Recensie: Bernard Minier – Huivering

Huivering is een spannend boek over politiecommandant Servaz die de moord op een dode professor probeert op te lossen. Het boek is vlot geschreven, boeiend van begin tot einde en kent een verrassende plotwending. Bij vlagen doet het denken aan bekende Scandinavische thrillers en voor fans van dat genre is Huivering dan ook zeker een aanrader.
8

Op de avond dat heel Frankrijk voor de buis zit op het nationale elftal te zien voetballen op het WK van 2010, wordt politiecommandant Servaz gebeld om een kijkje te gaan nemen bij een gruwelijke moord in het Franse universiteitsstadje Marsac. Een professor is daar dood aangetroffen en de zoon van een vriendin van Servaz was aanwezig op de plaats delict. Heeft deze jongen zijn professor vermoord? Of was het misschien de tbs-patiënt Hirtmann die ontsnapt is uit de psychiatrische kliniek waar hij in zat? Servaz weet ervoor te zorgen dat hij het onderzoek mag leiden en zet samen met zijn team alles op alles om de moord op te lossen.

Huivering speelt zich af aan de voet van de Pyreneeën, een gebied dat Bernard Minier goed kent, want hij groeide zelf op in de Pyreneeën. Hij werkte als douanebeambte, maar droomde er altijd al van om schrijver te worden. Deze droom is dus nu uitgekomen met zijn serie rond commandant Servaz. Het eerste deel, Een kille rilling, verscheen in 2014, dit tweede deel in 2015 en ondertussen is er al een derde deel, Verduistering, in 2016 uitgekomen. Voor september 2017 staat het boek Schemering op de planning. Onlangs verscheen er een nieuwe uitgave van Huivering die daarmee gelijk een stukje goedkoper werd.

Huivering is dus het vervolg op de debuutthriller van Bernard Minier: Een kille rilling. Een kille rilling werd al zeer goed ontvangen en zo ook dit vervolg dat prima los te lezen is van het eerste deel. Wel wordt er regelmatig verwezen naar personages en gebeurtenissen uit Een kille rilling, maar daarbij wordt voldoende uitgelegd om Huivering te kunnen blijven volgen zonder het eerste boek vooraf gelezen te hebben. Één van de personages die terugkomt is de tbs-patiënt Hirtmann. Tijdens het onderzoek dat politiecommandant Servaz uitvoert, stuit hij namelijk op bewijzen dat dit wel eens de moordenaar zou kunnen zijn.

Servaz is een zeer intelligente man en een persoon die je zeker niet bij de politie zou verwachten. Ooit studeerde hij ook aan de universiteit van Marsac, waar hij hoge cijfers haalde en bezig was met het schrijven van een eigen boek. Na de dood van zijn vader stopte hij daarmee en ging bij de politie, maar zijn liefde voor literatuur en klassieke werken heeft hij behouden. Hij is vooral een groot fan van de Oostenrijkse componist Mahler en daarin is hij niet de enige. Ook de ontsnapte psychopaat Hirtmann is een liefhebber van Mahler’s werk en dit zorgt ervoor dat de twee een soort band met elkaar gekregen hebben.

img_0469Als er op de plek van de moord dan ook de muziek van Mahler gedraaid wordt, is Servaz er redelijk van overtuigd dat het Hirtmann is die de moord gepleegd heeft. Het is echter lang niet makkelijk om zijn team hiervan te overtuigen, want alle andere aanwijzingen wijzen naar de jongen die aanwezig was bij het slachtoffer en daarnaast komen er nog steeds meer andere verdachten om de hoek kijken. Wie de moord uiteindelijk gepleegd heeft? Schrijver Minier houdt het boek tot het einde toe spannend en komt met een verrassende plotwending. Het is een thriller geworden die een beetje doet denken aan de Scandinavische thrillers van bijvoorbeeld Jo Nesbø.

Ondanks dat de hoofdpersoon een zeer intellectuele man is die beroemde werken quote en regelmatig wat zinnen latijn spreekt, is het boek wel zo geschreven dat het ook voor de wat minder intellectuele mens leuk is om te lezen. Je hoeft geen Shakespeare of Salinger gelezen te hebben om van dit boek te kunnen genieten. Minier heeft een vlotte schrijfstijl en creëert een aantal zeer interessante personen en verhaallijnen. Het enige minpuntje is dat niet alle verhaallijnen even goed uitgewerkt zijn en dat sommige personen misschien net niet genoeg tot hun recht komen, maar misschien dat dit in het volgende boek aan bod komt. Al met al is Huivering een aanrader voor thrillerfans en al helemaal voor de liefhebbers van de Scandinavische thrillers.

0 0