Ragnar Jónasson – De Duisternis

Samenvatting
In De Duisternis van Ragnar Jónasson gaat rechercheur Hulda Hermannsdóttir bijna met pensioen en mag ze nog één cold case onderzoeken. Terwijl ze zich in de zaak verdiept, worden via flashbacks haar eigen verleden en een tragische geschiedenis uit 1948 onthuld. De afwisseling tussen deze verhaallijnen creëert spanning en psychologische diepgang. Jónassons sobere stijl versterkt deze de kille, beklemmende sfeer. Terwijl het schokkende einde een onuitwisbare indruk achterlaat.
7.5

Met De Duisternis introduceert Ragnar Jónasson een nieuw en intrigerend hoofdpersonage: Hulda Hermannsdóttir, een doorgewinterde rechercheur van de politie in Reykjavik. Dit eerste deel van de Hulda-trilogie wijkt af van de standaard Scandinavische misdaadromans door zijn psychologische diepgang en onverwachte vertelstructuur. Jónasson staat al bekend om zijn sfeervolle thrillers en De Duisternis stelt daarin zeker niet teleur. Maar is dit boek vooral een solide detective of schuilt er meer achter?

Hulda Hermannsdóttir staat aan de vooravond van haar pensioen, maar dat nieuws komt harder aan dan verwacht. Haar baas, Magnus, maakt haar abrupt duidelijk dat ze sneller moet vertrekken dan ze had gedacht. Binnen twee weken wordt ze vervangen door een jongere, ambitieuzere collega. In een laatste poging om zich nuttig te maken, mag ze één cold case uitkiezen. Ze duikt in een onopgeloste zaak rond de dood van een jonge Russische asielzoekster.

Naast Hulda’s onderzoek volg je in afwisselende hoofdstukken het verhaal van een jonge vrouw in 1948, die gedwongen wordt haar pasgeboren kind af te staan. Hoe deze verhaallijnen samenkomen, is één van de grote mysteries die Jónasson langzaam ontrafelt. Ondertussen zorgt de kille, ruige IJslandse natuur voor een beklemmende sfeer. Waarin de kou en eenzaamheid voelbaar worden en het landschap haast als een personage op zichzelf fungeert.

De Duisternis

Het boek wisselt voortdurend tussen Hulda’s onderzoek, flashbacks naar haar verleden en de tragische verhaallijn van de jonge moeder uit 1948. Deze opbouw zorgt voor een psychologische gelaagdheid die de spanning gaande houdt. De schrijfstijl van Jónasson is sober en efficiënt. Dit houdt het tempo hoog en sleept je als lezer steeds verder mee. Hij creëert een sfeer die doordrenkt is van kilte, niet alleen in het IJslandse landschap maar ook in de onderlinge relaties en het thema van afwijzing. De manier waarop hij verschillende verhaallijnen weeft – van een moordonderzoek tot een tragische familiegeschiedenis – zorgt voor een beklemmend gevoel.

Doordat het verhaal in de derde persoon wordt verteld, krijg je als lezer een breed perspectief op zowel Hulda’s onderzoek als haar verleden. Deze keuze draagt bij aan de kille, observerende sfeer die Jónasson zo effectief neerzet. De afstandelijkheid van de vertelstijl sluit goed aan bij Hulda’s karakter: net als zijzelf laat het verhaal weinig sentiment toe, maar sijpelen de emoties er des te wranger doorheen.

Wat De Duisternis echt onderscheidt, is het schokkende einde. Net op het moment dat je denkt dat je de richting van het verhaal begrijpt, neemt Jónasson een onverwachte, gewaagde wending. Dit is geen standaard thriller – het einde laat je achter met een gevoel van verbijstering en maakt nieuwsgierig naar de rest van de trilogie.

Ragnar Jónasson - Hulda 1 - De Duisternis

Hulda 1

Hulda Hermannsdóttir is geen standaard rechercheur. Ze is 64 jaar, op het randje van pensioen en heeft haar hele leven moeten vechten in een mannenwereld. Ondanks haar indrukwekkende carrière heeft ze nooit de erkenning gekregen die ze verdient. Haar bitterheid en afstandelijkheid maken haar een complex en geloofwaardig personage. Ze is geen warm, moederlijke figuur; maar iemand die gehard is door het leven.

Door flashbacks leren we meer over haar verleden: haar jeugd, haar huwelijk en de persoonlijke geheimen die ze met zich meedraagt. Jónasson speelt soms met het idee dat Hulda een onbetrouwbare verteller is, wat een extra laag toevoegt aan het verhaal. Ook haar eenzaamheid en verlangen naar verbinding komen goed naar voren, vooral in haar aarzelende poging tot een nieuwe romance na jaren van weduwschap. De bijpersonages zijn minder gelaagd, maar dat lijkt een bewuste keuze. Dit boek draait echt om Hulda.

‘Hoe ik u gevonden heb…?’ herhaalde Hulda zacht. ‘Wilt u niet worden gevonden?’ stelde ze toen als tegenvraag, om het gesprek op gang te brengen, hoewel ze wist dat ze de woorden van de vrouw verdraaide.

Sterke start van een nieuwe boekenserie

De Duisternis is een sterke start van een nieuwe serie en biedt meer dan alleen een klassieke whodunit. De psychologische diepgang, de dreigende atmosfeer en de gedurfde wending op het einde tillen dit boek boven de gemiddelde Scandinavische thriller uit.

Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van langzaam ontvouwende thrillers met een weemoedige ondertoon. Als je houdt van misdaadverhalen die niet gedreven worden door actie, maar door psychologische spanning en een unheimische sfeer, dan is dit een must-read.

Geschreven door
Haar vrije tijd brengt Shanne het liefst lezend door, verdiept in een goed boek. Daarnaast speelt ze regelmatig een game of twee en kijkt ze graag een meeslepende film of serie.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.