Recensie: Angela Stent – Het Rusland van Poetin: Rusland tegen het Westen

Het is een actueel boek, het start met de opening van het WK in 2018 en wat daar allemaal te zien was. Eén van de hoofdstukken rept over Rusland en het Trump-tijdperk. En de feiten en achtergronden die de schrijfster benoemt, zijn echt goed gedaan. Soms lees je van die boeken die iets proberen te verklaren en dat op een zeer saaie wetenschappelijke wijze doen waardoor er geen doorkomen aan is. Dit boek is het tegenovergestelde. Wil je wat van de wereldpolitiek snappen dan moet je dit boek ter hand nemen. Je kijk op de wereld zal veranderen.
8

Wil je antwoord op de vraag hoe het komt dat Rusland weer een machtige speler is geworden op het wereldtoneel, wil je meer weten over Rusland en zijn voorgangers, wil je antwoord op de vraag wie Vladimir Poetin is? Dan heb je nu het juiste boek voor handen.

In het boek Het Rusland van Poetin neemt Angela Stent je mee in het verleden van Rusland en laat ze je zien hoe Rusland het Rusland van nu is geworden. Rusland is jaren een grootmacht geweest en heeft decennia lang na de tweede wereldoorlog een groot deel van Oost-Europa overheerst. Na de Koude Oorlog en het vallen van de Berlijnse muur en het daaropvolgende uiteen vallen van de Sovjet-Unie in vijftien onafhankelijke staten heeft Rusland flink aan macht moeten inboeten en toch is het weer opgekrabbeld en speelt nu een misschien nog belangrijker en invloedrijkere rol dan voorheen. Eén man is de laatste jaren verantwoordelijk voor deze machtstoename en dat is Vladimir Poetin. Stent laat zien hoe Rusland tot zijn binnenlandse en buitenlandse politieke besluiten komt. Waarbij zowel de oude als de hernieuwde relaties worden besproken. En als laatste en misschien wel meest belangrijke hoofdstuk zet ze uiteen hoe de relatie met Rusland zou moeten zijn.

Bron:AFP/Getty Images

Angela E. Stent (1947, London) is expert op het gebied van buitenlands beleid, gespecialiseerd in de Amerikaanse en Europese betrekkingen met Rusland en het buitenlandse beleid van Rusland. Zij is hoogleraar Government and Foreign Service aan de Universiteit van Georgetown en directeur van haar Centrum voor Euraziatische, Russische en Oost-Europese Studies. Ze heeft twee masters behaald, internationale betrekkingen en Sovjet-studies. Ook heeft ze gewerkt onder zowel Clinton als Bush en had ze Rusland en Oost-Europa in haar portefeuille. Dit is haar vierde boek over Rusland en de veranderende wereldpolitiek.

Stent heeft een prettige schrijfstijl die bestaat uit goed opgebouwde zinnen die niet te lang zijn, waar dit makkelijk had kunnen gebeuren. Ieder hoofdstuk begint met één of meerder citaten met daaronder de bron om gaan te geven waar het hoofdstuk over gaat. Daarnaast maakt ze gebruik van citaten in de tekst, welke duidelijk te herkennen zijn door een ander lettertype. De hoofdstukken hebben allemaal een cijfer, een titel en een ondertitel. In ieder hoofdstuk maakt ze ook gebruik van noten, deze beginnen ieder hoofdstuk weer bij één en achterin het boek staan ze netjes per hoofdstuk gerangschikt waardoor ze makkelijk terug te vinden zijn. Het grote voordeel ten opzichte van voetnoten is dat je lekker door kunt blijven lezen en het verhaal niet stokt door extra informatie die mogelijk op dat moment minder van belang is.

“De ineenstorting van de Sovjet-Unie vormde voor Moskou een groot probleem: hoe om te gaan met zijn nieuwe buren, waarvan sommige vier eeuwen lang deel uitgemaakt hadden van het tsarenrijk en de USSR? Rusland had nu veertien buurlanden.”

En dan volgt er een goed te volgen uitleg hoe de USSR door de eeuwen heen is ontstaan.

Het is een actueel boek, het start met de opening van het WK in 2018 en wat daar allemaal te zien was. Eén van de hoofdstukken rept over Rusland en het Trump-tijdperk. En de feiten en achtergronden die de schrijfster benoemt, zijn echt goed gedaan. Soms lees je van die boeken die iets proberen te verklaren en dat op een zeer saaie wetenschappelijke wijze doen waardoor er geen doorkomen aan is. Dit boek is het tegenovergestelde. Het neemt je mee stukje voor stukje door de geschiedenis van Rusland en laat zien hoe de verhoudingen zijn ontstaan en niet alleen vanuit het Russische perspectief ook vanuit het perspectief van andere landen en hoe het niet maar één partij is die iets goed of fout doet, juist het samenspel van landen heeft ervoor gezorgd dat de wereld in elkaar steekt zoals hij doet. En soms gaat het niet eens over landen maar juist over personen, dat juist die persoon zijn werk doet en wat zijn kwaliteiten op die plek en op dat moment zijn. Het mooiste voorbeeld zijn wel Angela Merkel en Vladimir Poetin. Wil je wat van de wereldpolitiek snappen dan moet je dit boek ter hand nemen. Je kijk op de wereld zal veranderen.

Het rusland van Poetin
Het rusland van Poetin
Rusland tegen het Westen