Recensie: Anna Todd – Verliefd tussen de sterren

Hoeveel mannen het boek ‘Verliefd tussen de sterren’ van Anna Todd zullen lezen, valt te betwijfelen. Anna Todd schrijft haar nieuwe serie over Karina, dochter van een vader die werkt op een militaire basis. Het boek volgt de gedachtegangen van een jonge vrouw, masseur, die probeert haar eigen leven op te bouwen. Haar gedachten schieten alle kanten op. Het is vooral een persoonlijk verhaal, vol persoonlijke twijfels. Dit geldt vooral voor haar verhouding ten opzichte van die aantrekkelijke militair: Kael. Deze pingpongdans aan gedachten is heel herkenbaar voor vrouwen. Dat is ontegenzeggelijk waar en kan heel prettig zijn voor een wat jongere generatie. Voor wat meer ervaren vrouwen kan dat getwijfel soms iets te veel worden... Maar de cliffhanger maakt veel goed en maakt de lezer nieuwsgierig naar het vervolg.
7

Anna Todd – Verliefd tussen de sterren

Anna Todd beschrijft in haar boek ‘Verliefd tussen de sterren’ de heen en weer schietende gevoelens en gedachten van een onzekere, jonge vrouw die niet helemaal weet wat ze wel of niet moet doen, of waar ze precies staat in haar relaties ten opzichte van andere mensen. Karina heeft een hekel aan militairen. Ze komen vaak met trauma’s terug van oorlogsgebieden. Ze heeft zich daarom ook voorgenomen nooit met een militair een relatie te beginnen. Maar als ze Kael ontmoet komt daar verandering in.

Kael benadert haar om gemasseerd te worden en al bij die eerste ontmoeting wordt ze door hem aangetrokken. Niet alleen heeft hij een geweldig lichaam, ze merkt dat haar gedachten rustig worden als ze bij hem is. Maar er is iets gebeurd in zijn verleden waar hij niet over wil praten.

Het maakt haar nieuwsgierigheid naar hem alleen maar groter.  En het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Hoewel ze militairen afgezworen heeft, raakt ze helemaal geïntrigeerd door Kael. Ze mag zijn benen niet masseren, dus ze begrijpt dat er iets is gebeurd tijdens zijn uitzending naar Afghanistan, waar hij liever niet over vertelt. Naarmate het boek vordert, ontdek je als lezer dat er diverse connecties zijn tussen Kael en de mensen om Karina heen. De vraag rijst of Kael wel zo goed voor haar is als zij als verliefde jonge vrouw denkt.

Anna Todd

Playlist

Voorin het boek staat een playlist met achttien nummers. De vraag is waarom die playlist er staat, want hoofdpersoon Karina houdt zich niet erg actief bezig met muziek. Wel speelt ze muziek tijdens het masseren, maar ze heeft het daarbij ook over ‘een al ouder nummer nummer van Beyoncé’ (blz. 94) en die staat niet in de playlist. Waarschijnlijk heeft het te maken met de voorliefde die de schrijver heeft voor boybands. Haar schrijven is oorspronkelijk geïnspireerd doordat ze zo’n fan was van de band One Direction. De zanger ervan, Harry Styles, staat model voor de hoofdpersoon in haar After-serie.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Karina. Het is als lezer alsof je in haar hoofd zit, omdat ze haar innerlijke gedachten beschrijft, naast de dingen die ze ziet en doet. In het begin is dat wel leuk, dat inkijkje in haar brein. Maar naarmate het boek vordert, bekruipt je toch het gevoel van: kom op, niet zo twijfelachtig, niet zo initiatiefloos, zeg gewoon eens waar het op staat. Geef je eigen grenzen aan. Maar daar is de hoofdpersoon blijkbaar nog wat te jong en te naïef voor.

Anna Todd

Dat past op zich goed bij de schrijver. Anna Todd (1989) is ook jong, een vrouw en was misschien ook wat naïef in haar jeugd? Haar schrijverscarrière is een succesverhaal. Ze begon haar carrière door elke dag een hoofdstuk te schrijven op Wattpad. Daar werd haar After-serie werkelijkheid. “Ik schreef en schreef en schreef en na een jaar kregen de verhalen miljoenen lezers.” Haar eerste boek werd in oktober 2014 uitgegeven door Gallery Books, een imprint van uitgeverij Schuster & Schuster, een droom van haar die realiteit werd door de hulp van de mensen bij Wattpad. Ze schreef daarna nog tien romans en is nu een ‘bestselling author’. In 2019 werd haar boek After verfilmd en een tweede film is in de maak. Lees er alles over op haar website: http://www.annatodd.com/

Tussen de sterren 1 -   Verliefd
Tussen de sterren 1 - Verliefd
Deel 1 van de Tussen de sterren-serie
Score 3.2 van 5 sterren.
€16,99
Irina Hoffer
'Ik kan me helemaal verliezen in een boek. Dan ben ik doof voor de wereld en merk ik niets meer van wat er om me heen gebeurt.' En als Irina een film kijkt, leeft ze altijd enorm mee. Tot tranen toe geroerd. Ze houdt vooral van detectives, familiefilms, persoonlijke en psychologische romans, maar wisselt dat graag af met chiclit en snelle weglezers. Geen horror! Korte CV: drs. Algemene Letteren (NL en ENG), BA Leraar Nederlandse Gebarentaal. Redacteur bij weekbladen, Project Manager tijdelijke projecten, moeder van een zoon en dochter, samenwonend met een hele fijne partner. NLP Master Practitioner en presentatietrainer/coach. Kortom: van alle markten thuis en vol (levens)ervaring!