Recensie: Bertram Koeleman – Het dreigbed

Er vallen eigenlijk amper minpunten te ontdekken aan deze tweede verhalenbundel van Bertram Koeleman. De enige kanttekening die valt te maken is dat de thematiek en de sfeer wellicht niet voor iedereen zijn weggelegd; de verhalen zijn enorm boeiend maar óók surrealistisch en confronterend én bevatten vaak een duistere ondertoon. Het is dus zeker niet een van de gemakkelijkste boeken om te lezen, maar zeker van heel goede kwaliteit en de moeite waard.
9

Intrigerende en boeiende sfeer

Indringend is het, hoe Bertram Koeleman je aankijkt vanaf de achterkant van zijn boek en laat dat nu precies ook de sfeer zijn die in alle korte verhalen doorsijpelt. De schrijfstijl van Koeleman is naast indringend ook surrealistisch en confronterend. Het is behoorlijk intrigerend om te lezen hoe Bertram in deze zestien korte verhalen toch telkens een ijzersterke verhaallijn weet neer te zetten die een begin en een eind kennen en je elke keer voldaan, zij het ietwat verward, achterlaten. Althans, voldaan met het einde van de verhalen, maar niet voldaan met het lezen van zijn werk. De manier waarop het accepteren van het vervloeien van realisme en surrealisme zeer gemakkelijk gaat werkt verslavend; de verbeeldingswereld die de auteur telkens neerzet doet hunkeren naar meer.

De sfeer in Koelemans verhalen doet soms denken aan de manier waarop bijvoorbeeld Haruki Murakami schrijft; beide hebben talent om wezenlijke verhalen te laten vervloeien in een surrealistische werkelijkheid. Echter, waar de thema’s van laatstgenoemde vaak wat liefelijker blijven, schroomt eerstgenoemde niet om ook thema’s aan te halen die veel meer het ongemak opzoeken binnen zijn wezenlijke thema’s.

Confronterende verhalen

Een goed voorbeeld in deze verhalenbundel is dan ook meteen het verhaal die de titel van het boek draagt. In Het dreigbed lezen we over de schipperende ouders Millie en Mark: waar Millie zich erg druk maakt om de ontwikkeling van haar ‘probleemkind’ Tygo en hoe hiermee om te gaan, versus de onverschilligheid en afstandelijkheid van Mark binnen het gezin. Waar Millie op aanraden een ‘dreigbed’ neerzet als strafplek voor haar zoon, neemt het verhaal eigenlijk een hele andere wending. Waar de opvoeding van hun zoons eerst het thema lijkt, draait het verhaal eigenlijk om naar de verdorven verhouding tussen beide ouders.

Een ander zeer intrigerend verhaal is Caudex, een verhaal over een verslaafde dealer en zijn perceptie van de wereld, met als focuspunt zijn verslaafde (ex)zwager en een meisje die zij na het stappen meenemen naar zijn huis. Je wordt als lezer meegenomen in de volslagen krankzinnige wereld van de high, die veroorzaakt wordt door de ‘Troep’; een niet nader omschreven drug in de vorm van pillen. Eén ding is zeker: realiteit vervaagt, paranoia neemt de overhand en het is verslavend als de pest.

In het kleine beetje licht zag ik haar verkrampte gezicht. Ze hield een plooi van het gordijn met een gebalde vuist vast. De hand trilde van inspanning. Ik ademde diep in en deed een stap dichterbij.
Toen ik haar naam zei liet ze het gordijn meteen los, alsof ik haar van een ondraaglijke last had bevrijd. Haar hand viel krachteloos langs haar vermagerde lichaam.

Wanneer surrealisme ineens goed mogelijk lijkt

Als laatste voorbeeld het verhaal Morgen zal ik je kussen, een futuristisch verhaal waarin hardop spreken uit den boze is en mensen alleen nog telepathisch beeldende berichten naar elkaar verzenden, inclusief emoji’s. Deze surrealistisch geschetste werkelijkheid verwoordt een trend die vandaag de dag ook al overheerst: mensen die steeds lastiger een écht gesprek met elkaar aanknopen en intussen verknocht zijn aan (al dan niet gebrekkige) communicatie via hun telefoon. Met dat thema in je achterhoofd is dit surrealistische verhaal ineens niet meer zo heel erg ondenkbaar…

Het blijft lastig om maar een aantal verhalen onder de aandacht te brengen, want stuk voor stuk hebben de verhalen uit deze bundel hun eigen aantrekkingskracht, charme en intrige. Je krijgt als lezer in elk geval een zeer goede indruk van de schrijfstijl van Bertram Koeleman en laat je achter met een hunkering naar meer van zijn werk.

Wie is Bertram Koeleman?

Koeleman is naast inkoper bij boekhandel H. de Vries auteur van zowel korte verhalen als auteur van inmiddels twee romans. Hij publiceerde in De Gids en Das Magazin en hij heeft inmiddels twee verhalenbundels: Engels voor leugens en deze, Het dreigbed. Zijn eerste roman verscheen in 2016 en heeft als titel De Huisvriend, twee jaar later kwam zijn tweede roman uit genaamd Het wikkelhart.

Het dreigbed
Het dreigbed
verhalen