Recensie: Alice Feeney – Soms lieg ik

In Soms lieg ik krijg je het verhaal vanuit het perspectief van Amber: een vrouw die in coma ligt met het locked-in-syndroom. Ze krijgt alles mee, maar kan geen spier bewegen. Auteur Alice Feeney geeft je steeds kleine stukjes informatie, die uiteindelijk samenkomen in een verrassende ontknoping. Het verhaal zal zeker nog een tijdje in je hoofd blijven zitten en het is dan ook zeker de moeite waard om op het internet de gedachten van anderen te lezen. Klein minpuntje is dat de betrokkenheid bij de hoofdpersonages niet heel erg sterk is, maar hun achtergronden zijn zeker interessant genoeg. Soms lieg ik is een absolute aanrader die je het liefst in een ruk uit leest.
8

Locked-in-syndroom

Amber Reynolds ligt in coma en heeft het zogeheten locked-in-syndroom. Ze hoort alles, maar kan geen spier in haar lijf bewegen. Haar gedachten worden gepijnigd door de flarden informatie die ze krijgt van haar (ongenodigde) ziekenbezoekers en het feit dat ze niet meer kan herinneren wat er is gebeurd. Wat ze wel zeker weet is dat iemand liegt over wat er gebeurd is en dat haar leven nog steeds in gevaar is. Lukt het haar om wakker te worden voordat het te laat is?

Over de schrijver

“Soms lieg ik” is een literaire thriller geschreven door Alice Feeney, die met dit boek debuteerde als auteur. Ze werkte vijftien jaar lang bij de BBC als verslaggever, nieuwsredacteur en producer. Na een aantal jaren in Londen en Sydney te hebben gewoond, heeft ze zich nu gesetteld op het platteland in Surrey. Ze heeft een goed concept bedacht voor haar debuut en werkt nu aan haar tweede boek: Sometimes I Kill, wat waarschijnlijk aansluit op Sometimes I Lie, zoals dit boek is getiteld.

Spannend tot het laatste moment

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Amber. Je krijgt als lezer het dagboek van haar kindertijd voorgeschoteld, de periode voorafgaand aan het ongeluk en de periode dat ze in coma ligt. Zo krijg je het hele verhaal lang steeds kleine stukjes informatie, die steeds meer op zijn plek vallen. Dat maakt dat je het boek snel wil uit lezen. Hoe steekt de vork in de steel en hoe passen alle stukjes in elkaar? Feeney verrast je meerdere keren met plotwendingen om uiteindelijk tot een verbluffende ontknoping te komen.

De laatste zinnen van het boeken zetten je wel aan het denken. In eerst instantie lijkt het een erg afgezaagde afsluiter, maar toch blijkt het er wel een die je aan het denken zet. Omwille van spoilers valt daar weinig over te zeggen, maar het is zeker een aanrader om na het lezen van dit boek een op het internet te zoeken naar theorieën van anderen. Voor wie lekker een boek wil lezen zonder erbij na te denken is dit boek ook wel geschikt, want het einde is op een kleinigheid na gesloten. Waarschijnlijk maakt het boek wel minder indruk als je niet stilstaat bij het verhaal dat tussen de regels door wordt verteld.

Er zijn drie dingen die je over me moet weten:
1. Ik lig in coma
2. Mijn man houdt niet meer van me
3. Soms lieg ik

Houd je hoofd erbij

Het verhaal loopt op meerdere manieren door elkaar en je moet goed opletten wat je leest. De verteller is Amber, maar niet alles wat ze zegt is waar. Ten eerste ligt ze in een coma en kan ze waan en werkelijkheid niet altijd goed uit elkaar houden. Ook is een van de eerste dingen die ze vertelt het feit dat ze soms liegt, wat natuurlijk ook de titel van het boek is. Daarbij valt ze vaak weg omdat de vermoeidheid het wint van de oplettende geest. Kortom: genoeg manieren om je als lezer in verwarring te laten raken en te laten twijfelen aan wat je moet geloven.

De schrijfster heeft daarmee een erg goed boek neergezet. Om te beginnen is het concept origineel, maar ze heeft het ook heel goed uitgewerkt. De kleine aanwijzingen doorheen het boek komen uiteindelijk samen, maar de oplettende lezer krijgt daarmee ook een voorsprong op de plotwendingen. Je kan ze immers zien aankomen, maar waarschijnlijk verbaas je je er pas bij de ontknoping over dat je al zoveel hints hebt gekregen. Ondanks dat het verhaal niet eenvoudig in elkaar zit, lijkt het wel te kloppen en zonder plotholes te zijn.

Claire en Amber in de hoofdrol

Hoewel het zo lijkt, draait het boek ook vooral om alle andere mensen uit Ambers omgeving, waaronder haar zus Claire. Niet alle personages zijn even interessant of zijn niet persoonlijk genoeg. Hoe het afloopt met de verschillende personages speelt daarmee niet een grote rol in de drang om het boek uit te lezen. Wel krijgen alle personages genoeg aandacht en kom je als lezer redelijk veel te weten, maar toch zorgt dat er niet voor dat je niet echt om ze gaat bekommeren. Ook hier wil je vooral te weten komen waarom de relatie tussen Claire en Amber is zoals die is.

Just F*cking Do It
Just F*cking Do It
Laat los wie je denkt te moeten zijn en heb een geweldig leven