Recensie: Alice Feeney – Hij & Zij

In Blackdown, een slaperig Brits plaatsje, wordt een vermoorde vrouw aangetroffen. Hij (rechercheur Jack Harper) en zij (verslaggeefster Anna Andrews) treffen elkaar bij de plaats delict, wantrouwend naar elkaar door hun gedeelde verleden. Hij & Zij is absoluut geen slecht boek. In tegendeel zelfs: het is vlot geschreven, de schrijfstijl is prettig en het is een verhaal dat je in een keer wil uitlezen, maar het boek laat je niet verbluft achter zoals je inmiddels misschien gewend bent van Alice Feeney. Dit boek is zeker een aanrader, mits je er met getemperde verwachtingen aan begint.
6.5

Moord in een slaperig plaatsje

In Blackdown, een slaperig Brits plaatsje, wordt een vermoorde vrouw aangetroffen. Verslaggeefster Anna Andrews is snel ter plaatse, tot grote ergernis van rechercheur Jack Harper die het onderzoek leidt. Hij vermoedt dat zij bij de moord betrokken is, maar wordt zelf een verdachte in zijn eigen onderzoek. Wie van hen vertelt er niet de hele waarheid en wie van hen liegt er om geheimen te houden voor wat ze zijn?

Anna Andrews en Jack Harper hebben zo hun redenen om elkaar te niet te vertrouwen: zij hebben een geschiedenis samen. Beiden vertellen over hun verleden door middel van flashbacks in een verder chronologisch verhaal. Je komt steeds meer te weten over wie ze zijn en wat ze hebben meegemaakt, wat een weerslag blijkt te hebben op de huidige situatie. Jack Harper geeft wat weg van wat er in het recente verleden is gebeurd, Anna Andrews voert je mee terug naar haar tienerjaren.

Als leugens maar vaak genoeg worden verteld, kunnen ze waar lijken, en iedereen hoort weleens een stemmetje in zijn hoofd dat iets zegt wat zo schokkend is dat we pretenderen dat het niet ons eigen stemmetje is. Ik weet precies wat ik die avond hoorde, toen ik bij het station wachtte tot zij voor het laatst thuiskwam.

Twee vertellers: hij en zij

Het verhaal speelt zich af in het nu (rondom het moordonderzoek), beslaat slechts enkele dagen en wordt afwisselend verteld door hem en haar. Dit gebeurt op een natuurlijke, vloeiende manier die erg prettig werkt. Zo vertelt hij bijvoorbeeld hoe hij haar wegstuurt bij het plaats delict, waarna zij het verhaal vervolgt op het punt dat zij net weg is gestuurd. Hij en zij komen elkaar vaak tegen doordat beiden door hun werk bezig zijn met dezelfde moordzaak. Daardoor krijg je twee halve verhalen te horen die samen één moeten vormen, maar waarbij voor de vertellers ruimte genoeg is om hun dubbele agenda bij te houden.

Dat beiden laten blijken goed te kunnen liegen en het feit dat Anna Andrews een drankprobleem heeft maken het onbetrouwbare vertellers. Af en toe wordt het verhaal niet door hem of door haar verteld, maar door de moordenaar. Een slimme zet om de zoektocht naar de moordenaar spannend te houden. Het geeft soms een kijkje in het handelen van de moordenaar of geeft iets prijs over wat voor een persoon het is, maar het geeft nooit zijn of haar identiteit weg. Alles wat de moordenaar zegt kan aansluiten op wat Jack Harper vertelt, maar ook op de dingen die Anna Andrews beweert.

Verbluffende ontknoping?

Waar je bij een Alice Feeney-boek op kunt wachten is de verbluffende ontknoping. Met haar eerste boek, Soms lieg ik, legde ze de lat erg hoog door met een plottwist te komen die je mond open laat vallen van verbazing. Met haar tweede boek, Ik weet wie je bent, sloeg ze echter de plank een beetje mis: die ontknoping was té ongeloofwaardig en kwam volledig uit de lucht vallen. Hoe zit dat met dit boek? Kan de ontknoping van haar derde literaire thriller die van haar eerste overtreffen, of zelfs maar evenaren? Nee, helaas niet. Al is deze zeker een stuk beter dan die van het vorige boek.

Het valt niet goed uit te leggen waarom de ontknoping zijn doel mist zonder iets te spoilen voor diegenen die het boek nog niet hebben gelezen. Het komt erop neer dat het wat en waarom wel kloppen, maar dat het hoe onmogelijk is. Wat wel goed gedaan is, is dat met terugwerkende kracht een aantal uitspraken een andere betekenis krijgen en een aantal onthullingen een ander licht schijnen op wat je dacht te weten. Dit zijn de elementen die een ontknoping als deze zo sterk kunnen maken, zo kan het antwoord al die tijd al voor je neus liggen zonder dat je het ziet. Deze elementen hadden wel wat sterker aanwezig mogen zijn.

Het mooist vond ik de blik in haar fraaie blauwe ogen vlak voor ik haar vermoordde. Het was een uitdrukking die ik nooit eerder op haar gezicht had gezien – angst – en die stond haar heel goed. Het was net alsof ze al wist dat er iets heel ergs stond te gebeuren.

Afstandelijke personages

De boeken van Alice Feeney moeten het niet hebben van de actievolle momenten of van de cliffhangers aan het eind van elk korte hoofdstuk, maar juist de intrige rondom de hoofdpersonages. Probleem hier is dat de hoofdpersonen afstandelijk lijken, het is moeilijk om empathie voor ze te voelen. Dat terwijl hun achtergrondverhalen daar genoeg aanleiding voor zouden moeten geven. Er is iets aan de schrijfstijl waardoor de personages niet echt tot leven te lijken komen, maar het is lastig om de vinger op de zere plek te leggen.

Alles bij elkaar klinkt dit vrij negatief, maar ondanks dat is Hij & Zij absoluut geen slecht boek. In tegendeel zelfs: het is vlot geschreven, de schrijfstijl is prettig en het is een verhaal dat je in een keer wil uitlezen. Echter laat het boek je niet verbluft achter en waarschijnlijk ben je het verhaal alweer snel vergeten. Wie dit boek leest met een getemperde verwachting zal er zeker een goede tijd mee beleven, maar het is niet de verrassing van het jaar.

Hij & zij
Hij & zij
€20,99