Recensie: Angela Marsons – Stille schreeuw

In Stille schreeuw moet politierechercheur Kim Stone de moord oplossen op een schooldirectrice. Al snel vallen er meer doden en heeft ze ook nog eens te maken met de vondst van botten bij een voormalig weeshuis. Beide zaken zijn gelinkt aan elkaar en het is aan Stone en haar team om uit te vogelen wat de link is. Het boek is vanaf het begin tot aan het einde erg spannend. Je wisselt geregeld af tussen Stone en andere personages zoals de mensen die vermoord worden en de moordenaar. Uiteindelijk zal je zelf ook al tussendoor de puzzelstukjes in elkaar proberen te passen. Daarnaast leer je de personages ook steeds beter kennen en dat is maar goed ook. In juni komt namelijk het tweede deel uit.
8.5

Stille schreeuw

Vijf mensen staan rondom een ondiep graf. Ze hebben om de beurt gegraven. Een graf voor een volwassene zou nog langer hebben geduurd. Het slachtoffer was onschuldig, maar ze hadden geen keus. Hun geheimen moesten bewaard blijven.

Een verdronken schooldirectrice blijkt slechts het begin van een reeks gruwelijke moorden die de inwoners van Black Country doet huiveren. Na een lugubere vondst in een voormalig weeshuis realiseert detective Kim Stone zich dat de dader van al deze misdaden één en dezelfde is – en dat hij al dertig jaar actief is. Stone is de enige die de moordenaar kan ontmaskeren, maar ze wordt afgeleid door demonen uit haar verlezen. Terwijl zij de duistere gebeurtenissen uit haar jeugd probeert te verwerken, blijft het dodental stijgen…

Angela Marsons

De Britse schrijfster Angela Marsons timmert al een aantal jaar aan de weg als het gaat om het schrijven van spannende thrillers. In 2015 schreef zij het eerste boek over politierechercheur Kim Stone. Inmiddels heeft zij al twaalf boeken geschreven met Stone in de hoofdrol en zijn er al meer dan vier miljoen exemplaren verkocht van deze reeks. Het eerste boek, Silent Scream, is nu vertaald naar het Nederlands en dus kunnen we kennis gaan maken met Kim Stone in Stille schreeuw.

Verhaal

Wanneer een schooldirectrice wordt verdronken in haar eigen huis is het de bedoeling van Kim Stone om de dader te vinden. En dat is zeker niet gemakkelijk, want Kim Stone heeft zelf de nodige problemen vanuit haar verleden. Haar broertje is gestorven dankzij hun moeder en zij heeft in het verleden in vele weeshuizen gezeten. Wanneer er nog een slachtoffer te betreuren valt beginnen voor Stone de puzzelstukjes op zijn plek te vallen. Er blijkt veel aandacht te zijn voor een locatie in de stad om daar te beginnen met graven. Op deze plek stond een voormalig weeshuis en wanneer ze daar beginnen te graven wordt al snel duidelijk wat er aan de hand is. Er worden botten van een kind gevonden en zodoende komt het verleden van Stone weer omhoog. Stone heeft niet alleen te maken met een hedendaagse moordenaar, maar moet er ook achter komen wie dit kind is geweest en of er nog meerdere liggen. En wat is het verband met de schooldirectrice en alle andere slachtoffers die volgen?

De hoofdstukken zijn best logisch geschreven. Om je aandacht gelijk te grijpen is er een proloog waarbij vijf mensen rond een graf staan. Als lezer weet je nog helemaal niets. Vervolgens ga je naar de moord op de schooldirectrice die best gedetailleerd beschreven is. Over de identiteit wordt bijna niets verklapt, maar je begint als lezer wel al gelijk te speculeren. Dat komt mede door de proloog. Er zijn vijf figuren en in het hoofdstuk daarna wordt al gerefereerd naar deze gebeurtenis. Dus dan is de vraag: is de dader één van deze vijf personen? Vragen die langzaamaan worden beantwoord. Je raakt daardoor nooit het overzicht kwijt.

“Teresa Wyatt had het onverklaarbare gevoel dat dit haar laatste nacht zou zijn. Ze zette de televisie uit en het werd stil in huis. Het was niet de normale stilte die elke avond neerdaalde, zodra zij en alles om haar heen zich langzaam klaarmaakten voor bedtijd.”

Spannend van begin tot aan het eind

Vanaf het begin gaat het alleen maar verder. Je wisselt vaak van personages in het verhaal. Zo volg je Stone en haar onderzoeksteam en vervolgens volg je het verhaal van twee zusjes die gewoond hebben in het weeshuis waar nu botten zijn gevonden. Tussentijds krijg je ook hoofdstukken waarbij je in het hoofd van de moordenaar kruipt die vervolgens uitlegt hoe hij of zij iemand om het leven heeft gebracht. Zodoende krijg je een iets duidelijker beeld bij wat er nu heeft plaatsgevonden in die periode. Andersom werkt het ook zo, want je kruipt ook geregeld in de hoofden van de personen die zijn omgebracht of worden omgebracht. Sommige hoofdstukken zijn aan de korte kant en sommige nemen wat meer ruimte in. Al met al blijft het verhaal spannend genoeg om verder te willen lezen. Want hoe zit nu de vork in de steel? Waar je bij sommige thrillers een best lange aanloop hebt naar de kern van het verhaal, is dat zeker niet het geval bij Stille schreeuw. Daardoor weet Stille schreeuw zich te onderscheiden van de andere boeken op dit moment.

Stille schreeuw is een aangename kennismaking met Kim Stone en haar onderzoeksteam van Bryant, Stacey en Kevin. Je leert alle personages ook echt goed kennen en dat is alleen maar gunstig. In juni komt namelijk het tweede deel uit in Nederland en we weten nu al dat er daarna nog minimaal tien boeken zullen verschijnen. We zijn komende tijd nog niet verlost van Kim Stone. Het enige waarvoor gewaakt moet worden is dat de boeken niet gaan aanvoelen als een twaalf in een dozijn. M.J. Arlidge heeft Helen Grace en Robert Bryndza heeft Erika Foster. Het begint inmiddels een bekende vijver te worden.

Kim Stone 1 - Stille schreeuw
Kim Stone 1 - Stille schreeuw
Zelfs de duisterste geheimen blijven niet eeuwig verborgen