Recensie: Bjørn Bull-Hansen – De viking

Torstein Tormodson wordt in het jaar 993 op brute wijze tot slaaf gemaakt. Terwijl zijn vader voor zijn ogen sterft nemen de mannen van Olaf Tryggvason hem mee. Torstein is op dat moment nog maar 12. Op het eiland Kaupang weet hij zijn kans te grijpen om te ontsnappen en gaat hij op zoek naar zijn broer. Wat volgt is de ontwikkeling van Torstein, van slaaf tot huurling van de legendarische Jomsviking-broederschap. Dit is een serie boeken om in de gaten te houden en een must-read voor hen die zo nu en dan ongecensureerde boeken waarderen.
8

Wie denkt dat geschiedenis saai is en nooit leuke verhalen kan opleveren heeft het mis. ‘De Viking’ van Bjørn Bull-Hansen is daar het bewijs voor. Een heerlijk ongecensureerd boek waar in het eerste hoofdstuk het bloed je al op brute wijze tegemoet komt. De kaarten geven het verhaal een extra dimensie en maken het mogelijk om de reis van Tornstein Tormodson te volgen. Let wel, de kaarten zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek van de gebeurtenissen in Noord-Europa zoals het toen was. ‘De Viking’ is het eerste boek in een reeks die je zeker in de gaten moet houden. En nee, het is geen saai geschiedenis boek. Het verhaal van Tornstein is er een die je pakt en je ondertussen dan nog wat geschiedenis bijbrengt. Allemaal ten gunste van een zeer goed verhaal.

Ik herinner me dat ik me omdraaide toen ze me meesleurden over de rotsen, en dat ik de vlammen zag die door het turfdak staken.

Toegegeven, het eerste hoofdstuk is er niet één die valt onder de noemer ‘standaard’. Terwijl de meeste boeken vaak braaf beginnen spat het bloed je in het eerste hoofdstuk al tegemoet. De rasechte beelddenkers die dan ook niet goed tegen bloed kunnen, doen er misschien goed aan om dit boek te negeren. Het was dan ook even inkomen, al is het maar vanwege de Noorse namen. Dat zijn toch vaak de namen waarbij je even twee keer moet kijken naar de schrijfwijze.
Het boek is opgedeeld in 34 hoofdstukken waarbij het ene hoofdstuk sneller leest dan het andere. Tornsteins ontwikkeling vordert naarmate de hoofdstukken je verder meenemen in zijn verhaal. Zonder in al teveel details te willen treden (het is immers een thriller) ontvouwt zich een complex verhaal waarvan de puzzelstukjes een steeds completer plaatje geven. ‘De Viking’ geeft daarnaast ook een mooi beeld van het Europa van ruim 1000 jaar geleden. Een enkele keer haal je er als lezer wel een soort ‘geschiedenis’ les uit, zoals wanneer er een nieuw soort wapen wordt geïntroduceerd. De manier waarop dat gedaan wordt is echter in lijn met het verhaal waardoor het niet eens zozeer als een ‘les’ voelt – Tornstein leert er op dat moment ook over/van, dus de lezer ook. Het verhaal is ook geschreven vanuit Tornstein en dat maakt het prettig om hem te volgen.

Het was geen slecht plan, en als het allemaal anders was verlopen, was ik uiteindelijk misschien in het oosten beland en had ik een vreedzaam leven geleid.

Bjørn Andreas Bull-Hansen

Bjørn Bull-Hansen (1972) is geboren in Noorwegen. Nadat hij betrokken was geraakt bij een auto-ongeluk moest hij noodgedwongen stoppen met gewichtheffen. In plaats van bij de pakken neer te zitten stortte hij zich verder op het schrijven. Dat resulteerde erin dat hij op zijn vierentwintigste een eerste boek uitbracht. Momenteel is hij druk bezig met zijn Jomsviking serie.
Nederland is het eerste land buiten Noorwegen die het boek ‘De Viking’ heeft uitgebracht. Het boek verschijnt binnenkort in nog meer talen, dus Bjørn is goed aan de weg aan het timmeren om ook internationale bekendheid te verwerven.
Voor degene die het leuk vinden: samen met zijn zoontje heeft hij ook een YouTube pagina.

Het boek heeft een open einde, maar dat klinkt erger dan het is. ‘De Viking’ is dan ook een pil van maar liefst 576 bladzijden. Een boek waar de echte boekenwurm dus blij van wordt. Het is wachten op de volgende in de serie, maar de toon is gezet.

Krypton - Seizoen 1
Krypton - Seizoen 1
Het verhaal achter de legende en lot van Superman
Score 3.5 van 5 sterren.
€22,50
Op voorraad. Voor 16:00 uur besteld, morgen in huis
Stephanie van Baggem heeft Geschiedenis en Oudheidstudies gestudeerd en heeft mede daardoor een voorliefde voor historische romans. Ze klimt graag in de pen en schrijft columns, artikelen en verhalen. Ze probeert de verhalen tussen de regels te vinden en gelooft dat iedereen een uniek verhaal te vertellen heeft.

0 0