Recensie: Luke Allnutt – Alleen voor jou

Alleen voor jou is een roman die drijft op het zwaarbeladen thema van een ziek kind. De aangesproken emoties maken het voor de lezer een toegankelijk boek dat stilistisch gezien geen meesterwerk is maar de omstandigheden rondom zwaar nieuws binnen een gezin kenmerkend afbeeldt.
6

Reflectie op maatschappij en gezinsleven

Rob en Anna kunnen als stel over alles praten. Zelfs als het stichten van een gezin een zwaar, pijnlijk en emotioneel proces blijkt te zijn, blijven de twee vasthouden aan elkaar. Uiteindelijk wordt hun zoontje Jack geboren en lijkt het jonge gezin eindelijk te kunnen beginnen aan een perfect leven. Maar dan wordt de ergste nachtmerrie van elke ouder werkelijkheid: Jack wordt ernstig ziek.
In Alleen voor jou proberen Rob en Anna om te gaan met de ziekte van hun zoontje en zien hoe niet alleen hun kind maar ook zijzelf en hun relatie lijdt onder de zware omstandigheden.

Het eerste gedeelte van Alleen voor jou van Luke Allnutt doet nogal geforceerd aan. Met korte zinnen en vreemd poëtisch georiënteerde vergelijkingen probeert Allnutt de donkere sfeer te creëren die het lijden van Rob dient te illustreren. Deze zorgen er echter juist voor dat de lezer uit die zo gekunstelde sfeer wordt getrokken.
Dit wordt gelukkig weer enigszins rechtgetrokken als het hoofdpersonage Rob overgaat op de vertelling van zijn zoontje. De liefde die Rob als vader heeft voor zijn vrouw en kind is herkenbaar en sterkt dan ook de ontwikkeling van zijn personage als deze kampt met het verdriet rondom Jacks ziekte. Daarnaast laat Allnutt zijn hoofdpersonage vaker reflecteren op de huidige maatschappij, wat een kritische maar zeker ook cynisch grappige dimensie geeft aan het karakter van Rob.

“Ik haal diep adem en neem dan nog een slok bier én een slok wodka. Ik heb medelijden met ze. Met al die dramahoeren met hun vlaggen en regenbogen, die hun profielfoto aanpassen aan de dingen waar we ons vandaag de dag druk om horen te maken – de vluchtelingen, de slachtoffers van de meest recente terroristische aanslag in een of ander desolaat oord. Al hun hashtags en hartenkreten over ‘geven’, omdat ze ooit in hun tussenjaar geholpen hebben om een school in Afrika te bouwen en met hun parelwitte mond de bruine hand van een bedelaar hebben gekust.”

Deze zure blik op de maatschappij verdwijnt naar de achtergrond als het verhaal zich focust op het relaas rondom hun zoon Jack. Door deze focus zo nauw toe te spitsen moet Allnutt de beschrijving van belangrijke, familie gerelateerde gebeurtenissen vaak beperken tot een korte zin tussen neus en lippen door, zoals het huwelijk van Rob en Anna of het overlijden van Robs vader. Hiermee worden grote sprongen in de tijd gemaakt en dit kan op de lezer een verwarrend effect hebben, voornamelijk omdat het verhaal juist om familiebanden en gezinsgeluk draait, lijkt het zo kort benoemen van dergelijke gebeurtenissen een bagatellisering op deze banden.
Ondanks deze zaken is het een emotioneel en aangrijpend verhaal. De ziekte van een kind, de mogelijkheid dat het zal sterven is een onderwerp dat weinig mens onberoerd laat. Een zeer aangrijpende scène is dan ook hoe Allnutt de kinderen op het speelplein en hun omgang met de dood beschrijft. Dit doet hij op een zeer intieme en ontroerende manier waarbij je het moeilijk droog houdt.

Emotioneel verhaal

Doordat de emotie in deze roman de boventoon voert, leest het verhaal lekker weg. Het is een roman waar je binnen een paar uurtjes lezen doorheen bent en die je meeneemt langs verschillende stadia van gevoelens. De spanning die ontstaat tussen Rob en Anna laat toe dat het verhaal zicht biedt op de verschillende reacties die mensen kunnen hebben bij het verwerken van tragisch nieuws. Daarin ligt ook meteen de grootste kracht van Alleen voor jou: Allnutts schrijfstijl is simplistisch maar biedt genoeg ruimte voor de lezer om mee te duiken in de emotionele achtbaan van Rob, Anna, Jack en hun omgeving. Hiervoor is echter wel enige input van de lezer zelf nodig. Doordat het een treurig onderwerp is, is men snel geneigd mee te voelen met het verdriet van dit gezin. Dat dit gevoel wordt opgeroepen is echter niet te danken aan de sfeervolle beschrijvingen van Allnutt, die vaak als een halfslachtige poging beschouwd kunnen worden en er soms zelfs voor zorgen dat men moeite moet doen om bij het verhaal te blijven. De onaangekondigde sprongen in de tijd daarbij opgeteld, is Alleen voor jou een roman die zich puur lof kan oogsten vanwege de keuze voor een zwaarbeladen onderwerp.

Alleen voor jou – Luke Allnutt

Alleen voor jou put uit persoonlijke ervaringen

De titel Alleen voor jou is nogal clichématig en heet in de originele Engelse versie We own the sky, wat verwijst naar de foto’s die Rob maakt als eerbetoon aan zijn zoontje en de band die ze hebben. Waarom vanuit de vertaling gekozen is voor Alleen voor jou en bijvoorbeeld niet De hemel is van ons is een onduidelijke beslissing die geen eer doet aan het verhaal van Allnutt.
Dat dit verhaal voor een groot deel op Allnutts eigen ervaringen gebaseerd is, is aannemelijk. De oorspronkelijke Brit woont sinds 1998 in Praag en is daar werkzaam als journalist en schrijver.
In 2013 publiceerde Allnutt Unspoken, gebaseerd op het overlijden van zijn vader aan kanker. Ook heeft Allnutt zelf te maken gehad met deze ziekte en hij bedankt in zijn debuutroman Alleen voor jou dan ook zijn vrienden, familie en gezin voor de steun tijdens deze moeilijke periode.

Spider-Man: Into the Spider-Verse (Blu-ray)
Van de makers van The Lego Movie en 21 Jump Street
Score 4.8 van 5 sterren.