Recensie: Beklemming – Franck Thilliez

Heb jij een hart voor orgaandonatie? Dan is deze beklemmende thriller echt iets voor jou. Een thriller die de donkerste kanten van de mensheid laat zien en waarbij fictie niet ver van de realiteit zal zitten.
8.5

Orgaandonatie is in Frankrijk al jaren geregeld zoals het in Nederland gaat worden: iedereen is donor totdat je aangeeft het niet te willen zijn. Ondanks deze maatregel zijn er niet genoeg geschikte orgaandonoren. Door dit feit zijn mensen in staat om zich buiten de wet te begeven en op illegale wijze een nieuwe nier of een ander orgaan te bemachtigen. In Beklemming zien we de donkerste kant van de maatschappij aan het werk.

foto van Orgaandonatie.

Een gendarme, Camille Thibault, uit Noord-Frankrijk heeft nadat ze een harttransplantatie heeft ondergaan steeds dezelfde droom; een naakte, jonge vrouw van een jaar of twintig richt zich direct tot de gendarme voor hulp, terwijl ze angstig ineengedoken zit op een donkere plek. Deze gedetailleerde droom lijkt haast wel een herinnering en dit zorgt ervoor dat Camille op zoek gaat naar haar donor. In haar zoektocht doorkruist ze het onderzoek van de nationale politie, die in een bos een vrouw met witte irissen hebben gevonden in een holte onder een omgewaaide boom. Camille doet zich tijdens haar onderzoek voor als iemand anders en lijkt met haar eigen onderzoek de nationale politie steeds voor te zijn.

Uiteindelijk komen beide onderzoeken samen en gaat Camille met een groep agenten van de nationale politie verder met het onderzoek. Ze stuitten op een netwerk van orgaanhandel waarbij het gaat om speciale orgaandonoren. Dit netwerk blijft niet binnen de grenzen van het land. Tijdens het onderzoek stuitten ze op een zwarte markt waar naast organen ook allerlei andere zaken worden aangeboden waaronder persoonlijk bezittingen van seriemoordenaars. Tijdens een actie wordt Camille ontvoerd door één van de leden van het netwerk. De groep agenten zet alles op alles om haar terug te krijgen. In de zoektocht naar Camille en de leden van het netwerk komen ze erachter welke gruwelijke kanten de mensheid kent. Ook komen ze erachter waar bij hen de grens ligt.

“Wij zijn degene die jullie niet zien,

omdat jullie niet goed kijken.

Wij nemen zonder terug te geven.

Het leven, de Dood.

Zonder mededogen.”

Franck Thilliez is een Franse schrijver die werkzaam was in de informatietechnologie. Twee jaar na zijn schrijversdebuut brak Thilliez nationaal en internationaal door met Het Gruwelhuis, dit was in 2005. Dit boek is genomineerd voor verschillende belangrijke Franse thrillerprijzen. Andere titels van zijn hand zijn: Zwanenzang, de Schakel, het Weeshuis en de kleur van het duister. Zijn werk wordt wel eens vergeleken met het engste werk van Stephen King.

Thilliez schrijft in de derde persoon, dit leest erg prettig want je krijgt ook iets van de omgeving mee en de schrijver kan hierdoor meer informatie kwijt over de personages. Thilliez gebruikt geen onnodige ingewikkeld zinnen. Wel geeft de schrijver wetenschappelijk feiten mee aan de lezer:

“Aantal hartslagen per leven: ongeveer twee miljard. Aantal kubieke meter rondgepompt bloed: genoeg om vijftig olympische zwembaden mee te vullen.”

De titel van het boek doet recht aan het verhaal, regelmatig voelt het als een beklemming en toch wil je weten hoe het verder gaat. De gruwelijkheden die mensen elkaar aan kunnen doen en die mensen kunnen ondergaan worden met een passie en detail beschrijven door Thilliez alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. De schrijver kan de spanning mooi opbouwen en de lezer het gevoel laten ondergaan alsof hij erbij aanwezig is. Thilliez geeft op de juiste momenten de juiste informatie vrij waardoor het niet voorspelbaar wordt; je kunt er hoogstens naar gokken en of je het dan altijd bij het juiste eind hebt is dan nog maar de vraag. Dit is een boek dat alle grenzen te buiten gaat.

Borderlands 3 - PS4
Borderlands 3 - PS4
Met gratis upgrade naar de PlayStation 5 (PS5).
€12,49
Op voorraad. Voor 22:00 uur besteld, dinsdag in huis
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.

0 0