1939. Het is een jaar na de Kristallnacht en de Duitse joden voelen zich niet meer veilig. Er wordt hen steeds meer afgenomen. De Tweede Wereldoorlog staat op het punt te beginnen en zij willen vluchten naar een veilig land. Het boek Het Duitse meisje gaat over de joodse vluchtroute naar Cuba met de oceaanstomer SS St. Louis. Ook zien we welke impact dit heeft op het leven van een twaalfjarige meisje in 2014.
Hannah Rosenthal leidt een heerlijk leven in het Berlijn van de jaren dertig. Haar ouders zijn vermogend en geliefd op de plekken waar ze vertoeven. Dit verandert na de Kristallnacht van 9 op 10 november 1938. Hun vrijheid wordt beperkt en de mensen om hen heen passen hun houding aan aan die van de maatschappij: de Rosenthals worden gezien als “onzuiver”. Met een vriend luistert Hannah onder andere stiekem naar de radio bij een Bruut onder het raam voor het laatste nieuws. Ook maakt ze veel foto’s. Hannah krijgt de kans om met haar familie vanuit Hamburg naar Cuba te gaan om daarna door te reizen naar de Verenigde Staten. Het boek volgt ook Anna Rosen, een twaalfjarig meisje dat met haar moeder anno 2014 in New York woont. Voordat Anna geboren werd kwam haar vader op een dag niet meer terug. Ze krijgt op haar verjaardag een pakketje van een oudtante in Havana, Cuba. Dit pakketje zorgt ervoor dat Anna en haar moeder op reis gaan naar Cuba om het mysterieuze en tragische familieverhaal te achterhalen.
De schrijfstijl is ongecompliceerd. Er worden korte zinnen gebruikt en als er langere zinnen voorkomen zijn ze niet complex. Het verhaal is makkelijk te lezen en de beschrijvingen geven een goed tijdsbeeld weer. Beide verhaallijnen worden verteld vanuit de eerste persoon. Hierdoor word je snel het verhaal in getrokken.
Het is een mooi boek om te lezen. De twee verhaallijnen lopen zonder in herhaling te vallen naast elkaar door en gaan later over in één verhaal. Dat is schitterend gedaan. De beschrijvingen zijn goed uitgevoerd: je wordt meegenomen met de oplopende spanning in het Berlijn van 1939. Ook op Cuba wordt je verbeelding op scherp gezet door de beschrijvingen en kleine details, die je normaal zou missen en waar nu je aandacht op gevestigd wordt.
“Diego’s huis, dat ooit wit was, heeft een massieve houten deur, die in de loop der jaren heel veel meegemaakt lijkt te hebben. Aan de rechterkant van de deur hangt een klein voorwerp, dat je amper kunt zien omdat er talloze lagen verf op zitten… Als ik dichterbij kom, zie ik dat het een mezoeza is. Een mezoeza! Ik geloof mijn ogen niet.”
In eerste instantie lijkt het één van de vele holocaustverhalen te zijn, maar dit boek is veel meer dan dat. Het beschrijft niet alleen wat er gebeurde in het Berlijn van 1939 en de mensen die uit Duitsland gevlucht zijn, het laat ook zien wat het met de mensen doet. De mensen worden afgewezen, niet één keer maar meerdere keren. We zien welke keuzes ze maken en wat de gevolgen daarvan zijn, niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun naasten en volgende generaties. Dat geldt niet alleen voor de Joodse mensen die op Cuba zijn gebleven. Daarom is dit boek zoveel meer dan het volgende holocaustverhaal.
Armando Lucas Correa is geboren in Guantánamo, Cuba. Hij ging in 1988 als journalist aan het werk waarna hij werd benoemd tot hoofdredacteur van Tablas, een nationaal theater- en dansmagazine in Havana, Cuba. Nu is hij hoofdredacteur van een Spaanstalig tijdschrift in de Verenigde Staten, People en Español, met meer dan 7 miljoen lezers per maand. Ook heeft hij al meerdere onderscheidingen ontvangen, onder andere van de National Association of Hispanic Publications en de Society of Professional Journalism. Het Duitse meisje is zijn eerste roman en is al in verschillende talen uitgebracht.
Hij is je perfecte date. Jij bent zijn volgende slachtoffer…
€28,95
Uiterlijk 27 juli in huis
Gratis verzending!