Recensie: Ben Macintyre – De spion en de verrader

Een kat-en-muisspel tussen de Sovjet-Unie en het Verenigd Koninkrijk met als inzet de juiste mensen op de juiste plaats en zorgen dat je de juiste informatie krijgt om een ander schade toe te brengen. In dit verhaal is dat de inzet en het is ook nog eens niet verzonnen.
8

Spion tijdens de koude oorlog

De Koude oorlog is op een van zijn hoogtepunten, het is 1961 en de Berlijnse muur wordt gebouwd. In Moskou krijgt een jonge Gordiëvski zijn eerste opdracht voor de KGB en Gordiëvski zal in de jaren erna de belangrijkste spion in de Koude oorlog zijn en niet alleen voor de KGB.

KGB-familie

Oleg Gordiëvski komt uit een echt KGB-gezin, zijn vader werkt voor de KGB en is daar zeer trots op. Zijn moeder is een stille criticus. Oleg wil zijn land graag dienen en komt uiteindelijk bij de KGB terecht. Hij wil graag de wereld zien en dit krijgt hij uiteindelijk ook voor elkaar; hij wordt overgeplaatst naar Denemarken als werknemer van de ambassade. In Denemarken ziet hij werkelijk hoe het Westen is, niet zoals de KGB en de Sovjet-regering het haar inwoners graag voorspiegelt. Hij leest veel en luistert naar westerse muziek, wat in de Sovjet-republiek verboden is. Oleg voelt zich steeds meer aangetrokken tot het westen. En dan begint de toenadering van beide kanten. Want ook het westen – en dan vooral het Verenigd Koninkrijk –  wil Oleg graag als dubbelspion hebben. Uiteindelijk hapt Oleg toe en wordt hij een spion voor MI6. In het leven van Oleg gebeuren ook allerlei zaken die invloed hebben op zijn carrière, zo krijgt hij een affaire en verlaat hij zijn eerste vrouw. Hierdoor moet hij terug naar de Sovjet-Unie, krijgt hij een andere baan binnen de KGB en wordt hij teruggezet in rang. Het duurt dan een aantal jaren voordat hij weer naar het buitenland mag. Uiteraard liepen er niet alleen spionnen over vanuit de Sovjet-Unie, zo was er ook een Amerikaan die overliep. Het kat en muis spel was begonnen.

Historicus

Ben Mcintyre (Oxford, 25 december 1963) is een Britse auteur, historicus en columnist. Hij schrijft columns voor The Times. Voor The Times was hij correspondent in New York, Parijs en Washington. Als auteur schrijft hij vooral historische verhalen met in de hoofdrol een spion. Drie van zijn boeken zijn verfilmd als documentaires door de BBC in de periode van 2010 tot 2012.

Persoonlijk

Het verhaal leest makkelijk weg, omdat het vanuit de derde persoon wordt verteld en er veel dialogen in zitten. Daarnaast worden alles afgewisseld met informatie over hoe MI6, de KGB en spionnen werken. Heel soms wordt het verhaal verteld vanuit de eerste persoon en dan laat de schrijver merken dat hij daadwerkelijk met de dubbelspion om de tafel heeft gezeten.

Meteen was de sfeer al anders. “Ik had het gevoel dat het tijd was om de eerste stap te zetten. Ik bruiste van de verwachting. Dat had hij gemerkt en ook hij voelde het,” herinnerde Gordiëvski zich later. Bromhead zette de eerste stap.

Onder hoogspanning

Mocht je ooit in de gelegenheid geweest zijn om de Sovjet-Unie, Oost-Duitsland of Oost-Berlijn te bezoeken, dan geeft dit boek dezelfde spanning die je daar waarschijnlijk hebt gevoeld. De spanning tussen oost en west. Dit is ook zeker geen James Bond-verhaal. In dit verhaal speelt veel meer. Vooral het wachten, de spanningen, de mogelijke valkuilen en het uittesten van de tegenstander. Dit alles zorgt ervoor dat het heerlijk wegleest. Ook de kennis van de schrijver en de achtergrondinformatie die gegeven wordt dragen bij aan de leesbaarheid van dit boek. Het is allesbehalve saai te noemen. Die kennis is zeer uitgebreid en geeft een kijkje in de keuken van de verschillende spionagediensten en hoe achterdochtig sommige inlichtingendiensten en dan vooral de KGB waren. Geweldig om te lezen zijn de acties om mensen te ontmaskeren en wat daar voor ingezet wordt. Wij zijn ons niet bewust en kunnen ons niet voorstellen hoe dit in het echt geweest moet zijn, al zorgt dit verhaal er misschien voor dat we wat zuiniger omgaan met onze persoonlijke gegevens.

De spion en de verrader
De spion en de verrader
Het grootste en spannendste spionageverhaal van de Koude Oorlog
€19,99
Hasso Hofstede
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.