Recensie: Douglas Adams – The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy

Deze verhalenbundel mag dan wel geschreven zijn in 1985, het is, was, wordt en blijft nog steeds een tijdloos en fantastisch verhaal. Het wachten is nog wel op een omnibus 2, en hoewel er nog niets over bekend is, lokt de 1 op de kaft van dit boek toch wel enige hoop uit. De lovende woorden op de achterkant van de kaft zijn terecht, Douglas Adams is echt een geweldig goeie schrijver, heeft een briljante manier van plotopbouw, maar bovenal veel humor. Het boek ontlokt regelmatig een lach hardop, dus mocht je het gênant vinden om in het openbaar in lachen uit te barsten, bewaar deze omnibus dan vooral voor thuis!
9.5

Als de aarde wordt opgeblazen omwille van de aanleg van een intergalactische snelweg, ontspringt alleen Hugo Veld de dans, omdat de buitenaardse lifter Amro Bank toevallig zijn vriend is. Hugo is wat van slag door dit alles. Zeker nu hij is opgepikt door een gestolen ruimtejacht, aangedreven door onwaarschijnlijkheid. Het enige wat hij wil is gewoon zijn koffie! Gelukkig is daar het restaurant aan het einde van het heelal. Dit is het begin van een bizarre reis door de ruimte, waarin voor Hugo niets meer is wat het lijkt…

GEEN PANIEK!

‘GEEN PANIEK’, valt er op de kaft van het Transgalactisch Liftershandboek te lezen. Op aanraden van Amro zou Hugo toch eens door dit boek moeten bladeren; er staat immers een hoop informatie in over vrijwel elke uithoek van het heelal die door de miljoenen jaren heen door diverse lifters is verzameld. Maar of de geruststellende leus op de voorkant nou werkelijk effect heeft op Hugo is nog maar de vraag, hij is immers geheel onvrijwillig van huis en haard verstoken geraakt door de ellendige Vogoniërs.

Allereerst moet gelijk gezegd worden: Wat een fantastisch boek is dit! Zelfs voor mensen die geen fan zijn van sciencefiction, of die nog geen kennis hebben gemaakt met dit genre, is dit boek een fantastische titel om mee te beginnen. Toegegeven, het is niet het meest korte verhaal denkbaar, maar van de lengte merk je niks. Wel moet je van een goeie dosis absurditeit houden, want los van het feit dat sciencefiction al enig fantasievermogen verlangt, is dit een terugkerend thema. Het verhaal zit verder boordevol bizarre situaties, maar bovenal vol met gortdroge, sarcastische en soms gitzwarte humor. Hierdoor wordt je vanaf pagina een meegezogen, en is wegleggen (bijna) geen optie meer.

Het hoofdprobleem van tijdreizen is heel eenvoudig een kwestie van grammatica, en het voornaamste werk dat men wat dit betreft dient te raadplegen, is het Tijdreizigershandboek der 1001 vervoegingen van dr. Aart Straatmelder. Daarin kun je bijvoorbeeld vinden hoe je iets moet beschrijven wat je bijna was overkomen in het verleden voor je het omzeilde door twee dagen vooruit in de tijd te springen om het te omzeilen.

Het restaurant aan het einde van het heelal

De immense verstrooidheid van Hugo (of dit nu wordt veroorzaakt door de omstandigheden of zijn karakter laat Adams over aan de lezer) steekt enerzijds enorm af tegen het verhaal, maar vult dit tegelijk ook weer heel erg aan. Ja, dit klinkt tegenstrijdig, maar gek genoeg is dat het niet. Dit past juist volledig in de onwaarschijnlijkheid die als een rode draad door het boek loopt. Vooral in ‘Het restaurant aan het einde van het heelal’ bereikt deze sfeer een soort ultimatum, waar je als lezer verzeild raakt in een situatie die zo bizar is dat je je Hugo’s reactie inmiddels goed kunt voorstellen.

En dan is er nog de robot Theo. Zonder al teveel over hem prijs te geven kun je je zijn (voorgeprogrammeerde) gevoelens ook enorm goed voorstellen, en zijn deze voor het merendeel terecht. Ook andere personages die met meer of mindere mate een rol spelen vormen allemaal een onmisbaar onderdeel en voegen elk met hun kijk op de situatie en hun karakters een geweldig geheel die dit hele absurde verhaal een solide houvast geven. Overigens is er van dit verhaal initieel een luisterspel verschenen in Groot-Brittannië, maar is er ook een verfilming en een (moeilijk te verkrijgen) prentenboek.

Komt er nog een omnibus 2?

Over de film die is verschenen valt een hoop te zeggen en hoewel deze deels raakvlakken heeft met het boek, volgt het boek toch voor het grootste gedeelte een andere verhaallijn. Dus zelfs al heb je de filmversie gezien, is het nog steeds (meer dan) de moeite waard om dit boek te lezen. Deze omnibus bevat de eerste drie verhalen van een reeks van in totaal vijf. Deze drie zijn: ‘Het Transgalactisch Liftershandboek’, ‘Het restaurant aan het einde van het heelal’ en ‘Het leven, het heelal en de rest’. Missende in deze uitgave zijn dus nog ‘Tot ziens en bedankt voor de vis’ en ‘Grotendeels ongevaarlijk’. Hoewel je als lezer geen genoeg kan krijgen van deze verhalen, is het op zich geen ramp dat de omnibus eindigt bij het derde verhaal. Deze eindigt namelijk niet bepaald met een open einde en voelt dus prima afsluitend aan. Er is momenteel nog niks bekend over een eventuele tweede omnibus, maar de 1 op de kaft van dit boek is natuurlijk wel behoorlijk suggestief.

Afgelopen jaar zou Douglas Adams vijfenzestig jaar geworden zijn, ware het niet dat hij in 2001 helaas al jong is overleden. Toch is er ter gelegenheid van zijn vijfenzestigste verjaardag deze omnibus uitgebracht, in een prachtige hardcover die mooi ontworpen is. Ook heeft Adams een aantal reeksen van Dr. Who op zijn naam staan, dit is een alom bekende sciencefiction serie die uitgebracht is bij de BBC. Een ander bekend werk van hem is ‘Dirk Gently’s Holistic Detective Agency’: een verhaal over een detective die, terwijl hij een mysterie oplost, ook de onderliggende benedenaardse maatstaven en verhoudingen probeert prijs te geven. Oh, en hij eet natuurlijk pizza.

Acquitted - Seizoen 1
Acquitted - Seizoen 1
Het eerste seizoen van de serie