog verkeerd aan gaan? Helaas bleek de verfilming echter een draak van een film te zijn, ondanks voor 2006 indrukwekkende CGI van de draak Saphira. Oké, de film is op zich vermakelijk en het acteerwerk is niet eens heel slecht gedurende film. Toch is er nooit een verfilming geweest van het tweede boek ‘Oudste’, ondanks het open einde van de eerste en enige film.

Dit probleem is, waarschijnlijk, vooral te wijten aan de slechte timing van de film en alle veranderingen die zijn doorgevoerd ten opzichte van het verhaal. Bijna elke verfilming, zo niet alle, verandert details uit het boek om de film aantrekkelijker te maken voor het kijkend publiek. Hier heeft de film echter zijn allereerste fout al begaan; dwergen die boven schouderhoogte uitkomen in de film, lange boosaardige gehoornde wezens die zonder hoorns niet boven normale mensen uitkomen en zo zijn er meerdere voorbeelden te vinden. Deze wezens worden prachtig beschreven in alle details in de boeken, maar in de films zijn het detailloze wezens welke minder goed te onderscheiden zijn en daardoor minder indrukwekkend. Ditzelfde geldt al helemaal voor de afwisselende omgevingen die beschreven worden in het boek, welke bijna volledig worden weggelaten en overgeslagen in de film.

Dit zijn echter punten die je in bijna elke verfilming tegenkomt. Het grootste probleem, zeker voor fans van de boekenserie, zijn toch een stuk opzichtiger. Het eerste boek volgt alleen maar Eragon en zijn reisgezellen, terwijl alle volgende boeken meerdere verhaallijnen vertellen. Zo begint ‘Oudste’ al snel met het verhaal van Roran, de broer van Eragon. In de verfilming van het eerste boek worden echter karakters vermoord of weggelaten, welke in boeken twee en drie zeer belangrijke rollen spelen. Zo wordt bijvoorbeeld de Ra’zac, kwaadaardige wezens die mensen eten, vermoord in de film. De Ra’zac spelen echter een zeer cruciale rol in de verhaallijn van Roran. Zo zijn er meerdere voorbeelden van te grote afwijkingen ten opzichte van het boek.

eragon-movie-soundtrack

Persoonlijk denk ik dat dit probleem vooral voort komt uit het feit dat de verfilming van het eerste boek begon voordat het tweede boek officieel uitkwam. Uiteraard zal Christopher Paolini zich wel wat bemoeid hebben met de verfilming, maar het is wel duidelijk dat de timing van de film het zeer moeilijk maakt om te voorspellen welke aanpassingen wel en niet kunnen in de film om verfilmingen van de andere boeken mogelijk te maken. Zeker aangezien ruim een jaar nadat de film uitkwam bekend werd dat de serie van een trilogie naar een serie van vier boeken ging.

De boeken van de ‘Het Erfgoed’-serie proberen alles in zoveel mogelijk details te beschrijven. Ondanks dat critici vinden dat de boeken teveel lenen van andere bekende series, zijn de boeken populair onder het ‘normale volk’. Het is dan ook jammer dat de verfilming van het eerste boek dan ook een draak van een film is geworden, doordat ze verkeerde keuzes hebben gemaakt in het veranderen of weglaten van details, maar vooral door de slechte timing waardoor een vervolgfilm niet eens goed mogelijk was. Hopelijk gaat nog ooit iemand proberen deze boekenserie opnieuw te verfilmen, want de serie verdient het.

Geschreven door
Ooit begonnen als game-redacteur bij het toenmalige Undercover-Gaming groeide Kevin al snel uit als een vaste waarde voor het team. Binnen no-time was hij te vinden in het management. In de loop der jaren is zijn takenpakket flink veranderd, maar zo af en toe zul je toch nog eens een aritkel van deze jonge heer vinden op de Undercover-Network!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.