Recensie: Allie Reynolds – Huiver

Milla en vier oude vrienden denken een reünie te hebben in een resort in de Franse Alpen, maar als snel blijkt dat iemand een spelletje met ze speelt en andere bedoelingen heeft: de waarheid boven tafel krijgen over wat er met hun verdwenen groepsgenoot Saskia is gebeurd. Het boek komt wat geforceerd op gang, maar leest na een aantal hoofdstuk lekker weg. Helaas blijken de personages maar weinig diepgang te krijgen en gebeurt er in het verhaal ook niet zoveel, waardoor de spanning uitblijft. Het einde herpakt zich wel, maar helaas weet je op dat punt te weinig over wie de personages zijn en wat ze op hun kerfstok hebben om echt verrast te kunnen worden. Het boek leest op zich wel vlot weg en de gekozen locatie is een welkome afwisseling, maar helaas moet de conclusie toch zijn dat dit boek tegenvalt.
4.5

Reünie in verlaten skiresort

Milla is uitgenodigd voor een reünie in de Franse Alpen met haar vier oude vrienden die ze al tien jaar niet heeft gezien. Al in de skilift naar boven ontstaat er verwarring over wie van hen de organisator is. Als ze eenmaal boven een verlaten resort aantreffen, de skilift dienst weigert en hun telefoons verdwijnen, bekruipt hen het gevoel dat er iets niet klopt. Tijdens een spel dat ze spelen om het ijs te breken worden ze herinnerd aan Saskia, een lid van hun groepje dat tien jaar geleden verdween en nooit werd gevonden. Milla beseft al gauw dat ze niemand kan vertrouwen en dat ze naar het resort zijn gelokt om de waarheid boven tafel te krijgen. Dat Milla wat te verbergen heeft is duidelijk, maar weten de anderen ook meer dan ze tot nu toe hebben laten weten?

Het verhaal wordt volledig verteld vanuit Milla’s perspectief: eentje in het heden en eentje tien jaar geleden. De gebeurtenissen in het verleden gaan over een sportseizoen in de Franse Alpen waarin de hoofdrolspelers trainen voor een belangrijke wedstrijd freestyle snowboarden. Saskia en haar broer Curtis behoren tot de top en hoewel Milla erg goed kan snowboarden, is ze onzeker. Ze gaat haar eigen grenzen over om te winnen van Saskia, die op haar beurt niet vies is van een spelletje. Hun haat-liefdeverhouding staat daarbij voornamelijk centraal. In het heden lezen we hoe de angst en verdenkingen de leden van de vroegere vriendengroep hen parten begint te spelen. Wie van hen doet ze dit aan? Of is er misschien nog iemand aanwezig op het resort?

Het is weer de tijd van het jaar. Het moment waarop de gletsjer lichamen prijsgeeft. [..] Het kan jaren duren voor ze tevoorschijn komen [..] Toch moet wat erin gaat er vroeg of laat ook uit komen, dus ik controleer het plaatselijke nieuws elke ochtend. Er is één bepaald lichaam waar ik op wacht.

Vlakke personages

Op zich klinkt het als voldoende basis voor een spannende thriller, maar helaas pakt het niet zo goed. Het begin van het boek zet de toon, al wordt wel iets te vaak benadrukt dat Milla een geheim heeft en iets verschrikkelijks heeft gedaan tien jaar geleden. Het voelt allemaal wat geforceerd aan, maar een paar hoofdstukken later begint het boek steeds beter te lopen. Helaas komt het verhaal nergens op het niveau waar je op hoopt. De voornaamste reden? Er gebeurt eigenlijk niet zo veel en eigenlijk niks draagt bij aan de spanning. Het boek laat tot de ontknoping in het midden of Saskia dood is en of dat, zo ja, komt door een ongeluk of moord. Toch verwacht je als lezer te ontdekken dat de vijf gegijzelde vrienden in staat zouden zijn en een motief zouden hebben om haar van het leven te willen beroven.

Helaas blijven daar de personages veel te vlak voor en heeft niemand echt een motief, buiten dat je kan begrijpen dat ze een hekel aan haar hadden. Zeker door het psychologische spelletje dat wordt opgedragen weet je dat het geen moordenaar kan zijn die moord om te moorden vanuit oppervlakkige motieven. Ook het wantrouwen naar elkaar werkt daardoor niet goed, want wat maakt het dat iedereen elkaar niet vertrouwt en schijnbaar met gemak elkaar als potentiële moordenaars en gijzelaars kunnen aanwijzen? Doordat de personages vlak zijn, zijn hun relaties met, en verhouding tot, elkaar dat ook. Dat zelfde geldt natuurlijk voor degene met het grote plan: zijn of haar redenen voelen gewoon niet gegrond genoeg.

Weinig vragen

Uiteindelijk ebt zelfs de nieuwsgierigheid naar de ontknoping weg, omdat je als lezer niks verder komt in het mysterie. Tot aan de ontknoping weet je niet eens wat er gebeurd is bijvoorbeeld, waardoor je als lezer niet kunt gaan gissen naar hoe het verhaal op een bepaald punt is gekomen. Je zou misschien verwachten dat het verleden vertelt over hoe de verdwijning tot stand is gekomen en hoe het met de groepsleden verder is gegaan na dat moment, maar het moment van de verdwijning komt pas aan bod in de ontknoping. Dat mysterie wordt dus meteen helemaal uit de doeken gedaan, omdat in het heden de ontknoping ook bezig is natuurlijk. Kortom, omdat deze belangrijke dingen pas op het einde zijn, heb je als lezer de rest van het boek maar weinig vragen.

Het is altijd jammer om te moeten toegeven dat een boek niet goed is, zeker als je ziet dat er potentie is. De schrijfstijl is prettig en het boek is duidelijk met passie geschreven, maar het komt helaas gewoon niet goed uit de verf. Auteur Allie Reynolds heeft met haar ervaring als professioneel freestyle snowboarder alles in huis om een redelijk unieke omgeving te schetsen. De locaties en de sport waarover ze schrijft zie je niet vaak terug in andere thrillers, dus dat is een welkome afwisseling.

Huiver
Huiver
Score 4.4 van 5 sterren.