Recensie: Amy McCulloch – Bevrijd

Bevrijd is het directe vervolg op het eerder verschenen boek Jinxed en kan eigenlijk niet los gelezen worden. Het is een prima vervolg dat wel een beetje de magie van zijn voorganger mist, maar toch zeker weet te vermaken. Bevrijd gaat meer de kant van de spanning op en gaat vooral om de strijd van Lacey en haar vrienden tegen techbedrijf Moncha en de man die daar de leiding heeft. Het wordt namelijk al vrij snel duidelijk dat hij iets in zijn schild voert en dus is het de taak aan Lacey om hem te stoppen.
7

Cliffhanger

Bevrijd is een vervolg op het eerder verschenen boek Jinxed en is eigenlijk niet los te lezen. Gelukkig is Jinxed zeker een aanrader, dus lees gauw de recensie daarvan door op deze link te klikken. Er volgen nu wat spoilers uit het eerste boek, dus als je deze nog niet gelezen hebt, dan is het aan te raden deze paragraaf verder even over te slaan. Voor iedereen die Jinxed wel al gelezen heeft, dit boek eindigde natuurlijk met een enorme cliffhanger. Lacey heeft net ontdekt dat haar idool gevangen gehouden wordt en moet vluchten. Ze besluit daarom om haar geliefde Jinx vrij te laten en wordt vervolgens totaal onverwachts bewusteloos geprikt.

Vervolg

In Bevrijd gaat het verhaal verder met Lacey die wakker wordt in het ziekenhuis. Ze heeft geen idee meer wat er gebeurd is en hoe ze in het ziekenhuis terechtgekomen is, maar ze voelt wel duidelijk aan dat er iets goed mis is. Zodra ze uit het ziekenhuis weg mag, gaat ze op onderzoek uit en probeert ze haar geheugen terug te krijgen. Ze is echter om onverklaarbare reden bang voor haar keverbaku en kan zich niet meer herinneren wat er met Jinx gebeurd is. Wel weet ze zeker dat het techbedrijf Moncha hier allemaal iets mee te maken heeft.

Jinxed

Zoals eerder genoemd valt Bevrijd eigenlijk niet te lezen zonder eerst Jinxed te hebben gelezen. Personages worden niet opnieuw voorgesteld, het verhaal gaat verder waar het gebleven was en echt veel achtergrondinformatie krijg je niet, behalve dan dat Lacey langzaam maar zeker haar geheugen terugkrijgt en zich daarom stukjes uit het eerste boek herinnert. Het is dan ook lastig om een recensie te schrijven over Bevrijd zonder daarbij het eerste boek te betrekken. Ze zijn natuurlijk door dezelfde persoon geschreven en dat zorgt ervoor dat het boek vergelijkbaar wegleest. De schrijfstijl van Amy McCulloch is vrij simpel en je leest het boek dan ook binnen no-time uit. Waar het eerste boek echter heel vernieuwend was en vooral super interessant door het geniale concept van de robothuisdieren, is dat bij het tweede boek wat minder.

Spanning

De robothuisdieren, oftewel baku’s, spelen natuurlijk nog een rol in Bevrijd, maar zijn beduidend minder aanwezig. De nieuwigheid is er natuurlijk een beetje af en dus gooit McCulloch het over een andere boeg. Het boek is dit keer iets spannender gemaakt en gaat vooral om de strijd van Lacey en haar vrienden tegen techbedrijf Moncha en de man die daar de leiding heeft. Het wordt namelijk al vrij snel duidelijk dat hij iets in zijn schild voert en dus is het de taak aan Lacey om hem te stoppen. Dit zorgt voor een aantal spannende avonturen en natuurlijk komt Lacey’s oude baku Jinx nog weer even langs om daarbij te helpen. Echt super spannend wordt het verder niet, het is duidelijk niet echt bedoeld als thriller, maar dat maakt voor zo’n soort boek ook niet echt uit.

Amy McCulloch

Amy McCulloch heeft Chineese roots, werd geboren in Engeland, groeide grotendeels op in Canada en woont tegenwoordig weer in Londen. Ze schreef al meerdere Young Adult-boeken, die internationaal veel succes oogsten. Haar debuut kwam meteen op de lijst van The Bookseller’s Rising Stars en op de longlist voor het beste kinderboek van Engeland. Tot nu toe zijn de enige twee vertaalde boeken in het Nederlands van haar echter Jinxed en Bevrijd. Ze vindt zichzelf een bèta-nerd en een adrenaline junkie en dat eerste kwam vooral erg terug in het boek Jinxed. De adrenaline is echter misschien iets meer terug te vinden in Bevrijd.

Lekker vlot boek

Hoewel Bevrijd een klein beetje de magie mist die het eerste boek wel had, is het uiteindelijk toch een heerlijk boek geworden dat lekker vlot wegleest en zeker weet te vermaken. Door de simpele schrijfstijl is het een boek dat ook zeer geschikt is voor de wat jongere lezers, maar door het sciencefictiongehalte en de spanning is het ook nog leuk voor volwassenen. Het verhaal is niet super bijzonder, maar ook niet te standaard en er zitten genoeg leuke, nieuwe ideeën in om het interessant genoeg te houden. Al met al is het dus een boek dat voor iedereen wel leuk is en dat je prima even lekker tussendoor leest op een warme, zomerse dag.

Bevrijd
Bevrijd
€19,99